|
|
|
||
Předmět Didaktika Vv 3: didaktická analýza se zabývá studiem didaktických kategorií a možnostmi jejich uplatnění ve školní výtvarné výchově v návaznosti na platné kurikulární dokumenty. Seznamuje studenty s cíli, obsahem a prostředky výtvarné výchovy na primárním stupni vzdělávání. Navazuje na předměty v ateliéru a staví na praktických zkušenostech studentů s tvorbou a výtvarnými médii i na znalostech z teorie a dějin umění. Ukazuje konkrétní možnosti, jak učivo výtvarné výchovy uchopit pomocí výtvarných úkolů či projektů. Vede studenty k uvažování o obsahu předmětu v úrovni výstupů a kompetencí žáků a dále k reflexi náslechových praxí a dalších zkušeností získaných v prostředí školy. Cílem je vést studenty k transformaci vlastních zkušeností s uměleckou tvorbou do návrhu výtvarných úkolů. Předpokladem je reflexe předchozích zkušeností a znalostí v oboru, i hledání souvislostí se zkušenostmi získanými v předmětu Výtvarné portfolio.
Poslední úprava: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (21.11.2019)
|
|
||
Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (07.02.2025)
|
|
||
Přímá výuka: 8 hodin Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 5 hodiny Samostudium literatury a práce se studijními materiály (za semestr): 20 hodin Plnění průběžných úkolů (za semestr): 15 hodin Semestrální práce + příprava na zkoušku: 15 hodin Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (06.02.2023)
|
|
||
Povinná literatura: FULKOVÁ, M. Diskurs umění a vzdělávání. Jinočany: H&H, 2008. Kafková, H. Plánování výtvarných činností. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019. KITZBERGEROVÁ. L. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF UK 2014. ISBN 978-80-7290-667-3(elektronický text). Základní literatura: CIKÁNOVÁ, K. Kreslete si s námi. Praha, Aventinum 1992,1997. CIKÁNOVÁ, K.: Malujte si s námi. Praha, Aventinum, 1993,1996. HAZUKOVÁ, H., DVOŘÁKOVÁ, D., Situace ve výtvarné výchově. Liberec: PedF TUL, 2002. FULKOVÁ, M.; SLAVÍK, J.; NOVOTNÁ, M.: Výtvarná výchova 6. - 7., 8. - 9. roč. (učebnice). HAZUKOVÁ, H., DVOŘÁKOVÁ, D., Učitelovo rozhodování v situacích výtvarné výchovy. Liberec: PedF TUL, 2002. JAŠURKOVÁ, P. Nápadník do hodin výtvarné výchovy. Brno: Edika, 2015. ROESELOVÁ,V. Námět ve výtvarné výchově. Praha, Sarah, 1995. ROESELOVÁ,V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha, Sarah, 1997. ROESELOVÁ, V. Techniky ve výtvarné výchově. Praha, Sarah 1996. SLAVÍK, J., ŠTECH, S., CHRZ, V. Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum, 2013. TULLET, H. Art workshops for children. New York: Phaidon, 2015. Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (16.02.2025)
|
|
||
Zpracovat sérii návrhů reflektovaných výtvarných aktivit. Plnit průběžné dílčí úkoly v seminářích. Aktivně se účastnit výuky. Úsní zkouška. Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (05.02.2025)
|
|
||
1. Základní didaktické kategorie a jejich funkce. 2.-3. Učivo Vv: rozvíjení smyslové citlivosti, rozvoj smyslového vnímání 4.-5. Učivo Vv: komunikace ve Vv, aktéři, druhy a formy 6.-7. Učivo Vv: výtvarné dílo a jeho obsah 8. Estetika a kýč 9.-10. Učivo Vv: uplatňování subjektivity, subjektivní vyjádření obsahu, exprese, výtvarné dílo 11. Učivo Vv: rozvoj představivosti, představivost jako schopnost vytvářet mentální obrazy 12. Reflexe kurzu, shrnutí, návaznost na profesní portfolio. Poslední úprava: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (23.01.2024)
|
|
||
Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (07.02.2025)
|