V sobotu dne 19. 10. 2024 dojde k odstávce některých součástí informačního systému. Nedostupná bude zejména práce se soubory v modulech závěrečných prací. Svoje požadavky, prosím, odložte na pozdější dobu. |
|
|
|
||
Didaktika 3 je úzce provázána s odborným předmětem navazujícího studia Občan ve státě. Na základě pojetí tematického celku Občan ve státě v kurikulu vede studenty k formulování vyučovacích cílů, návrhům výuky a postupů hodnocení ve výchově k občanství a předmětech občanského a společenskovědního základu.
Poslední úprava: Lánský Ondřej, PhDr., Ph.D. (31.08.2022)
|
|
||
Absolvent předmětu je schopný stanovit cíle, plánovat vyučovací hodiny, pracovat s diverzitou třídy a využívat různé formy zpětné vazby a evaluace s ohledem na charakteristiky a potřeby žáků a studentů. Poslední úprava: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||||||||||||||||
Příprava na výuku
Plnění předmětu
Poslední úprava: Fapšo Marek, Mgr., Ph.D. (21.09.2023)
|
|
||
(U většiny textů jsou zpřesněny vybrané pasáže k prostudování)
Povinná literatura: ARVANITAKIS, J., & HORNSBY, D. J. (Ed.). (2016). Universities, the citizen scholar and the future of higher education. Palgrave Macmillan. Nomikoudis, N. & Starr, M. Kapitola: 5 Cultural Humility in Education and Work: A Valuable Approach for Teachers, Learners and Professionals. (vybraná část, s. 156 – 162). GREENBERG, A. (1976). City-as-School: An Approach to External Interdisciplinary Education. The English Journal, 65(7), 60–62. HEIDRICH, L., KARAKAŞOĞLU, Y., MECHERIL, P., & SHURE, S. (2021). Schools and Teacher Education Challenged by Transnational Constellations. An Introduction. In L. Heidrich, Y. Karakaşoğlu, P. Mecheril, & S. Shure (Ed.), Regimes of Belonging – Schools – Migrations (s. 1–24). Springer Fachmedien Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-29189-1_1 KASÍKOVÁ, H. (2016). Kooperativní učení, kooperativní škola (Vydání 3., rozšířené a aktualizované). Portál. ISBN 978-80-262-0983-6. LORENZOVÁ, J. (2023). Sociální pedagogika. Praha: VŠCHT v Praze. (vybraná část, s. 156 – 162) STARÝ, K., LAUFKOVÁ, V. et al. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016 VOTAVOVÁ, R., & MEJCÍKOVÁ, K. & JEŠÁTKOVÁ, J. & Bařinková, Z. (2023) Desatero úspěšné práce s heterogenní třídou. Národní pedagogický institut České republiky. Str. 8 – 16.
Doproučená literatura GIROUX, H. A. (2013). On critical pedagogy (Reprinted). Bloomsbury Academic. Chapter 8 Rethinking Education as the Practice of Freedom: Paulo Freire and the Promise of Critical Pedagogy (vybraná část, s. 152 – 167). HAVLÍNOVÁ, I. (2014). Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 78 s. ISBN 978-80-7290-670-3. MURAD, S. (2018). Migrace jako průřezové téma české společnosti [Der Diskurs um die Migration in tschechischen Gesellschaft]. In Maier, R. Migration als Thema des Unterrichts in Deutschland, Tschechien und Polen (s. 28-40). Georg-Eckert-Institut - Leibniz-Institut für internationale Schulbuchforschung Sieglova, D. (2019). Konec školní nudy: Didaktické metody pro 21. století (První vydání) (2019). Grada. ŠÍP, R. Proč školství a jeho aktéři selhávají. Kognitivní krajiny a nacionalismus. Brno: MUNIPress, 2019. (Vybrané kapitoly – 3.2–3.4) Poslední úprava: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Přednášková část 1) Cíl a jeho funkce při didaktické transformaci (komplexní - dílčí; akademický, participativní, rekonstrucionistický) (1. 10) 2) Rozmanitost ve školní třídě – přístup kulturní pokory (školní prostředí v éře superdiverzity) (8. 10.) 3) Vizuální sociologie a urbanismus jako náměty pro didaktickou praxi (vizuální sociologie, art-base method) (22.10.) 4) Zpětná vazba, evaluace a hodnocení (formy zpětné vazby, formativní hodnocení, mikro-diagnostika znalostní úrovně) (3.12)
Seminární část Seminární bloky: 1) Workshop "Rozmanitost ve školní třídě", bude prakticky orientovaným setkáním, kde budou prezentovány výukové metody, které se věnují tématu diverzity ve škole (3. 10.) 2) City-as-School inspirace pro photovoice, jako didaktickou metodu (10. 10.) Pravidelné semináře Didaktické zpracování témat předmětu Občan ve státě Poslední úprava: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Požadavky k zakončení předmětu:
Poslední úprava: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Studující:
Poslední úprava: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
|