PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Oborová praxe II - OKBS3S118A
Anglický název: Special Educational Practice II.
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 4 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Vyučující: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Mgr. Barbara Valešová Malecová, Ph.D.
Korekvizity : OKBS3S119A
Prerekvizity : OKBS3S106A
Je korekvizitou pro: OKBS3S119A
Je prerekvizitou pro: OKBS3S126A
Anotace
Cílem povinné odborné praxe je upevnění všeobecných, odborných, speciálně-pedagogických a psychologických znalostí jejich ověřením praktickou aplikací. Povinné předměty odborné praxe jsou zařazeny do všech ročníků bakalářského studijního programu tak, aby svým zaměřením umožňovaly systematické rozvíjení kompetencí studenta v oblasti speciální pedagogiky. Důraz je kladen na postupné zvyšování nároků na studenty při praktických činnostech a úzkou vazbu na profil absolventa. Jako evaluační nástroj formativního hodnocení je využíváno Portfolio odborné praxe. Zaměření praxí a jejich plnění je úzce propojeno s obsahem simultánně probíhajícího předmětu reflexe pedagogické praxe. Odborná praxe II využívá zkušenosti získané v předmětu Oborová praxe I a v souvisejícím reflektivním semináři. Rozšiřuje působení studentů na přiděleném pracovišti o asistentské práce na pod supervizí určeného pracovníka. Studenti vstupují do praxe s cílem osvojit si základní odborné znalosti podporující porozumění vzájemným vztahům biologické podmíněnosti a sociální determinace na formování osobnosti člověka s postižením v oblasti fyzické, psychické nebo sociální. Praxe umožňuje studentům sledovat metody a formy práce učitele, speciálního pedagoga s žákem a do těchto aktivit se osobně zapojit. Záměrem je naučit studenty aplikovat teoretické poznatky do speciálněpedagogické praxe, osvojit si dovednost reflektovat získané zkušenosti ve speciálněpedagogickém terénu.Praxe probíhá ve školách a školských zařízeních podle parag. 16 odst. 9., dle zvolené specializace studenta, je organizována jako praxe asistenční pod supervizí a zahrnuje dílčí samostatné výstupy studentů.
Poslední úprava: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (19.09.2024)
Cíl předmětu

Studující aplikuje všeobecné, odborné, speciálně-pedagogické a psychologické znalosti v aktívní činnosti v školských zařízeních pod dohledem pověřeného pracovníka

Studující ověří připravené postupy v přímé práci se žactvem.

Studující kriticky zhodnotí a reflektuje průběh praxe.

Poslední úprava: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (19.09.2024)
Deskriptory

Předmět má 6 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 180 hodinám.

Přímá výuka:   4 hodiny        

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 60 hodin

·         plnění průběžných reflektivních úkolů 76 hodin

Příprava na zápočet: 40 hodin celkem

Výuka proběhne kontaktně.V případě zavedení pandemických opatření na UK v souvislosti s COVID-19 bude probíhat v MS Teams online, doplňkově aplikace moodle

Poslední úprava: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (05.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Aktivní účast na oborové praxi, vypracování úkolů pro tvorbu portfolia. Odevzdání deníku praxe do prostředí MOODLE.

Poslední úprava: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (19.09.2024)
Literatura

Povinná literatura

BARTOŇOVÁ, M.,  PIPEKOVÁ, J. Manuál pro pedagogickou praxi: teorie a praxe. 1. vyd. Brno: Masarykovauniverzita. 2011. ISBN 978-80-7315-159-1.

BENDL, S., KUCHARSKÁ, A. (ed.) a kol. Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie - skripta pro studenty vykonávající pedagogickou praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7290-366-5.

Doporučená literatura:

MALEŇÁKOVÁ, Š. VILÍMOVÁ, Š. Pedagogická praxe - cesta od teorie k realitě. In Pedagogická praxe a oborové didaktiky. Brno: MSD spol. s.r.o., 2008. s. 262-265, 4 s. ISBN 978-80-7392-052-4.

DÝTROVÁ, R. A M. KRHUTOVÁ. Učitel: příprava na profesi. vyd. 1. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-2472-863-6.

SLAVÍK, J., SIŇOR, S. Kompetence učitele v reflektování výuky. In Pedagogika, XLIII, 1993, č.2, s.155-161.

NEZVALOVÁ, D. Reflexe v pregraduální přípravě učitele. 1. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000. 72 s. ISBN 8024402084.

Poslední úprava: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (05.09.2024)
Sylabus

Student pokračuje v práci s portfoliem odborné praxe. Zakládá vlastní reflektivní dokumentaci praxe (záznamy z hospitací, rozhovorů s klienty, přípravy na vlastní asistentskou praxi, průběžné hodnocení vlastní praxe).

Záznamy z praxe jsou klíčovým materiálem v programu předmětu Program řízené reflexe speciálního pedagoga II.

Obsahové vymezení:

  1. seznámení s vybraným pracovištěm; 
  2. plnění úkolů pod supervizí speciálního pedagoga;
  3. vedení záznamů formou portfolia;
  4. rozbory vlastní asistentské praxe, reflexe.
Poslední úprava: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (05.09.2024)
Studijní opory

Studující pod dohledem realizuje oborovou praxi – asistentskou praxi.
Studující popíše průběh asistentské praxe a zaznamená do Deníku praxe.
Studující kriticky zhodnotí průběh asistentské praxe.
Studující popíše a zhodnotí vztah asistenta pedagoga a pedagoga.
Studující zhodnotí postavení, funkce a role asistenta pedagoga v školském zařízení.
Studující připraví podklady k aktivitě/aktivitám (k přímé práci) pro vybraného žáku/skupinu žáku.
Studující realizuje připravenou aktivitu s žákem/skupinou žáku.
Studující kriticky zhodnotí průběh realizované aktivity.
Studující si systematicky vede Deník praxe.

Poslední úprava: Valešová Malecová Barbara, Mgr., Ph.D. (19.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK