|
|
|
||
Předmět se zabývá problematikou teorie a možnostmi realizace dalšího profesního vzdělávání dospělých v organizacích. Důraz je kladen na kulturní, psycho-sociální a ekonomická hlediska. Pozornost je věnována teorii lidských zdrojů, teorii lidského kapitálu, znalostnímu managementu, učící se organizaci a talent managementu. Zásadní je nastavení efektivního systému vzdělávání v organizaci s patřičnou podporou strategie organizace a motivací pracovníků. Cyklus zahrnuje analýzu jednotlivých kroků v návaznosti na podnikovou strategii: identifikaci vzdělávacích potřeb, plánování a realizaci, monitoring, hodnocení výsledků a měření efektivity dalšího vzdělávání.
Poslední úprava: Kříž Jaroslav, PhDr. Mgr., MBA (04.09.2024)
|
|
||
Cílem tohoto předmětu je poskytnout studujícím teoretické a praktické znalosti v oblasti dalšího profesního vzdělávání dospělých v rámci organizací, se zaměřením na strategický a systémový přístup k rozvoji lidského kapitálu. Předmět klade důraz na komplexní pochopení kulturních, psycho-sociálních a ekonomických determinantů, které ovlivňují proces vzdělávání, a zároveň na jejich aplikaci při implementaci efektivních vzdělávacích strategií. Poslední úprava: Kříž Jaroslav, PhDr. Mgr., MBA (06.09.2024)
|
|
||
Zkouška - portfolio aktivit a písemný test (pro úspěšné splnění je vyžadována minimální úspěšnost 80 %). Poslední úprava: Kříž Jaroslav, PhDr. Mgr., MBA (04.09.2024)
|
|
||
Povinná literatura: ARMSTRONG, M. & S. TAYLOR. Armstrong's Handbook of Human Resource Management Practice. London: Kogan Page, 2020. ISBN 9780749498276. ŠIKÝŘ, Martin. Nejlepší praxe v řízení lidských zdrojů. Manažer. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5212-9. VETEŠKA, J. a kol. Trendy a možnosti rozvoje dalšího profesního vzdělávání. Praha: Česká andragogická společnost, 2013. 168 s. ISBN 978-80-905460-0-4. VETEŠKA, J. a M. TURECKIOVÁ. Kompetence ve vzdělávání a strategie profesního rozvoje. Praha: Česká andragogická společnost, 2020. 180 s. ISBN 978-80-907809-1-0. VODÁK, J. a A. KUCHARČÍKOVÁ. Efektivní vzdělávání zaměstnanců. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2011. 237 s. ISBN 978-80-247-3651-8. Doporučená literatura: JARVIS, P. Adult Education and Lifelong Learning: Theory and Practice. 4th ed. London: Routledge, 2010. 338 p. ISBN 0-415-49478-8. FOLWARCZNÁ, I. Rozvoj a vzdělávání manažerů. Praha: Grada, 2010. 238 s. ISBN 978-80-247-3067-7. HRONÍK, F. Rozvoj a vzdělávání pracovníků. Praha: Grada Publishing, 2007. 233 s. ISBN 978-80-247-1457-8. KAZÍK, P. Rukověť dobrého interního lektora: pro efektivní vzdělávání ve firmách a jiných organizacích. Praha: Grada, 2017. 143 s. ISBN 978-80-271-0287-7. KUBEŠ, M., D. SPILLEROVÁ a R. KURNICKÝ. Manažerské kompetence: způsobilosti výjimečných manažerů. Praha: Grada, 2004. 183 s. ISBN 80-247-0698-9. KURSCH, M. Tailor Made Talent Management – Talent management druhé generace. Praha: Česká andragogická společnost, 2016. 170 s. ISBN 978-80-905460-5-9. PROKOPENKO, J., M. KUBR. a kol. Vzdělávání a rozvoj manažerů. Praha: Grada, 1996. 631 s. ISBN 80-7169-250-6. PRŮCHA, J. a J. VETEŠKA. Andragogický slovník. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada Publishing, 2014. 320 s. ISBN 978-80-247-4748-4. TURECKIOVÁ, M. (ed.) Další vzdělávání jako nástroj rozvoje jednotlivce i společnosti. Praha: Educa Service ve spolupráci s Českou andragogickou společností, 2008. 132 s. ISBN 978-80-87306-00-0. VETEŠKA, J. Přehled andragogiky: úvod do studia vzdělávání a učení se dospělých. Praha: Portál, 2016. 320 s. ISBN 978-80-262-1026-9. VNOUČKOVÁ, L. Vzdělávání a rozvoj zaměstnanců. Praha: Vysoká škola ekonomie a managementu, 2017. 374 s. ISBN 978-80-87839-76-8. Poslední úprava: Kříž Jaroslav, PhDr. Mgr., MBA (04.09.2024)
|
|
||
Hlavní témata předmětu: 1. Teorie a praxe lidského kapitálu, vývoj vzdělávání jako kvartérního/znalostního sektoru ekonomiky, znalostní management a pracovní potenciál/limity; systémový a strategický přístup 2. Ekonomická hodnota vzdělání a význam dalšího profesního vzdělávání; konkurenceschopnost jedince a organizace; Průmysl 4.0, digitalizace a robotizace 3. Systém dalšího profesního vzdělávání v ČR a jeho dílčí prvky podle platné legislativy (rekvalifikace, vzdělávání úředníků veřejné správy, pedagogických pracovníků, středních zdravotnických pracovníků, sociálních pracovníků) 4. Další profesní vzdělávání dospělých v organizacích – modely, strategie a trendy 5. Cyklus vzdělávání: identifikace vzdělávacích potřeb, plánování a realizace, hodnocení výsledků; efektivita dalšího vzdělávání (Kolbův a Kirkpatrickův model) 6. Motivace pracovníků k dalšímu profesnímu vzdělávání – metody, efektivita a trendy 7. Učení na pracovišti a pro pracoviště, moderní trendy ve vzdělávacích informačních a komunikačních technologií; předávání a sdílení znalostí v rámci organizace 8. Kvalifikační a rekvalifikační vzdělávání (Národní soustava kvalifikací a povolání) – systém, národní strategie, možnosti financování a evropský kontext 9. Financování a legislativa dalšího profesního vzdělávání v ČR a EU 10. Dopady globalizačních a internacionalizačních procesů na kvalifikace a kompetence pracovníků (vývoj a struktura trhu práce, anticipace z hlediska vzdělanostní struktury, aktivní politika zaměstnanosti) 11. Vzdělávání a rozvoj talentovaných pracovníků a specialistů – talent management, řízení kariéry a systémové řízení kariér 12. Vzdělávání a rozvoj manažerů (specifika vzdělávání, jeho význam, koncepty a systémy, řízení manažerského rozvoje, manažerské vzdělávání MBA a další). Poslední úprava: Kříž Jaroslav, PhDr. Mgr., MBA (04.09.2024)
|
|
||
Studující definují klíčové pojmy spojené s teorií lidských zdrojů, lidského kapitálu, znalostního managementu a talent managementu v kontextu profesního vzdělávání dospělých. Studující vysvětlí kulturní, psycho-sociální a ekonomické determinanty, které ovlivňují efektivitu vzdělávání dospělých v organizacích. Studující analyzují vzdělávací potřeby v rámci organizace a navrhnou vhodné strategie profesního rozvoje v souladu s podnikovou strategií. Studující aplikují teoretické modely (např. Kolbův nebo Kirkpatrickův) na hodnocení efektivity vzdělávacích programů. Studující identifikují a kriticky zhodnotí moderní trendy v oblasti učení na pracovišti a pro pracoviště, včetně využití informačních a komunikačních technologií. Studující vypracují plán dalšího profesního vzdělávání v organizaci, který zahrnuje identifikaci potřeb, plánování, realizaci a hodnocení vzdělávání. Studující posoudí dopady globalizace a internacionalizace na kvalifikace a kompetence pracovníků a navrhnou strategie pro jejich rozvoj. Poslední úprava: Kříž Jaroslav, PhDr. Mgr., MBA (06.09.2024)
|