PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Oborová didaktika 2 - OPNO4O022A
Anglický název: Applied Didactics 2
Zajišťuje: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/2, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 0 / 0 (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Vojtěch Ondráček, Ph.D.
doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D.
Korekvizity : OPNO4O021A
Prerekvizity : OPNO4O012A
Je korekvizitou pro: OPNO4O021A
Je prerekvizitou pro: OPNO4O032A
Anotace -
Didaktika II je úzce provázána s odborným předmětem Filozofie a religionistika. Na základě pojetí tematických okruhů a očekávaných výstupů filozofie a religionistiky v RVP G a částečně i ZŠ učí studenty stanovovat cíle a navrhovat postupy pro různé vyučovací hodiny. Vyučující vede studenty k porozumění potenciálu interdisciplinárního, problémového a dialogického vyučování a k využívání interaktivních metod.
Poslední úprava: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (07.03.2024)
Cíl předmětu

V předmětu Oborová didaktika II se studenti učí plánovat vyučovací hodiny a hodnotit studijní výsledky s ohledem na charakteristiky a potřeby žáků a studentů. Přednáška předmětu je zaměřena na pojetí didaktické transformace v oblasti filozofie a religionistiky.

Poslední úprava: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (07.03.2024)
Deskriptory
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky  -   20 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení  -  45 minut
Samostudium literatury (za semestr)   -  10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)  -  15 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)   -  20 hodin

Plnění předmětu
Příprava na zkoušku a zkouška   -  30 hodin
Poslední úprava: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (07.03.2024)
Literatura

Povinná literatura:

Davis, Ian et al. The Palgrave Handbook Of Global Citizenschip and Education. Palgrave Macmillan, 2018.

Pasch, Marvin a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2.

Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.

Young, M., Muller, Johan. Three Educational Scenarios for the Future: lessons from the sociology of knowledge. European Journal of Education, Vol. 45, No. 1, 2010.

Young, M., Muller, Johan. On the powers of powerful knowledge. Review of Education, Vol. 1, No. 3, 2013, pp. 229–250.

Doporučená literatura:

KVĚTOŇOVÁ, Lea, Zbyněk NĚMEC, Naděžda PELCOVÁ a Zbyněk ZICHA. Lze vychovávat k úctě a sebeúctě?. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020, 253 stran : ilustrace ; 21 cm. ISBN 978-80-7603-185-2.

KUTHAN, R., PELCOVÁ, N., ZICHA, Z. (ed) Kapitoly z didaktiky filosofie, etiky a společenských věd. Studia didactica I. Praha: Univerzita Karlova 2018. ISBN 978-80-7290-981-0. S214 – 228.

HAVLÍNOVÁ, Ivana. Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 78 s. ISBN 978-80-7290-670-3.

HESOVÁ, Alena. Metodické komentáře a úlohy ke Standardům pro základní vzdělávání - Výchova k občanství. Praha: NÚV, 2016. ISBN 978-80-7481-170-8.

Jak vyučovat kontroverzní témata. Instruktážní balíček pro učitele. Praha: Centrum občanského vzdělávání. FHS  Praha. Dostupné z: http://www.obcanskevzdelavani.cz/uploads/f72bf26e2d013bdb586a0649737df2d18be32df0_uploaded_2017_kt_jak-vyucovat-kt_ucitele.pdf.

JIRÁSKOVÁ, V. Základy společenských věd : pro učitele učitelů - studenty pedagogických fakult, pro učitele středních škol a jejich žákyDíl 2, Péče o obec (o polis). Praha : Eurolex Bohemia, 2004, 2004. ISBN: 80-86861-29-5.

KOŤA, Jaroslav et al. Základy společenských věd: pro učitele učitelů - studenty pedagogických fakult, pro učitele středních škol a jejich žáky. I. díl, Péče o duši (O osobní identitu). 2. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2004. 190 s. ISBN 80-86861-30-9.

MOREE, Dana, JANSKÁ, Iva, (ed.) Než začneme s multikulturní výchovou: od skupinových konceptů k osobnostnímu přístupu. Praha: Člověk v tísni, 2008. ISBN 978-80-86961-61-3.

SLAVÍK, Jan. Hodnocení v současné škole: východiska a nové metody pro praxi. Praha: Portál, 1999. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 80-7178-262-9.

SLAVÍK, Jan et al. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2017. 455 stran. Syntézy výzkumu vzdělávání; svazek 3. ISBN 978-80-210-8568-8.

STAŇEK, Antonín. Didaktika společenských věd. In STUCHLÍKOVÁ, Iva, Tomáš JANÍK, Zdeněk BENEŠ, et al. Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. Syntézy výzkumu vzdělávání. ISBN 978-80-210-7769-0.

Staněk, Antonín. Výchovné paradoxy v kontextu didaktiky společenských věd. První vydání. Praha: Epocha, 2018. 178 stran. Erudica; svazek 33.ISBN 978-80-7557-111-3.

ŠEBESTOVÁ, Petra. Proč a jak učit filosofii na středních školách? Antologie textů z německé didaktiky filosofie. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta. ISBN 978-80-7308-733-3.

ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK, Martin SEDLÁČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Jak se učitelé učí: cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučování. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8462-9.

TOMEČEK, Slavoj. Metodika výuky základů společenských věd na středních školách z pohledu pedagogické praxe - náměty pro začínajícího učitele. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2009. 113 s. ISBN 978-80-7368-880-6.

VACEK, Pavel. Rozvoj morálního vědomí žáků: metodické náměty k realizaci průřezových témat. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-386-4.

Poslední úprava: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (07.03.2024)
Požadavky ke zkoušce

Přednáška je úzce propojena se seminářem. Základní podmínkou pro splnění předmětu je: 1) úspěšné odevzdání všech dílčích úkolů k přednáškám a 2) splnění úkolů v semináři tohoto předmětu. Známka bude generována na základě kvality odevzdáných úkolů.

Poslední úprava: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (07.03.2024)
Sylabus

1. blok výuky

  • úvodní poznámky k předmětu + sylabus předmětu (jaro 24)
  • reflexe OD I a jeho evaluace
  • podmínky splnění předmětů
  • didaktická transformace (rekonstrukce dosavadní znalosti)

    ___________

  • faktory podmiňující výběr cílů
    • občanská gramotnost a hodnoty
    • akademická znalost
    • profesní a společenská poptávka (RVP/RVPG)
    • zodpovědnost vyučujícího
  • typizace cílů podle úrovně znalostí
    • akademický
    • participativní (progresivistický)
    • emancipační (rekonstrukcionistický)
    • jejich vzájemný vztah

                ________________

  • filozofie a možnosti jejich didaktické transformace
  • periodizace filozofického myšlení jako prostředek k didaktické redukci a transformaci
    • př. starověk, novověk, post/moderna

 Následující bloky budou budovány prostřednictvím přístupu otevřeného kurikula. Na základě plnění zadání úkolů (1, 2, 3), budou studující určovat konkrétní náplň struktury výuky:  1) filozofická oblast (ontologie/epistemologie/etika), 2) možnosti didaktické transformace studenty vybraných příkladů. (Viz formulář vypracování úkolů).

 2. blok výuky

  • ontologie – shrnutí vybraných obecných rysů ontologických systémů s ohledem na jejich dějinný vývoj
  • didaktická transformace ontologických systémů

 3. blok výuky

  • epistemologie – shrnutí vybraných obecných rysů epistemologických systémů s ohledem na jejich dějinný vývoj
  • didaktická transformace epistemologických systémů

 4. blok výuky

  • etika (systémově podmíněné hodnot a postojů) – shrnutí vybraných obecných rysů ontologických systémů s ohledem na jejich dějinný vývoj
  • didaktická transformace etických systémů

Poslední úprava: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (07.03.2024)
Podmínky zakončení předmětu
  • Aktivní účast v seminářích
  • Průběžné plnění úkolů na seminře i na přednášku
  • Prezentace skupinové práce
Poslední úprava: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (07.03.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK