|
|
|
||
Cílem předmětu je nahlédnout specifika vzdělávacích potřeb dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí v kontextu předškolního vzdělávání (i přechodu na primární stupeň).
Kurz seznámí studenty s možnostmi podpory pro tyto děti, jejich rodiny a pedagogy předškolních zařízení v České republice i s dostupnými metodickými materiály zaměřenými na vzdělávání této cílové skupiny dětí (materiály české i zahraniční provenience).
Kurz klade důraz na inkluzivní opatření a možnosti podpory dítěte ze strany pedagoga, stejně jako komplexní přístup zaměřený na vyrovnávání vzdělávacích příležitostí dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí při přípravě na primární školu. Kreditová zátěž: 3 ECTS: 24 hodin přímé výuky, 20 hodin studium literatury, 24 hodin příprava na seminář včetně realizace praktických úkolů v MŠ, 16 hodin příprava na zkoušku a zpracování podkladů ke zkoušce v Moodle.
Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (04.01.2021)
|
|
||
Výuka bude probíhat prezenčně dle rozvrhu v SIS, popř. distančně v případě nařízení PedF UK zohledňujícím epidemiologické podmínky. Distanční výuka probíhá v MS Teams na odkazu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3abdc6a6b8b99144918959ecfba0adefc3%40thread.tacv2/conversations?groupId=b135929a-92ae-406a-9650-2f4798c8f449&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d Přístup do týmu získají studenti od vyučující na začátku semestru. Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (04.01.2021)
|
|
||
Kurz bude zakončen ústní zkouškou. Podmínkou splnění kurzu je splnění úkolů v Moodle (povinné odevzdat úkoly ve stanovených termínech) a složení zkoušky (studenti mají možnost zkoušku opakovat ve 2 opravných termínech). Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (04.01.2021)
|
|
||
Základní studijní literatura BOOTH, T., AINSCOW, M. a D. KINGSTON. Index for inclusion. Developing play, learning and participation in early years and childcare. CSIE, 2006. EACEA, Výkonná agentura pro vzdělávání, kulturu a audiovizuální oblast. Vzdělávání a péče v raném dětství v Evropě: překonávání sociálních a kulturních nerovností. Praha: ÚIV, 2010. ISBN 978-92-9201-025-6. LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, Barbora a Tereza LINHARTOVÁ. Děti s odlišným mateřským jazykem v mateřských školách. Praha: Meta, 2014.
Další studijní literatura Další doporučená literatura a studijní materiály budou pro studenty zveřejněny v on-line kurzu v Moodle. Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (04.01.2021)
|
|
||
Zkouška bude zaměřena na znalosti studenta v oblasti podpory pro děti se sociálním znevýhodněním (obsah přednášek, studijních materiálů v Moodle a povinné literatury). Tematické okruky ke zkoušce jsou vypsány v Moodle. Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (04.01.2021)
|
|
||
Specifika vzdělávacích potřeb dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí v kontextu předškolního vzdělávání Přechod žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí na primární stupeň Možnostmi podpory pro děti, jejich rodiny a pedagogy předškolních zařízení v České republice Dostupné metodické materiály zaměřené na vzdělávání této cílové skupiny dětí (materiály české i zahraniční provenience). Komplexní přístup zaměřený na vyrovnávání vzdělávacích příležitostí dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí při přípravě na primární školu.
Inovace předmětu byla podpořena projektem Podpora inovací v přípravě studia pedagogických pracovníků na PedF UK financovaného z Fondu vzdělávací politiky pro rok 2018. Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (04.01.2021)
|