Předmět je věnován uchopení religionistických a filosofických znalostí v pedagogické praxi s důrazem na výuku tématu člověk a společnost a některých průřezových témat na gymnáziu a SŠ podle platných RVP. Studující absolvováním tohoto předmětu prohloubí své znalosti z předchozího studia a získá schopnost využívat příslušných znalostí ve své pedagogické praxi. Předmět se věnuje zejména základním filosofickým otázkám a koncepcím (západním i neevropským), otázkám náboženství, multikulturalismu, ideologiím a problémům současné spirituality.
Poslední úprava: Lánský Ondřej, PhDr., Ph.D. (25.01.2022)
The course is devoted to the grasp of religious and philosophical knowledge in pedagogical practice with emphasis on the teaching of the topic of man and society and some cross-cutting topics at grammar school and secondary school according to the valid RVP. By completing this course, the student will deepen his/her knowledge from previous studies and gain the ability to use the relevant knowledge in his/her pedagogical practice. The course focuses on basic philosophical issues and concepts (Western and non-European), issues of religion, multiculturalism, ideologies and problems of contemporary spirituality.
Poslední úprava: Hauser Michael, doc. Mgr., Ph.D. (27.01.2024)
Cíl předmětu
Cílem předmětu je osvojení dovedností a znalostí popsaných v charakteristice předmětu. Prohloubit znalosti z příslušné oblasti sociálních věd a současné filozofie směrem k aplikaci v pedagogické praxi.
Poslední úprava: Lánský Ondřej, PhDr., Ph.D. (25.01.2022)
Deskriptory
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
15 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
45 minut
Samostudium literatury (za semestr)
40 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
0 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
10 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce
6 hodin
Příprava na zápočet
0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška
12 hodin
Poslední úprava: Lánský Ondřej, PhDr., Ph.D. (25.01.2022)
Podmínky zakončení předmětu
Atestace: zápočet.
Podmínky k získání atestace:
docházka do výuky (maximálně 3 absence);
dvakrát ve skupině připravit Analýzu obsahu učiva (tj. písemná práce) k danému tématu ZSV či OV (další podmínky viz Metody výuky);
Podoba Analýzy obsahu učiva:
na začátku výuky budou vytvořeny seminární skupiny, ve kterých budou studující spolupracovat po celou dobu konání výuky
v těchto skupinách připraví textovou podobu Analýzy obsahu učiva k danému tématu ZSV a OV
v předem daných termínech budou analýzu prezentovat (minimálně 30 minut) před ostatními studujícími
text analýzy musí obsahovat text v rozmezí 4 až 5 normostran (7200 až 9000 znaků včetně mezer) a musí splňovat standardní nároky písemné práce (formální a obsahové)
V Analýze obsahu učiva studující musí zejména:
provést a popsat analýzu obsahu učiva
vybrat klíčovou odbornou literaturu a vysvětlit, proč bude použita (minimálně 5 textů)
Pokud studující nesplní podmínku minimální účasti a bude chtít získat atestaci, bude muset napsat písemnou práci splňující následující podmínky:
max. 5 normostran textu – tj. 9000 znaků včetně mezer,
korektně používaný citační a poznámkový aparát s jednotným standardem odkazů na literaturu a na prameny a s odpovídajícím seznamem použité literatury a pramenů,
studující při psaní písemné práce musí pracovat minimálně s jednou sociologickou monografií,
v práci musí být jasně formulovaná výzkumná otázka (či sada otázek),
téma práce je třeba předem osobně konzultovat s vyučujícím předmětu,
práce musí být odevzdána nejpozději do konce posledního týdne výuky v semestru s to odesláním na e-mail vyučujícího.
Poslední úprava: Hauser Michael, doc. Mgr., Ph.D. (01.02.2024)
Literatura
Povinná literatura:
ELIADE, Mircea; CULIANU, Ioan P. Slovník náboženství. Praha, Český spisovatel, 1993. KUNZMANN, Peter; BURKARD, Franz-Peter, WIEDMANN, F. Encyklopedický atlas filosofie. Praha: Lidové noviny, 2001. Online NIDA-RÜMELIN, Julian. Slovník současných filozofů. Praha: Garamond, 2002. ŠEBEŠOVÁ, Petra (ed.), Proč a jak učit filosofii na středních školách? Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta , 2017. WEISCHEDEL, Wilhelm. Zadní schodiště filosofie. Olomouc: Votobia, 1995.
Doporučená literatura:
AL-ǦĀBIRĪ, Muḥammad ʿĀbid. Kritika arabského rozumu: úvod. Praha: Filosofia, 2018. ANTALÍK, Dalibor. Jak srovnávat nesrovnatelné: strategie mezináboženské komparace. Praha: OIKOYMENH, 2005. BADIOU, Alain. Manifest za filosofii a jiné texty. Praha: Herrmann a synové, 2014. BADIOU, Alain. Svatý Pavel. Zakladatel univerzalismu. Praha: Svoboda Servis, 2010. BERGER, Peter L. Posvátný baldachýn: základy sociologické teorie náboženství. Brno: Barrister & Principal, 2018. BONDY, Egon. Indická filosofie. Praha: DharmaGaia, 2021 COWAN, Douglas E., David G. BROMLEY a Zdeněk VOJTÍŠEK. Sekty a nová náboženství. Praha: Grada Publishing, 2013. CRAIG, Edward. Philosophy. A Very Short Introduction. Oxford & New York, 2002. ELIADE, Mircea. Dějiny náboženského myšlení I. Praha: OIKOYMENH, 1995. ELIADE, Mircea. Dějiny náboženského myšlení II. Praha: OIKOYMENH, 1996. ELIADE, Mircea. Dějiny náboženského myšlení III. Praha: OIKOYMENH, 1997. FROMM, Erich. Budete jako bohové. Radikální interpretace Starého zákona a jeho tradice. Praha: Lidové noviny, 1993. FROMM, Erich. Psychoanalýza a náboženství. Praha: Aurora, 2003. HARRIS, Sam. Spiritualita bez náboženství aneb Probuzení. Praha: Dybbuk, 2017. HORYNA, Břetislav. Idea Evropy. Pohledy do filosofie dějin. Praha: Argo, 2001. CHENG, Anne a LOMOVÁ, Olga, ed. Dějiny čínského myšlení. Praha: DharmaGaia, 2006. JAMES, Ian, Nová francouzská filosofie. Praha: Karolinum, 2022. KASANDA LUMEMBU, Albert. Současná africká sociální a politická filosofie: trendy, debaty a výzvy. Praha: Filosofia, 2018. KRATOCHVÍL, Zdeněk. Filosofie mezi mýtem a vědou: od Homéra po Descarta. Praha: Academia, 2009. KROPÁČEK, Luboš. Duchovní cesty islámu. Praha: Vyšehrad, 2015. MACHOVEC, Milan. Filosofie tváří v tvář zániku. Brno: Zvláštní vydání, 1998. MACHOVEC, Milan. Smysl lidské existence. Praha: Akropolis, 2002. MACHOVEC, Milan. Ježíš pro moderního člověka. Praha: Orbis, 1990. MARTIN, Gottfried. Úvod do všeobecné metafyziky. Praha: Petr Rezek, 1996. MENDEL, Miloš. Muslimové a jejich svět: o víře, zvyklostech a smýšlení vyznavačů islámu. Praha: Dingir, 2018. NEŠPOR, Zdeněk R. a LUŽNÝ, Dušan. Sociologie náboženství. Praha: Portál, 2007. OESTERREICH, Peter L. Podoby veřejného rozumu. Filozofičtí učitelé v prostoru politiky. Praha: Petr Rezek, 2013. PETŘÍČEK, Miroslav. Úvod do (současné) filosofie: [11 improvizovaných přednášek]. Praha: Herrmann & synové, 1997. STÖRIG, Hans Joachim. Malé dějiny filosofie. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2007. TAYLOR, Charles. Multikulturalismus. Zkoumání politiky uznání. Praha: Filosofia, 2001. VERNANT, Jean-Pierre. Počátky řeckého myšlení. Praha: OIKOYMENH, 2012. VOJTÍŠEK, Zdeněk. Nová náboženská hnutí a jak jim porozumět. Praha: Beta Books, 2007. WALLERSTEIN, Immanuel. Evropský univerzalismus. Rétorika moci. Praha: Slon, 2008.
Další zdroje: Wild Wild Country. Dokumentární film, USA 2018. Režie Chaplan Way a Maclain Way.
Poslední úprava: Hauser Michael, doc. Mgr., Ph.D. (24.01.2023)
Metody výuky
Seminární část: prezentace analýzy obsahu učiva podle tématu hodiny. Přednášková část: výuka podle tématu hodiny navazující na seminární část.
Studující odevzdává svou práci příslušnému vyučujícímu v termínu stanoveném v harmonogramu.
Poslední úprava: Hauser Michael, doc. Mgr., Ph.D. (01.02.2024)
Sylabus
Základní filosofické otázky: etika, metafyzika (kosmologie a ontologie), epistemologie, politická a sociální filosofie, filosofie mysli a filosofie jazyka
Hlavní směry západního myšlení I: antika a středověk
Hlavní směry západního myšlení II: novověká a moderní filosofie
Neevropské myšlení: indická, čínská, islámská, africká filosofie a postkolonialismus
Co je to náboženství a problém náboženského fundamentalismu: podoby a znaky víry, vztah k teologii, filosofii a vědě, náboženství a moderní nihilismus, možnost teologie po smrti boha
Nová spiritualita: alternativní a populární spiritualita, hnutí New age, komodifikace spirituality a problematika sekt
Idea Evropy, její zdroje a vývoj: antika, křesťanství, osvícenství, univerzalismus a interkulturní dialog
Poslední úprava: Hauser Michael, doc. Mgr., Ph.D. (20.01.2023)