|
||
Předmět Didaktika Vv je určen studentům, kteří se ve studiu nezaměřují na výtvarnou výchovu.
V návaznosti na kurikulární dokumenty vede k hledání průniků výtvarné výchovy s jinými předměty, jejichž obsahem jsou
kulturní vzdělávání a umělecká tvorba. Podporuje i takovou podobu interdisciplinarity, kde umělecké zkoumání předmětů
a jevů doplňuje vědecké poznání.
Ukazuje studentům možnosti zapojení vizuální kultury do obsahu výtvarné výchovy a možnosti zpřístupňování umění.
V návaznosti na předmět Výtvarné transformace učí studenty, jak transformovat vlastní umělecké zkušenosti a poznatky
do učiva výtvarné výchovy, jako základ výtvarných úkolů. V návaznosti na praxi ve školách učí studenty didakticky
analyzovat výtvarné činnosti a reflektovat je s cílem plánovat i realizovat vlastní pedagogické výstupy. Předmět
představuje současné trendy v didaktice výtvarné výchovy a dostupné materiály pro výtvarnou výchovu –
učebnice, pracovní listy a sešity i odbornou literaturu.
Poslední úprava: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (21.11.2019)
|
|
||
Přímá výuka Přednášky: 4h Cvičení: 4h
Nepřímá výuka Reflexe praxe: 12h Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 1h Samostudium literatury (za semestr): 13h Práce se studijními materiály (za semestr): 13h Plnění průběžných úkolů (za semestr): 13h Příprava reflektivního deníku:13h Poslední úprava: Kuříková Michaela, MgA. (25.09.2023)
|
|
||
FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 1: vlastní cestou k umění: vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. Praha: PedF UK 2012 FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M. Výtvarná výchova pro 6. a 7. roč. ZŠ a víceletá gymnázia. Praha: Fortuna 1997 KITZBERGEROVÁ. L. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF UK 2014. elektronický text TŘEŠTÍK, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset 2011
CIKÁNOVÁ, K. Kreslete si s námi. Praha Aventinum 1992, 1997 FIŠER Z., HAVLÍK V., HORÁČEK, R. Slovem, akcí, obrazem. Brno: MU 2010 HORÁK, O., FRANTA, J. Proč obrazy nepotřebují názvy? Praha: Labyrint 2014 KESNER, L. Muzeum umění v digitálním věku. Praha: Argo a NG 2000 ROESELOVÁ, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah 1997 SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál 1999 PODLIPSKÝ, R., VANČÁT, J., UHL SKŘIVANOVÁ, V., ZIKMUNDOVÁ, V. a kol. Tvořivost ve výtvarné výchově. Plzeň: ZU 2017 TOMKOVÁ, A. Práce s žákovským portfoliem v primární škole. In Školní vzdělávací program krok za krokem. Praha: Verlag Dashofer 2005 Poslední úprava: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (21.11.2019)
|
|
||
Aktivní účast na setminářích průběžné plnění zadaných úkolů a jejich odevzdání ve formě reflektivního deníku Zkouška Poslední úprava: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
2. Vizuální vnímání. Fyziologie zrakové soustavy. Vizuální gramotnost. 3. Výtvarná výchova jako součást RVP ZV, učivo Vv, očekávané výstupy, tvořivost. 4. Smyslová zkušenost ve Vv. 5. Subjektivní výpověď ve Vv. 6. Role komunikace ve Vv, její druhy a aktéři. 7. Základní didaktické principy a jejich funkce. 9. Galerijní a muzejní edukace 10. Knihy a ilustrace pro děti. Poslední úprava: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (21.11.2019)
|