PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
V sobotu dne 19. 10. 2024 dojde k odstávce některých součástí informačního systému. Nedostupná bude zejména práce se soubory v modulech závěrečných prací. Svoje požadavky, prosím, odložte na pozdější dobu.
Oborová didaktika 1 - OPNO4O012A
Anglický název: Applied Didactics 1
Zajišťuje: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 48 / 48 (55)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D.
Vyučující: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D.
Mgr. Vojtěch Ondráček, Ph.D.
doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D.
Korekvizity : OPNO4O011A
Je korekvizitou pro: OPNO4O011A
Je prerekvizitou pro: OPNO4O023A, OPNO4O022A
Soubory Komentář Kdo přidal
stáhnout Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz (1) (1)2.jpg Kateřina Esserová, DiS.
Anotace -
Didaktika I je úzce provázána s předmětem Člověk v současné společnosti. Na základě akademického pojetí témat předmětu Člověk v současné společnosti se studující v Oborové didaktice I učí dílčím krokům didaktické transformace; zejména specifikaci důvodů, proč je téma pro žáky základní a střední školy významné. Studující navrhují a vzájemně sdílí možnosti participace žáků na zadaných tématech.
Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (08.09.2024)
Cíl předmětu

V předmětu Oborová didaktika 1 se studenti učí transformovat akademické znalosti společenských věd do učiva Občanské výchovy a Základů společneských věd. Formulují důvody, proč má dané téma význam pro žáky ZŠa a SŠ a hledají možnosti propojení probíraných témat s vlastní zkušeností žáků.

Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (08.09.2024)
Deskriptory

Příprava na výuku

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky

30 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení

60 minut

Samostudium literatury (za semestr)

25 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr)

15 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr)

30 hodin

               

Plnění předmětu           

Zpracování reflexí zadaných na přednáškách 

15 hodin

Příprava Analýzy obsahu učiva na zápočet       

10 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška

0 hodin

Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (08.09.2024)
Literatura

Povinná literatura

Pasch, Marvin a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2.

HAVLÍNOVÁ, Ivana. Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 78 s. ISBN 978-80-7290-670-3.

KASÍKOVÁ, Hana. (2016). Kooperativní učení, kooperativní škola (Vydání 3., rozšířené a aktualizované). Portál. 

KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Vyd. 4. Přeložil Dominik DVOŘÁK, přeložil Milan KOLDINSKÝ. Praha: Portál (vydavatelství), 2012.

STARÝ, K., LAUFKOVÁ, V. et al. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016

Doporučení literatura

HENDRICK, Carl a MACPHERSON, Robin. Co funguje ve třídě?: most mezi výzkumem a praxí. Překlad Pavla Le Roch. Druhé, revidované vydání. Praha: Euromedia Group, 2021. 230 stran. Universum. ISBN 978-80-242-7476-8.

FLETCHER-WOOD, H. Responzivní výuka: kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. Překlad Miroslava Kopicová. Vydání první. Praha: Euromedia Group, 2021. 170 stran. Universum. ISBN 978-80-242-7152-1.

DVOŘÁKOVÁ, Michaela. Příspěvek k oborovým didaktikám z perspektivy didaktiky výchovy k občanství. s. 14 - 25. In: Kuthan, Robert, ed., Pelcová, Naděžda, ed. a Zicha, Zbyněk, ed. Kapitoly z didaktiky filosofie, etiky a společenských věd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018. ISBN 978-80-7290-983-4.

JANÍK, Tomáš. Pedagogical content knowledge, nebo, Didaktická znalost obsahu?. Brno: Paido, 2007. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-139-3.

MOREE, Dana et al. Než začneme s multikulturní výchovou: od skupinových konceptů k osobnostnímu přístupu. Praha: Člověk v tísni, 2008. 110 s. ISBN 978-80-86961-61-3.
STUCHLÍKOVÁ, Iva, Tomáš JANÍK, Zdeněk BENEŠ, a kol. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. Syntézy výzkumu vzdělávání. ISBN 978-80-210-7769-0.

ŠEĎOVÁ, Klára et al. Výuková komunikace. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 2019. 175 stran. ISBN 978-80-210-9529-8.

ŠÍP, R. Proč školství a jeho aktéři selhávají. Kognitivní krajiny a nacionalismus. Brno: MUNIPress. (Vybrané kapitoly.) 2019

Poslední úprava: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Sylabus

Sylabus přednáškových bloků:

1. Podstat učitele profese a oborové znalosti

2. Dikatická transformace - respektování zkušenosti a potřeb žáků

3. Zdůvodnění obsahové redukce akademických znalostí a jejich didaktizace

4. Bezpečné prostředí

5. Analýza pasáží filmu "Náš vůdce"

Sylabus seminářů:

1. Didaktická transformace tématu: představení formuláře Analýzy obsahu učiva a způsobu práce v seminářích

2. Zdůvodnění významu tématu Sociální nerovnosti, instituce ve výuce na ZŠ a SŠ, návrhy pro participaci žáků na tématu  

3. Zdůvodnění významu tématu Osobnost: psychický potenciál a potřeby ve výuce na ZŠ a SŠ, návrhy pro participaci žáků na tématu

4.Zdůvodnění významu tématu Klimatická změna a sociální vědy ve výuce na ZŠ a SŠ, návrhy pro participaci žáků na tématu

5.Zdůvodnění významu tématu Tržní ekonomika ve výuce na ZŠ a SŠ, návrhy pro participaci žáků na tématu

6. Zdůvodnění významu tématu Sociální vrstvy a třídy, role jednince ve skupině ve výuce na ZŠ a SŠ, návrhy pro participaci žáků na tématu

7. Zdůvodnění významu tématu Sociální fenomény: rodina, práce a společnost ve výuce na ZŠ a SŠ, návrhy pro participaci žáků na tématu

8. Zdůvodnění významu tématu Vliv médií ve společnosti a politice ve výuce na ZŠ a SŠ, návrhy pro participaci žáků na tématu

9. Zdůvodnění významu tématu Vztah jedince a společnosti, socializace ve výuce na ZŠ a SŠ, návrhy pro participaci žáků na tématu

10. Zdůvodnění významu tématu Finance a hospodaření domácnosti ve výuce na ZŠ a SŠ, návrhy pro participaci žáků na tématu

11. Zdůvodnění významu tématu Socioekonomická dimenze současné společmosti ve výuce na ZŠ a SŠ, návrhy pro participaci žáků na tématu

12. Zdůvodnění významu tématu Kulturní dimenze současné společnosti ve výuce na ZŠ a SŠ, návrhy pro participaci žáků na tématu


 

 V kurzu bude implementovaná metodika rozvoje sebehodnocení a vrstevnického hodnocení. Sylabus vznikl v rámci projektu "Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK", registrační číslo: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093.

Poslední úprava: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu
  • Pro úspěšné ukončení předmětu studující plní dva dílčí úkoly zadané během přednášek (1. reflexe přednáškového bloku výuky, 2. analýza vybrané pasáže filmu Náš vůdce).

    V seminářích studující pracují  s formulářem Analýza obsahu učiva. Pro splnění požadavků v seminářích je rozhodující odevzdání částí III c za skupinu ke každému semináři a vyplněný celý formulář za skupinu k zadanému tématu.

    AKtivní účast v seminářích (povoleny max. 3 absence)

Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (08.09.2024)
Studijní opory

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=16872

Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (11.10.2024)
Výsledky učení

Studující:

  • umí použít metody diagnostiky zkušenostní a znalostní úrovně žáků 
  • využívá didaktickou redukci k propojení znalostní úrovně žáků
  • dokáže didkatizovat odborný obsah na základě didaktické transformace 
  • je připraven pracovat v prostředí diverzity a tomu odpovídajícím způsobem komunikuje
  • umí posilovat důvěru ve vlastní schopnosti a spoluodpovědnost žáků za třídní klima
  • ví, jak motivovat žáky k zájmu o participaci na výuce
  • kriticky hodnotí a volí didaktické metody
  • je si vědom spoluodpovědnosti za skryté kurikulum školy
  • umí pracovat formou diferencovaného vyučování
Poslední úprava: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK