|
|
|
||
Didaktika II je úzce provázána s odborným předmětem Filozofie a religionistika. Na základě pojetí tematických okruhů a očekávaných výstupů filozofie a religionistiky v RVP G a částečně i ZŠ učí studenty stanovovat cíle a navrhovat postupy pro různé vyučovací hodiny.
Vyučující vede studenty k porozumění potenciálu interdisciplinárního, problémového a dialogického vyučování a k využívání interaktivních metod.
Poslední úprava: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (07.03.2024)
|
|
||
V předmětu Oborová didaktika II se studenti učí plánovat vyučovací hodiny a hodnotit studijní výsledky s ohledem na charakteristiky a potřeby žáků a studentů. Přednáška předmětu je zaměřena na pojetí didaktické transformace v oblasti filozofie a religionistiky. Poslední úprava: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (07.03.2024)
|
|
||
Příprava na výuku Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky - 20 minut Doba očekávané přípravy na 1 cvičení - 45 minut Samostudium literatury (za semestr) - 10 hodin Práce se studijními materiály (za semestr) - 15 hodin Plnění průběžných úkolů (za semestr) - 20 hodin Plnění předmětu Příprava na zkoušku a zkouška - 30 hodin Poslední úprava: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (07.03.2024)
|
|
||
Povinná literatura: Davis, Ian et al. The Palgrave Handbook Of Global Citizenschip and Education. Palgrave Macmillan, 2018. Pasch, Marvin a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2. Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4. Young, M., Muller, Johan. Three Educational Scenarios for the Future: lessons from the sociology of knowledge. European Journal of Education, Vol. 45, No. 1, 2010. Young, M., Muller, Johan. On the powers of powerful knowledge. Review of Education, Vol. 1, No. 3, 2013, pp. 229–250. Doporučená literatura: KVĚTOŇOVÁ, Lea, Zbyněk NĚMEC, Naděžda PELCOVÁ a Zbyněk ZICHA. Lze vychovávat k úctě a sebeúctě?. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020, 253 stran : ilustrace ; 21 cm. ISBN 978-80-7603-185-2. KUTHAN, R., PELCOVÁ, N., ZICHA, Z. (ed) Kapitoly z didaktiky filosofie, etiky a společenských věd. Studia didactica I. Praha: Univerzita Karlova 2018. ISBN 978-80-7290-981-0. S214 – 228. HAVLÍNOVÁ, Ivana. Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 78 s. ISBN 978-80-7290-670-3. HESOVÁ, Alena. Metodické komentáře a úlohy ke Standardům pro základní vzdělávání - Výchova k občanství. Praha: NÚV, 2016. ISBN 978-80-7481-170-8. Jak vyučovat kontroverzní témata. Instruktážní balíček pro učitele. Praha: Centrum občanského vzdělávání. FHS Praha. Dostupné z: http://www.obcanskevzdelavani.cz/uploads/f72bf26e2d013bdb586a0649737df2d18be32df0_uploaded_2017_kt_jak-vyucovat-kt_ucitele.pdf. JIRÁSKOVÁ, V. Základy společenských věd : pro učitele učitelů - studenty pedagogických fakult, pro učitele středních škol a jejich žáky. Díl 2, Péče o obec (o polis). Praha : Eurolex Bohemia, 2004, 2004. ISBN: 80-86861-29-5. KOŤA, Jaroslav et al. Základy společenských věd: pro učitele učitelů - studenty pedagogických fakult, pro učitele středních škol a jejich žáky. I. díl, Péče o duši (O osobní identitu). 2. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2004. 190 s. ISBN 80-86861-30-9. MOREE, Dana, JANSKÁ, Iva, (ed.) Než začneme s multikulturní výchovou: od skupinových konceptů k osobnostnímu přístupu. Praha: Člověk v tísni, 2008. ISBN 978-80-86961-61-3. SLAVÍK, Jan. Hodnocení v současné škole: východiska a nové metody pro praxi. Praha: Portál, 1999. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 80-7178-262-9. SLAVÍK, Jan et al. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2017. 455 stran. Syntézy výzkumu vzdělávání; svazek 3. ISBN 978-80-210-8568-8. STAŇEK, Antonín. Didaktika společenských věd. In STUCHLÍKOVÁ, Iva, Tomáš JANÍK, Zdeněk BENEŠ, et al. Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. Syntézy výzkumu vzdělávání. ISBN 978-80-210-7769-0. Staněk, Antonín. Výchovné paradoxy v kontextu didaktiky společenských věd. První vydání. Praha: Epocha, 2018. 178 stran. Erudica; svazek 33.ISBN 978-80-7557-111-3. ŠEBESTOVÁ, Petra. Proč a jak učit filosofii na středních školách? Antologie textů z německé didaktiky filosofie. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta. ISBN 978-80-7308-733-3. ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK, Martin SEDLÁČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Jak se učitelé učí: cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučování. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8462-9. TOMEČEK, Slavoj. Metodika výuky základů společenských věd na středních školách z pohledu pedagogické praxe - náměty pro začínajícího učitele. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2009. 113 s. ISBN 978-80-7368-880-6. VACEK, Pavel. Rozvoj morálního vědomí žáků: metodické náměty k realizaci průřezových témat. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-386-4. Poslední úprava: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (07.03.2024)
|
|
||
Přednáška je úzce propojena se seminářem. Základní podmínkou pro splnění předmětu je: 1) úspěšné odevzdání všech dílčích úkolů k přednáškám a 2) splnění úkolů v semináři tohoto předmětu. Známka bude generována na základě kvality odevzdáných úkolů. Poslední úprava: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (07.03.2024)
|
|
||
1. blok výuky
___________
________________
Následující bloky budou budovány prostřednictvím přístupu otevřeného kurikula. Na základě plnění zadání úkolů (1, 2, 3), budou studující určovat konkrétní náplň struktury výuky: 1) filozofická oblast (ontologie/epistemologie/etika), 2) možnosti didaktické transformace studenty vybraných příkladů. (Viz formulář vypracování úkolů). 2. blok výuky
3. blok výuky
4. blok výuky
Poslední úprava: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (07.03.2024)
|
|
||
Poslední úprava: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (07.03.2024)
|