PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Zpěv I: pěvecké, intonační a dirigentské dovednosti - OKMN0H205B
Anglický název: Singing I: singing, intonation and conductor skills
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Leona Stříteská, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Leona Stříteská, Ph.D.
Neslučitelnost : OKMN0H202B
Prerekvizity : OKMN0N204B, OKMN0T201B, OKMN0V203B
Záměnnost : OPMN0H282B
Je prerekvizitou pro: OKMN0H211B, OKMN0H210B
Anotace -
Předmět rozvíjí základní intonační a dirigentské dovednosti studentů. Formuje základy mluvní a pěvecké techniky studentů, rozvíjí jejich základní intonační a dirigentské dovednosti. Všechny složky předmětu jsou integrovány studijním materiálem, kterým jsou české, moravské a slovenské lidové písně.
Poslední úprava: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (17.10.2019)
Cíl předmětu

Cíl předmětu: formovat základy mluvní a pěvecké techniky studentů, rozvíjet jejich základní intonační a dirigentské dovednosti. Všechny složky předmětu jsou integrovány studijním materiálem, kterým jsou české, moravské a slovenské lidové písně.

Poslední úprava: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (16.04.2019)
Deskriptory
8 hodin přímé výuky, 16 hodin přípravy na seminář, 36 hodin přípravy k zápočtu
Poslední úprava: Stříteská Leona, PhDr., Ph.D. (31.01.2022)
Podmínky zakončení předmětu

Požadavky k zápočtu:

 

1. Praktické předvedení nacvičených písní - 5 lidových písní - zpěv, taktování

2. Zpěv vybraných intonačních cvičení.

Poslední úprava: Stříteská Leona, PhDr., Ph.D. (26.01.2025)
Literatura

Povinná literatura:

TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha: Portál 2005. ISBN 80-7179-916-X.

PECHÁČEK, S. Vokální intonace a sluchová analýza. I. díl. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta 2006. ISBN 80-7290-261-X

PECHÁČEK, S. Základy taktování. 2. vyd. Praha: PedF UK, 2003. ISBN 80-7290-137-0.

KOLÁŘ, J.; ROB, J.; ŠTÍBROVÁ, I. Sborový zpěv a řízení sboru. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-556-6.

KOLÁŘ, J. Intonace a sluchová výchova. Část praktická – I. díl.  Praha: SPN, 1989. 125 s.

Doporučená literatura:

TICHÁ, A. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací.

Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2004. ISBN 80-7068-186-1.

KOLÁŘ, J., VÁŇOVÁ, H., DUZBABA, O. Počátky tvořivé intonace. Diatonika dur I. Praha: Univerzita Karlova, 1993. 100 s. ISBN 80-7066-846-6.

VÁŇOVÁ, H. Průvodce učitele hudební výchovy tvořivou intonací. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004. 79 s. ISBN 80-7290-155-9.

Tichá, A.; Šimanovský, Z. Lidové písničky a hry s nimi. Praha: Portál 1999. ISBN 80-7178-323-4.

Tichá, A., Šimanovský Z. Lidové písničky jejich dramatizace. Praha: Portál 2000. IBSN 80-7178-915-1.

KIML, J.  Co máme vědět o hlasu. Praha: Supraphon 1989. ISBN 02-166-89.

SOUKUP, J., Hlas – zpěv – pěvecké umění. Praha, 1972. 130 stran.

SEEMAN, M., O lidském hlasu. Praha, 1953. 51 stran.

Sbírky lidových písní (výběr dle vlastní volby posluchače).

STAŠEK, Č. ABC začínajícího sbormistra. Praha: Supraphon, 1981.

FEDOR, V.; VRCHOTOVÁ-PÁTOVÁ, J. Sborový zpěv a řízení sboru. Praha-Bratislava: Editio Supraphon, 1969.

BROŽ, J.; KAŇÁK, Z. Základy dirigování. Praha: Panton, 1982.

LÝSEK, F. Dětský sborový zpěv. Praha: SPN, 1958.

VRCHOTOVÁ-PÁTOVÁ, J. Pěvecká příprava učitelů Hv. Praha: SPN, 1976.

Partitury vokálních a vokálně instrumentálních děl.

DANIEL, L. Intonace a sluchová analýza. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. 83 s. ISBN 80-244-0480-X.

DOLEŽIL, M. Intonace a elementární rytmus. 3. vyd. Praha: SNKLHU, 1961. 87 s.

KOFROŇ, J. Učebnice intonace a rytmu. 4. vyd.Praha: Editio Supraphon, 1981. 207 s.

KOLÁŘ, J.; VÁŇOVÁ, H.; DUZBABA, O. Počátky tvořivé intonace. Diatonika dur II. Praha: Univerzita Karlova, 1993. 138 s. ISBN 80-7066-850-4.

POŠ, V. Nová intonace. Rytmus. Sluchová výchova. Praha: Edit, 1998. 304 s.

PIVOVARSKÝ, L.; TUČAPSKÝ, A.; ZENKL, L. Soubor intonačních cvičení jako průprava ke sborovému zpěvu. Ostrava: Ostravská univerzita, 1992. 113 s. ISBN 80-7042-063-4.

Poslední úprava: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (16.04.2019)
Sylabus

Obsah předmětu:

Pěvecká technika

Význam pěstování pěvecké techniky. Osvojování základů pěvecké techniky. Relaxační aktivity. Pěvecký postoj, sed.

Žeberně brániční dýchání. Dechová opora. Navození klidného, přiměřeného, prohloubeného dechu.

Dechová cvičení. Střídavý dech.

Druhy hlasových začátků. Navození správného hlasového začátku.

Hlavová a hrudní rezonance. Odstraňování chybného nadužívání hrudní rezonance.

Rozšiřování hlasového rozsahu

Intonační dovednosti

Vysvětlení pojmu intonace. Význam výuky intonace. Tvořivá intonace.

Základní pojmy a intonační opory. Fonogestika, solmizační slabiky.

Intonace 5-3, 5-6-5-3

Intervaly velká a malá sekunda.

Durové stupnice, stupňovité postupy.

Mollové stupnice, stupňovité postupy, solmizační slabiky

Durový tónický kvintakord a jeho melodické obměny.

Mollový kvintakord a jeho obměny. 

 

Dirigentské dovednosti

Dirigování a jeho význam. Dirigentský postoj. Relaxace svalů zapojených do dirigování.

Přípravné gesto a nástup.

Základní taktovací schémata ve 2/4, 3/4 a 4/4 taktu.

Střídání taktů.

Taktovací schémata v legatu, staccatu a marcatu.

Závěrová gesta

Dělená gesta.

Taktování nadhodnot.

 

8 hodin přímé výuky, 16 hodin přípravy na seminář, 36 hodin přípravy k zápočtu.

Poslední úprava: Stříteská Leona, PhDr., Ph.D. (26.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK