PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Vzdělávací politika - OPNU1U121B
Anglický název: Education Policy
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: 20 / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Vyučující: Ing. Jindřich Kolek, MBA, Ph.D.
prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Neslučitelnost : OPNU1U125B, OPNU1U126B, OPNU1U127B, OPNU1U128B
Je neslučitelnost pro: OPNU1U125B, OPNU1U128B, OPNU1U127B, OPNU1U126B
Anotace -
Předmět je koncipován jako diskurz o základním vymezení vzdělávací politiky a současných paradigmatech oboru. Cílem je vytvoření podmínek pro získání kontextového náhledu na vzdělávací politiku, na její aktéry, strategie státu, Evropské unie a globálních aktérů (OECD, UNESCO). Akcentovány budou vývojové trendy a jejich propojení s tvorbou vzdělávací politiky na všech úrovních, včetně lokální.
Poslední úprava: Mück David, Mgr. (29.01.2025)
Cíl předmětu

Cílem je vytvoření podmínek pro získání kontextového náhledu na vzdělávací politiku, na její aktéry, strategie státu, Evropské unie a globálních aktérů (OECD, UNESCO). 

Poslední úprava: Mück David, Mgr. (29.01.2025)
Deskriptory

Studium se opírá o prezenční výuku v rozsahu uvedeném v sylabu a předpokládá i dostatečnou časovou dotaci věnovanou samostudiu a plnění zadaných úkolů. 

Poslední úprava: Mück David, Mgr. (29.01.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Zkouška (+ distanční aktivity)

Písemný test  

Poslední úprava: Mück David, Mgr. (29.01.2025)
Literatura

Povinná literatura:

KALOUS, J. a VESELÝ, A. (2006). Teorie a nástroje vzdělávací politiky. Praha: Karolinum.  

KALOUS, J. a VESELÝ, A. (2006). Vzdělávací politika České republiky v globálním kontextu. Praha: Karolinum.

STROUHAL, M. & ŠTECH, S. (Eds.) (2017). Vzdělávání a dnešek. Praha: Karolinum.

KOHOUTEK, J., VESELÝ, A., ŠPAČKOVÁ, Z. & kol. (2015). Vzdělávací politika. Brno: Masarykova univerzita, Ekonomicko-správní fakulta.

VESELÝ, A. (2013). Vzdělávací politika: rozdílná vymezení, předpoklady a implikace. Pedagogická orientace, 23(3), 279–297.

Strategické dokumenty vzdělávací politiky do roku 2030 (ČR, EU, OECD, UNESCO)

Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání 

         

Doporučená literatura:

GREGER, D., SIMONOVÁ, J., STRAKOVÁ, J. (Eds.) (2015). Spravedlivý start? Nerovné šance v předškolním vzdělávání a při přechodu na základní školu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

JANÍK, J., PORUBSKÝ, Š. (Eds.) (2020) Curriculum Changes in Visegrad four: three decades after. Waxmann.

LIESMANN, K. P. (2009). Teorie nevzdělanosti: Omyly společnosti vědění. Praha: Academia.

MATĚJŮ, P., J. STRAKOVÁ, J. & A. VESELÝ. (2010) Nerovnosti ve vzdělávání. Od měření k řešení. Praha: SLON.

PAPA, R. & ARMFIELD, S. W. J. (Eds.) (2018). The Wiley Handbook of Educational Policy Nedford (USA).

WALTEROVÁ, E., ČERNÝ, K., GREGER, D. & CHVÁL, M. (2010). Školství-věc (ne)veřejná? Názory veřejnosti na školu a vzdělávání. Praha: Karolinum.

Vyhláška č. 12/2005 Sb., o podmínkách uznání rovnocennosti a nostrifikace vysvědčení vydaných zahraničními školami

Vyhláška č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních zpráv a vlastního hodnocení školy

Vyhláška č. 310/2018 Sb.,o krajských normativech

Poslední úprava: Mück David, Mgr. (29.01.2025)
Sylabus

Hlavní témata předmětu:

1.        Vzdělávací politika jako obor

2.        Tvorba vzdělávací politiky a její nástroje

3.        Úrovně a aktéři vzdělávací politiky

4.        Vzdělávací politika Evropské unie

5.        České vzdělávání v mezinárodním kontextu

6.        Role veřejné správy a samosprávy ve vzdělávací politice

7.        Kritická místa českého vzdělávacího systému

8.        Vztah vzdělávací politiky, výzkumu a praxe

9.        Vzdělávání a trh práce

10.      Systém hodnocení kvality vzdělávání

11.      Koncept kvalitní školy a jeho podpora ve vzdělávací politice

12.      Kurikulární politika a reformy kurikula

13.      Legislativní rámec vzdělávací politiky ve školách a školských zařízeních

14.      Trendy a aktuální problémy vzdělávací politiky 

Poslední úprava: Mück David, Mgr. (29.01.2025)
Výsledky učení

1. Porozumění klíčovým pojmům v oblasti vzdělávací politiky ČR a EU – studenti budou schopni definovat pojmy související s vývojem a rozvojem vzdělávací politiky a vysvětlit jejich význam.

2. Analýza nástrojů vzdělávací politiky – studenti budou schopni identifikovat a definovat klíčové nástroje vzdělávací politiky.

3. Vztah vzdělávací politiky, trhu práce a výzkumu – studenti budou schopni vysvětlit vzájemné interakce a faktory ovlivňující vzdělávací politiku a tvorbu klíčových strategických dokumentů.

4. Hodnocení kvality vzdělávání v ČR – studenti budou schopni analyzovat systém hodnocení a měření kvality vzdělávání.

5. Kurikulární politika a reformy vzdělání v ČR – studenti budou schopni charakterizovat klíčové oblasti kurikulárních reforem v ČR po roce 1990.

6. Legislativní rámec vzdělávání a školství v ČR – studenti budou schopni vysvětlit a aplikovat právní předpisy související s rozvojem vzdělávání v ČR.

Poslední úprava: Mück David, Mgr. (04.02.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK