PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Kompetence ve vzdělávání - OPNU1U124B
Anglický název: Competences in Education
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: 20 / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Vyučující: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Neslučitelnost : OPNU1U125B, OPNU1U126B, OPNU1U127B, OPNU1U128B
Je neslučitelnost pro: OPNU1U125B, OPNU1U128B, OPNU1U127B, OPNU1U126B
Anotace -
Předmět seznámí studenty s historií a vývojem kompetenčního přístupu v edukačních vědách a v teorii řízení. Dále představí možnosti rozvoje aplikace kompetencí a klíčových kompetencí do systému a struktury organizace. Téma bude dáno do širších sociálních a ekonomických souvislostí a představeno jako součást celoživotního učení a vzdělávání s důrazem na rozvoj a řízení lidských zdrojů (učební cíle, nový obsah školního vzdělávání, kurikulární reforma, evaluace učení na základě získávání a rozvíjení klíčových kompetencí). Cílem je také představit strukturu, znaky, zdroje a druhy kompetencí, jejich začlenění do procesu celoživotního vzdělávání a učení. Kompetence (a klíčové kompetence) se staly v poslední době důležitým nástrojem zaměstnanosti, konkurenceschopnosti, ekonomického růstu a potenciálu rozvoje jednotlivých organizací, společnosti, ale i samotných jednotlivců. Část výkladu bude věnována kompetencím v rozvoji a řízení lidských zdrojů, manažerským kompetencím, kompetenčním profilům a modelům (tvorbě a zavádění do praxe) a řízení podle kompetencí (CBM). Ve výuce budou využity interaktivní metody, vedoucí k posílení kritického a strategického myšlení studentů.
Poslední úprava: Mück David, Mgr. (09.09.2024)
Deskriptory

Studium se opírá o prezenční výuku dle sylabu a předpokládá i samostudium v dostatečném rozsahu a plnění zadaných distančních aktivit.

Poslední úprava: Mück David, Mgr. (09.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Zkouška - portfolio aktivit a ústní zkoušení

Poslední úprava: Mück David, Mgr. (09.09.2024)
Literatura

Povinná literatura:

VETEŠKA, J. a kol. Kompetence studentů a absolventů škol – teoretická východiska a příklady dobré praxe. Praha: Česká andragogická společnost, 2017. 179 s. ISBN 978-80-906894-0-4.

VETEŠKA, J. a M. TURECKIOVÁ. Kompetence ve vzdělávání a strategie profesního rozvoje. Praha: Česká andragogická společnost, 2020. 180 s. ISBN 978-80-907809-1-0. 

Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání

Doporučená literatura:

ARMSTRONG, M. Handbook of Human Resource Management Practice. 13th ed. London: Kogan Page, 2014. ISBN 978-0749469641.

BELZ, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. 3. vyd. Praha: Portál, 2015. 375 s. ISBN 978-80-262-0846-4.

Doporučení Evropského parlamentu a Rady ze dne 18. prosince 2006 o klíčových kompetencích pro celoživotní učení (2006/962/ES). 11 s.

HRONÍK, F. a kol.  Kompetenční modely: Učit se praxí: rozvoj lidských zdrojů v malých a středních podnicích. Brno: Motiv Press, 2008. ISBN 978-80-904133-2-0.

LHOTKOVÁ, I., TROJAN, V., KITZBERGER, J. Kompetence řídících pracovníků ve školství. Praha: Wolters Kluwer, 2012. ISBN978-80-7357-899-2.

PLAMÍNEK, J., FIŠER, R. Řízení podle kompetencí. Praha: Grada, 2005. 180 s. ISBN 80-247-1074-9.

VETEŠKA, J. a kol. Teorie a praxe kompetenčního přístupu ve vzdělávání. Praha: Educa Service, 2011. 228 s. ISBN 978-80-87306-09-3.

VETEŠKA, J., TURECKIOVÁ, M. Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada, 2008. 168 s. ISBN 978-80-247-1770-8.

Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů

Zákon č. 500/2004 Sb. správní řád

Vyhláška č. 54/2005 Sb., o náležitostech konkursního řízení a konkursních komisích

Poslední úprava: Veteška Jaroslav, prof. PhDr., Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy (19.09.2024)
Sylabus

Hlavní témata předmětu:

1.      Význam pojmu kompetence a jeho vztah k dalším pojmům v oblasti vzdělávání a managementu lidských zdrojů; schopnosti a další zdroje kompetence

2.      Identifikace, struktura, dělení a vývoj kompetencí a kompetenčního paradigmatu

3.      Obecné principy získávání a rozvoje klíčových kompetencí – teorie a praxe

4.      Kompetence v kurikulárních a strategických dokumentech v ČR a EU (v primárním, sekundárním a terciárním vzdělávání)

5.      Kompetence v oblasti formálního (školního) vzdělávání

6.      Kompetence školské rady a aplikace správního řádu v oblasti školství

7.      Kompetence v oblasti neformálního (dalšího profesního) vzdělávání 

8.      Kompetence z hlediska zaměstnanců a zaměstnavatelů – tvorba kompetenčních modelů a profilů

9.      Kompetence v kontextu celoživotního učení – evropské strategické dokumenty

10.    Kompetence využitelné a rozvíjené v rámci dalšího vzdělávání

11.    Kompetence orgánů vykonávajících státní správu a samosprávu ve školství

12.   Řízení a rozvoj zaměstnanců podle kompetencí, zavádění kompetenčního přístupu do organizace (výhody a potenciální rizika implementace a rozvíjení CBM)

13.   Řízení podle kompetencí a řízení pracovního výkonu

14.   Manažerské kompetence a rozvoj manažerů (základní, funkční a klíčové kompetence manažera). Specifika kompetencí ředitelů vzdělávacích institucí

Poslední úprava: Veteška Jaroslav, prof. PhDr., Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy (19.09.2024)
Výsledky učení
  1. Porozumění základním pojmům z oblasti kompetencí – Studenti budou schopni definovat klíčové pojmy související s klíčovými a profesními kompetencemi a vysvětlit jejich význam.
  2. Aplikace a vymezení teorií kompetencí – Studenti budou schopni vysvětlit různé teorie kompetencí, pochopit jejich využití v kontextu školství a aplikovat je při rozvoji pracovníků a celoživotním vzdělávání.
  3. Měření, identifikace a modelování kompetencí – Studenti se naučí metody měření kompetencí a budou schopni je využívat v rámci organizace, zejména v oblasti HR.
  4. Analýza faktorů ovlivňujících získávání a rozvíjení kompetencí – Studenti budou schopni identifikovat a analyzovat faktory ovlivňující proces získávání a rozvíjení klíčových, profesních, transverzálních a celoživotních kompetencí.
  5. Profesní a sociální kompetence – Studenti budou schopni vysvětlit a identifikovat vybrané typy kompetencí.
  6. Tvorba kompetenčních profilů a modelů – Studenti budou schopni navrhnout a vytvořit kompetenční profil a model vybraných profesí.
  7. Analýza modelů řízení podle kompetencí – Studenti budou schopni analyzovat modely řízení a rozvoje podle kompetencí a navrhovat strategie pro jejich aplikaci v oblasti firemního vzdělávání.
  8. Analýza významných strategických a kurikulárních dokumentů – Studenti budou schopni analyzovat vznik, vývoj, principy a specifika učení – tj. získávání a rozvíjení klíčových kompetencí –v rámci různých etap vzdělávání.
Poslední úprava: Veteška Jaroslav, prof. PhDr., Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy (19.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK