Předmět je zaměřen na řízenou souvislou pedagogickou praxi studentů na středních školách pod supervizí oborového didaktika. V návaznosti na výuku odborných předmětů a didaktických disciplín umožňuje souvislá praxe studentům aplikovat osvojené postupy ve výuce na střední škole a získat praktické zkušenosti s prací se středoškolskými studenty. Studenti hospitují ve výuce zkušených učitelů, mají možnost seznámit se s materiály a pomůckami, které se pedagogům osvědčily. Studenti se podílejí na výuce předmětů, v jejichž rámci daná škola naplňuje program výchovy ke zdraví, případně organizují tématické bloky na mezipředmětovém základě. Samostatné výstupy studentů jsou analyzovány z hlediska obsahové správnosti i zvolených metodických postupů. Důraz je kladen na sebereflexi. Studenti se rovněž zajímají o problémy spojené s výskytem sociálně patologických jevů u středoškolské mládeže, o školní programy podpory zdraví a prevence sociálně patologických jevů, způsoby jejich realizace a vyhodnocování. Zvláštní pozornost je věnována specifickým problémům výchovy ke zdraví na střední škole, a to ve srovnání se situací na nižších stupních škol.
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.09.2013)
The course focuses on controlled continuous teaching experience of students in secondary schools under supervision of departmental didactics. Following the teaching of vocational subjects and teaching disciplines allows students to apply the continuous practice procedures adopted in teaching at the high school and gain practical experience working with high school students. Students observe lessons of experienced teachers in the classroom, have the opportunity to get acquainted with the materials and tools that are proven teachers. Students participate in the teaching of subjects, within which the school fulfills the health education program, or organize thematic blocks for cross-curricular basis. Separate outputs of students are analyzed in terms of the content and accuracy of selected methodologies. Emphasis is placed on self-reflection. Students are also interested in the problems associated with social pathological phenomena of secondary school students on school health promotion and prevention of socially pathological phenomena, ways of their implementation and evaluation. Particular attention is paid to the specific problems of health education in high school, in comparison with the situation at lower levels of education.
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.09.2013)
Cíl předmětu -
Předmět je zaměřen na řízenou souvislou pedagogickou praxi studentů na středních školách pod supervizí oborového didaktika. V návaznosti na výuku odborných předmětů a didaktických disciplín umožňuje souvislá praxe studentům aplikovat osvojené postupy ve výuce na střední škole a získat praktické zkušenosti s prací se středoškolskými studenty.
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.09.2013)
The course focuses on controlled continuous teaching experience of students in secondary schools under supervision of departmental didactics. Following the teaching of vocational subjects and teaching disciplines allows students to apply the continuous practice procedures adopted in teaching at the high school and gain practical experience working with high school students.
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.09.2013)
Literatura -
BENDL, S.- KUCHARSKA, A. (eds.) Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie. Praha : PedF UK, 2008. ISBN 978-80-7290-366-5
MAREŠ, J.; KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno : Masarykova univerzita, 1995. 210 s. ISBN 80-210-1070-3
PASCH, M. et al. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 2005. 416 s. ISBN 80-7367-054-2
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2006. 380 s. ISBN 80-7367-172-7
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2005. 481 s. ISBN 80-7367-047-X
Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání. MŠMT, 2008.
Rámcové vzdělávací programy pro střední odborné vzdělávání. . MŠMT, 2009.
SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole: východiska a nové metody. Praha : Portál, 1999. 190 s. ISBN 80-7178-262-9
ŠVEC, V.; FILOVÁ, H.; ŠIMONÍK, O. Praktikum didaktických dovedností. Brno : Masarykova univerzita, 2003. 90 s. ISBN 80-210-1365-6
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.09.2013)
BENDL, S.- KUCHARSKA, A. (eds.) Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie. Praha : PedF UK, 2008. ISBN 978-80-7290-366-5
MAREŠ, J.; KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno : Masarykova univerzita, 1995. 210 s. ISBN 80-210-1070-3
PASCH, M. et al. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 2005. 416 s. ISBN 80-7367-054-2
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2006. 380 s. ISBN 80-7367-172-7
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2005. 481 s. ISBN 80-7367-047-X
Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání. MŠMT, 2008.
Rámcové vzdělávací programy pro střední odborné vzdělávání. . MŠMT, 2009.
SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole: východiska a nové metody. Praha : Portál, 1999. 190 s. ISBN 80-7178-262-9
ŠVEC, V.; FILOVÁ, H.; ŠIMONÍK, O. Praktikum didaktických dovedností. Brno : Masarykova univerzita, 2003. 90 s. ISBN 80-210-1365-6
Poslední úprava: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (31.10.2019)
Požadavky ke zkoušce -
Pedagogická praxe (hospitace, samostatné výstupy) v rozsahu požadavků, odevzdání portfolia.
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.09.2013)
Teaching practice (observation, individual outputs) in the range of requirements, handing over the portfolio.
Poslední úprava: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (31.10.2019)
Sylabus -
1. Seznámení s koncepcí a organizací pedagogické praxe
2. Výběr školy. Zápis na praxi. Administrativní záležitosti související se zajištěním praxe.
3. Pedagogická praxe na škole.
4. Vyhodnocení praxe.
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.09.2013)
1. Introduction into the concept, aims and organisational scheme of the Teaching Practice II
2. A choice of the school. Administrative agenda related to teaching practice II
3. Teaching practice in schools.
4. Assessment and evalulation of teaching practice and outcomes.
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.09.2013)