PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Didaktika VV III: didaktická analýza - OKMN0V232B
Anglický název: Art Education III: didactic analysis
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Garant: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Neslučitelnost : OKMN0V203B
Prerekvizity : OKMN0H202B, OKMN0N204B, OKMN0T201B, OKMN0V229B
Záměnnost : OPMN0V309B
Je prerekvizitou pro: OKMN0V236B
Anotace -
Předmět Didaktika Vv 3: didaktická analýza se zabývá studiem didaktických kategorií a možnostmi jejich uplatnění ve školní výtvarné výchově v návaznosti na platné kurikulární dokumenty. Seznamuje studenty s cíli, obsahem a prostředky výtvarné výchovy na primárním stupni vzdělávání. Navazuje na předměty v ateliéru a staví na praktických zkušenostech studentů s tvorbou a výtvarnými médii i na znalostech z teorie a dějin umění. Ukazuje konkrétní možnosti, jak učivo výtvarné výchovy uchopit pomocí výtvarných úkolů či projektů. Vede studenty k uvažování o obsahu předmětu v úrovni výstupů a kompetencí žáků a dále k reflexi náslechových praxí a dalších zkušeností získaných v prostředí školy. Cílem je vést studenty k transformaci vlastních zkušeností s uměleckou tvorbou do návrhu výtvarných úkolů. Předpokladem je reflexe předchozích zkušeností a znalostí v oboru, i hledání souvislostí se zkušenostmi získanými v předmětu Výtvarné portfolio.
Poslední úprava: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (21.11.2019)
Cíl předmětu
  • Oborová didaktika výtvarné výchovy
  • Didaktická transformace obsahu
  • Didaktická analýza výukové jednotky
  • Specifické metody výuky výtvarné výchovy
  • Základní koncepty oboru: kreativita, kulturní kompetence, metaforické myšlení aj.
  • V kurzu bude provedeno pokusné ověřování Kompetenčního rámec absolventa učitelství výtvarné výchovy.
Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (07.02.2025)
Deskriptory

Přímá výuka: 8 hodin

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 5 hodiny

Samostudium literatury a práce se studijními materiály (za semestr): 20 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr): 15 hodin

Semestrální práce + příprava na zkoušku: 15 hodin

Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (06.02.2023)
Literatura -

Povinná literatura:

FULKOVÁ, M. Diskurs umění a vzdělávání. Jinočany: H&H, 2008.

Kafková, H. Plánování výtvarných činností. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019. 

KITZBERGEROVÁ. L. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF UK 2014. ISBN 978-80-7290-667-3(elektronický text).

Základní literatura:

CIKÁNOVÁ, K. Kreslete si s námi. Praha, Aventinum 1992,1997.

CIKÁNOVÁ, K.: Malujte si s námi. Praha, Aventinum, 1993,1996.

HAZUKOVÁ, H., DVOŘÁKOVÁ, D., Situace ve výtvarné výchově. Liberec: PedF TUL, 2002.

FULKOVÁ, M.; SLAVÍK, J.; NOVOTNÁ, M.: Výtvarná výchova 6. - 7., 8. - 9. roč. (učebnice).

HAZUKOVÁ, H., DVOŘÁKOVÁ, D., Učitelovo rozhodování v situacích výtvarné výchovy. Liberec: PedF TUL, 2002.

JAŠURKOVÁ, P. Nápadník do hodin výtvarné výchovy. Brno: Edika, 2015.

ROESELOVÁ,V. Námět ve výtvarné výchově. Praha, Sarah, 1995.

ROESELOVÁ,V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha, Sarah, 1997.

ROESELOVÁ, V. Techniky ve výtvarné výchově. Praha, Sarah 1996.

SLAVÍK, J., ŠTECH, S., CHRZ, V. Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum, 2013.

TULLET, H. Art workshops for children. New York: Phaidon, 2015.

Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (16.02.2025)
Požadavky ke zkoušce -

Zpracovat sérii návrhů reflektovaných výtvarných aktivit. Plnit průběžné dílčí úkoly v seminářích. Aktivně se účastnit výuky. Úsní zkouška.

Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (05.02.2025)
Sylabus

1. Základní didaktické kategorie a jejich funkce.

2.-3. Učivo Vv: rozvíjení smyslové citlivosti, rozvoj smyslového vnímání

4.-5. Učivo Vv: komunikace ve Vv, aktéři, druhy a formy

6.-7. Učivo Vv: výtvarné dílo a jeho obsah

8. Estetika a kýč

9.-10. Učivo Vv: uplatňování subjektivity, subjektivní vyjádření obsahu, exprese, výtvarné dílo

11. Učivo Vv: rozvoj představivosti, představivost jako schopnost vytvářet mentální obrazy

12. Reflexe kurzu, shrnutí, návaznost na profesní portfolio.

Poslední úprava: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (23.01.2024)
Výsledky učení
  • Výtvarnou výchovu vnímám jako tvůrčí obor založený na obrazové komunikaci, jehož vzdělávací obsah vychází z široké oblasti vizuální kultury a umění a ze smyslových podnětů, myšlení, prožívání a autentických tvůrčích zkušeností žáků a žákyň.
  • Na základě svých odborných znalostí umím navrhnout a provést didaktickou transformaci celé šíře těchto obsahů, a to s vědomím specifik a vzdělávacích potřeb žáků a žákyň na prvním stupni základní školy. V rámci didaktické transformace obsahu vhodně využívám také možnosti digitálních zdrojů.
  • Chápu a umím používat didaktické kategorie, využívané v oborové didaktice výtvarné výchovy.
  • Dokážu provést didaktickou analýzu obsahu hodiny výtvarné výchovy.
  • Uplatňuji širokou paletu vyjadřovacích prostředků a postupů — klasických i současných výtvarných a jiných médií.
  • V souvislosti se zvoleným vzdělávacím obsahem využívám vhodné metody a organizační formy výuky, zamýšlím se nad funkčními způsoby uvádění zvoleného obsahu.
  • Umím využít bohatou škálu didaktických prostředků a zdrojů (zejména obrazových), tak aby vhodně podporovaly rozvoj imaginace a vizuální gramotnosti žáků.
  • Vytvářím příležitosti pro to, aby se ve vyučování rozvíjela smyslová citlivost žáků. 
  • Zahrnuji do výtvarných činností podněty z vizuální kultury a umění, s cílem rozvíjet vnímání a reflexi žáků.
  • Náměty úloh a obsah vyučování plánuji s ohledem na zájmy žáků, životní praxí a aktuálním společenským děním. Výtvarné úlohy a výzvy nastavuji tak, aby žáci při jejich realizaci uplatňovali vlastní životní zkušenosti.
  • Uvažuji o vhodném prostředí pro výuku výtvarné výchovys ohledem na charakter výtvarné činnosti,  vzdělávací potřeby žáků a žákyň a cílům dané úlohy.
Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (07.02.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK