V sobotu dne 19. 10. 2024 dojde k odstávce některých součástí informačního systému. Nedostupná bude zejména práce se soubory v modulech závěrečných prací. Svoje požadavky, prosím, odložte na pozdější dobu. |
|
|
Soubory | Komentář | Kdo přidal | |
Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz (1) (1)2.jpg | Kateřina Esserová, DiS. |
|
||
Didaktika I je úzce provázána s předmětem Člověk v současné společnosti. Na základě akademického pojetí témat předmětu Člověk v současné společnosti se studující v Oborové didaktice I učí dílčím krokům didaktické transformace; zejména specifikaci důvodů, proč je téma pro žáky základní a střední školy významné. Studující navrhují a vzájemně sdílí možnosti participace žáků na zadaných tématech.
Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (08.09.2024)
|
|
||
V předmětu Oborová didaktika 1 se studenti učí transformovat akademické znalosti společenských věd do učiva Občanské výchovy a Základů společneských věd. Formulují důvody, proč má dané téma význam pro žáky ZŠa a SŠ a hledají možnosti propojení probíraných témat s vlastní zkušeností žáků. Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (08.09.2024)
|
|
||||||||||||||||
Příprava na výuku
Plnění předmětu
Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (08.09.2024)
|
|
||
Povinná literatura Pasch, Marvin a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2. HAVLÍNOVÁ, Ivana. Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 78 s. ISBN 978-80-7290-670-3. KASÍKOVÁ, Hana. (2016). Kooperativní učení, kooperativní škola (Vydání 3., rozšířené a aktualizované). Portál. KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Vyd. 4. Přeložil Dominik DVOŘÁK, přeložil Milan KOLDINSKÝ. Praha: Portál (vydavatelství), 2012. STARÝ, K., LAUFKOVÁ, V. et al. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016 Doporučení literatura HENDRICK, Carl a MACPHERSON, Robin. Co funguje ve třídě?: most mezi výzkumem a praxí. Překlad Pavla Le Roch. Druhé, revidované vydání. Praha: Euromedia Group, 2021. 230 stran. Universum. ISBN 978-80-242-7476-8. FLETCHER-WOOD, H. Responzivní výuka: kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. Překlad Miroslava Kopicová. Vydání první. Praha: Euromedia Group, 2021. 170 stran. Universum. ISBN 978-80-242-7152-1. DVOŘÁKOVÁ, Michaela. Příspěvek k oborovým didaktikám z perspektivy didaktiky výchovy k občanství. s. 14 - 25. In: Kuthan, Robert, ed., Pelcová, Naděžda, ed. a Zicha, Zbyněk, ed. Kapitoly z didaktiky filosofie, etiky a společenských věd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018. ISBN 978-80-7290-983-4. JANÍK, Tomáš. Pedagogical content knowledge, nebo, Didaktická znalost obsahu?. Brno: Paido, 2007. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-139-3. MOREE, Dana et al. Než začneme s multikulturní výchovou: od skupinových konceptů k osobnostnímu přístupu. Praha: Člověk v tísni, 2008. 110 s. ISBN 978-80-86961-61-3. ŠEĎOVÁ, Klára et al. Výuková komunikace. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 2019. 175 stran. ISBN 978-80-210-9529-8. ŠÍP, R. Proč školství a jeho aktéři selhávají. Kognitivní krajiny a nacionalismus. Brno: MUNIPress. (Vybrané kapitoly.) 2019 Poslední úprava: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Sylabus přednáškových bloků: 1. Podstat učitele profese a oborové znalosti 2. Dikatická transformace - respektování zkušenosti a potřeb žáků 3. Zdůvodnění obsahové redukce akademických znalostí a jejich didaktizace 4. Bezpečné prostředí 5. Analýza pasáží filmu "Náš vůdce" Sylabus seminářů: 1. Didaktická transformace tématu: představení formuláře Analýzy obsahu učiva a způsobu práce v seminářích 2. Zdůvodnění významu tématu Sociální nerovnosti, instituce ve výuce na ZŠ a SŠ, návrhy pro participaci žáků na tématu 3. Zdůvodnění významu tématu Osobnost: psychický potenciál a potřeby ve výuce na ZŠ a SŠ, návrhy pro participaci žáků na tématu 4.Zdůvodnění významu tématu Klimatická změna a sociální vědy ve výuce na ZŠ a SŠ, návrhy pro participaci žáků na tématu 5.Zdůvodnění významu tématu Tržní ekonomika ve výuce na ZŠ a SŠ, návrhy pro participaci žáků na tématu 6. Zdůvodnění významu tématu Sociální vrstvy a třídy, role jednince ve skupině ve výuce na ZŠ a SŠ, návrhy pro participaci žáků na tématu 7. Zdůvodnění významu tématu Sociální fenomény: rodina, práce a společnost ve výuce na ZŠ a SŠ, návrhy pro participaci žáků na tématu 8. Zdůvodnění významu tématu Vliv médií ve společnosti a politice ve výuce na ZŠ a SŠ, návrhy pro participaci žáků na tématu 9. Zdůvodnění významu tématu Vztah jedince a společnosti, socializace ve výuce na ZŠ a SŠ, návrhy pro participaci žáků na tématu 10. Zdůvodnění významu tématu Finance a hospodaření domácnosti ve výuce na ZŠ a SŠ, návrhy pro participaci žáků na tématu 11. Zdůvodnění významu tématu Socioekonomická dimenze současné společmosti ve výuce na ZŠ a SŠ, návrhy pro participaci žáků na tématu 12. Zdůvodnění významu tématu Kulturní dimenze současné společnosti ve výuce na ZŠ a SŠ, návrhy pro participaci žáků na tématu
V kurzu bude implementovaná metodika rozvoje sebehodnocení a vrstevnického hodnocení. Sylabus vznikl v rámci projektu "Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK", registrační číslo: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093. Poslední úprava: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (08.09.2024)
|
|
||
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=16872 Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (11.10.2024)
|
|
||
Studující:
Poslední úprava: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|