|
|
||
Předmět je koncipován jako diskurz o základním vymezení vzdělávací politiky a současných paradigmatech oboru. Cílem je vytvoření podmínek pro získání kontextového náhledu na vzdělávací politiku, na její aktéry, strategie státu, Evropské unie a globálních aktérů (OECD, UNESCO). Akcentovány budou vývojové trendy a jejich propojení s tvorbou vzdělávací politiky na všech úrovních, včetně lokální.
Poslední úprava: Mück David, Mgr. (29.01.2025)
|
|
||
Cílem je vytvoření podmínek pro získání kontextového náhledu na vzdělávací politiku, na její aktéry, strategie státu, Evropské unie a globálních aktérů (OECD, UNESCO). Poslední úprava: Mück David, Mgr. (29.01.2025)
|
|
||
Studium se opírá o prezenční výuku v rozsahu uvedeném v sylabu a předpokládá i dostatečnou časovou dotaci věnovanou samostudiu a plnění zadaných úkolů. Poslední úprava: Mück David, Mgr. (29.01.2025)
|
|
||
Zkouška (+ distanční aktivity) Písemný test Poslední úprava: Mück David, Mgr. (29.01.2025)
|
|
||
Povinná literatura: KALOUS, J. a VESELÝ, A. (2006). Teorie a nástroje vzdělávací politiky. Praha: Karolinum. KALOUS, J. a VESELÝ, A. (2006). Vzdělávací politika České republiky v globálním kontextu. Praha: Karolinum. STROUHAL, M. & ŠTECH, S. (Eds.) (2017). Vzdělávání a dnešek. Praha: Karolinum. KOHOUTEK, J., VESELÝ, A., ŠPAČKOVÁ, Z. & kol. (2015). Vzdělávací politika. Brno: Masarykova univerzita, Ekonomicko-správní fakulta. VESELÝ, A. (2013). Vzdělávací politika: rozdílná vymezení, předpoklady a implikace. Pedagogická orientace, 23(3), 279–297. Strategické dokumenty vzdělávací politiky do roku 2030 (ČR, EU, OECD, UNESCO) Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání
Doporučená literatura: GREGER, D., SIMONOVÁ, J., STRAKOVÁ, J. (Eds.) (2015). Spravedlivý start? Nerovné šance v předškolním vzdělávání a při přechodu na základní školu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. JANÍK, J., PORUBSKÝ, Š. (Eds.) (2020) Curriculum Changes in Visegrad four: three decades after. Waxmann. LIESMANN, K. P. (2009). Teorie nevzdělanosti: Omyly společnosti vědění. Praha: Academia. MATĚJŮ, P., J. STRAKOVÁ, J. & A. VESELÝ. (2010) Nerovnosti ve vzdělávání. Od měření k řešení. Praha: SLON. PAPA, R. & ARMFIELD, S. W. J. (Eds.) (2018). The Wiley Handbook of Educational Policy Nedford (USA). WALTEROVÁ, E., ČERNÝ, K., GREGER, D. & CHVÁL, M. (2010). Školství-věc (ne)veřejná? Názory veřejnosti na školu a vzdělávání. Praha: Karolinum. Vyhláška č. 12/2005 Sb., o podmínkách uznání rovnocennosti a nostrifikace vysvědčení vydaných zahraničními školami Vyhláška č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních zpráv a vlastního hodnocení školy Vyhláška č. 310/2018 Sb.,o krajských normativech Poslední úprava: Mück David, Mgr. (29.01.2025)
|
|
||
Hlavní témata předmětu: 1. Vzdělávací politika jako obor 2. Tvorba vzdělávací politiky a její nástroje 3. Úrovně a aktéři vzdělávací politiky 4. Vzdělávací politika Evropské unie 5. České vzdělávání v mezinárodním kontextu 6. Role veřejné správy a samosprávy ve vzdělávací politice 7. Kritická místa českého vzdělávacího systému 8. Vztah vzdělávací politiky, výzkumu a praxe 9. Vzdělávání a trh práce 10. Systém hodnocení kvality vzdělávání 11. Koncept kvalitní školy a jeho podpora ve vzdělávací politice 12. Kurikulární politika a reformy kurikula 13. Legislativní rámec vzdělávací politiky ve školách a školských zařízeních 14. Trendy a aktuální problémy vzdělávací politiky Poslední úprava: Mück David, Mgr. (29.01.2025)
|
|
||
1. Porozumění klíčovým pojmům v oblasti vzdělávací politiky ČR a EU – studenti budou schopni definovat pojmy související s vývojem a rozvojem vzdělávací politiky a vysvětlit jejich význam. 2. Analýza nástrojů vzdělávací politiky – studenti budou schopni identifikovat a definovat klíčové nástroje vzdělávací politiky. 3. Vztah vzdělávací politiky, trhu práce a výzkumu – studenti budou schopni vysvětlit vzájemné interakce a faktory ovlivňující vzdělávací politiku a tvorbu klíčových strategických dokumentů. 4. Hodnocení kvality vzdělávání v ČR – studenti budou schopni analyzovat systém hodnocení a měření kvality vzdělávání. 5. Kurikulární politika a reformy vzdělání v ČR – studenti budou schopni charakterizovat klíčové oblasti kurikulárních reforem v ČR po roce 1990. 6. Legislativní rámec vzdělávání a školství v ČR – studenti budou schopni vysvětlit a aplikovat právní předpisy související s rozvojem vzdělávání v ČR. Poslední úprava: Mück David, Mgr. (04.02.2025)
|