|
|
|
||
Cílem povinné odborné praxe je upevnění všeobecných, odborných, speciálně-pedagogických a psychologických znalostí jejich ověřením praktickou aplikací. Povinné předměty odborné praxe jsou zařazeny do všech ročníků bakalářského studijního programu tak, aby svým zaměřením umožňovaly systematické rozvíjení kompetencí studenta v oblasti speciální pedagogiky. Důraz je kladen na postupné zvyšování nároků na studenty při praktických činnostech a úzkou vazbu na profil absolventa. Jako evaluační nástroj formativního hodnocení je využíváno Portfolio odborné praxe. Zaměření praxí a jejich plnění je úzce propojeno s obsahem simultánně probíhajícího předmětu reflexe pedagogické praxe. Odborná praxe II využívá zkušenosti získané v předmětu Oborová praxe I a v souvisejícím reflektivním semináři. Rozšiřuje působení studentů na přiděleném pracovišti o asistentské práce na pod supervizí určeného pracovníka. Studenti vstupují do praxe s cílem osvojit si základní odborné znalosti podporující porozumění vzájemným vztahům biologické podmíněnosti a sociální determinace na formování osobnosti člověka s postižením v oblasti fyzické, psychické nebo sociální. Praxe umožňuje studentům sledovat metody a formy práce učitele, speciálního pedagoga s žákem a do těchto aktivit se osobně zapojit. Záměrem je naučit studenty aplikovat teoretické poznatky do speciálněpedagogické praxe, osvojit si dovednost reflektovat získané zkušenosti ve speciálněpedagogickém terénu.Praxe probíhá ve školách a školských zařízeních podle parag. 16 odst. 9., dle zvolené specializace studenta, je organizována jako praxe asistenční pod supervizí a zahrnuje dílčí samostatné výstupy studentů. Poslední úprava: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (19.09.2024)
|
|
||
Studující aplikuje všeobecné, odborné, speciálně-pedagogické a psychologické znalosti v aktívní činnosti v školských zařízeních pod dohledem pověřeného pracovníka Studující ověří připravené postupy v přímé práci se žactvem. Studující kriticky zhodnotí a reflektuje průběh praxe. Poslední úprava: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (19.09.2024)
|
|
||
Předmět má 6 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 180 hodinám. Přímá výuka: 4 hodiny Příprava: · samostudium odborné literatury 60 hodin · plnění průběžných reflektivních úkolů 76 hodin Příprava na zápočet: 40 hodin celkem Výuka proběhne kontaktně.V případě zavedení pandemických opatření na UK v souvislosti s COVID-19 bude probíhat v MS Teams online, doplňkově aplikace moodle Poslední úprava: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (05.09.2024)
|
|
||
Aktivní účast na oborové praxi, vypracování úkolů pro tvorbu portfolia. Odevzdání deníku praxe do prostředí MOODLE. Poslední úprava: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (19.09.2024)
|
|
||
Povinná literatura BARTOŇOVÁ, M., PIPEKOVÁ, J. Manuál pro pedagogickou praxi: teorie a praxe. 1. vyd. Brno: Masarykovauniverzita. 2011. ISBN 978-80-7315-159-1. BENDL, S., KUCHARSKÁ, A. (ed.) a kol. Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie - skripta pro studenty vykonávající pedagogickou praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7290-366-5. Doporučená literatura: MALEŇÁKOVÁ, Š. VILÍMOVÁ, Š. Pedagogická praxe - cesta od teorie k realitě. In Pedagogická praxe a oborové didaktiky. Brno: MSD spol. s.r.o., 2008. s. 262-265, 4 s. ISBN 978-80-7392-052-4. DÝTROVÁ, R. A M. KRHUTOVÁ. Učitel: příprava na profesi. vyd. 1. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-2472-863-6. SLAVÍK, J., SIŇOR, S. Kompetence učitele v reflektování výuky. In Pedagogika, XLIII, 1993, č.2, s.155-161. NEZVALOVÁ, D. Reflexe v pregraduální přípravě učitele. 1. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000. 72 s. ISBN 8024402084. Poslední úprava: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (05.09.2024)
|
|
||
Student pokračuje v práci s portfoliem odborné praxe. Zakládá vlastní reflektivní dokumentaci praxe (záznamy z hospitací, rozhovorů s klienty, přípravy na vlastní asistentskou praxi, průběžné hodnocení vlastní praxe). Záznamy z praxe jsou klíčovým materiálem v programu předmětu Program řízené reflexe speciálního pedagoga II. Obsahové vymezení:
Poslední úprava: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (05.09.2024)
|
|
||
Studující pod dohledem realizuje oborovou praxi – asistentskou praxi. Poslední úprava: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (19.09.2024)
|