Umění jako prostředek komunikace a jeho výrazové prostředky. Vztah umělec - umělecké dílo - skutečnost, jeho
historické proměny a psychologické a sociální aspekty. Kulturní, sociální a individuální vazby významů
uměleckého díla a možnosti jeho interpretace. Postavení umění v každodenním životě a výchova poučeného
diváka. Proměny vyjadřovacích postředků současného umění.
Poslední úprava: KITZL8AP (02.10.2016)
Art as a means communication and expression. The relationship between the artist, the artwork and the reality,
psychological and social aspects of the problematic. Cultural, social and individual meanings of a piece of art and
the choice of approaches to its reading. Art in everyday life and the issue of upbringing a literate recipient.
Poslední úprava: KITZL8AP (02.10.2016)
Cíl předmětu -
Cíl : motivovat studenty ke zvýšenému zájmu o obor, položit základy k vytvoření poučeného náhledu na postavení umělecké tvorby v současné kultuře a společnosti, dalšího rozvoje oborového myšlení, postupného budování funkčního slovníku učitele výtvarné výchovy se zvláštním zřetelem na schopnost vyjádření výtvarného zážitku a divácké interpretace uměleckého díla.
Poslední úprava: KITZL8AP (02.10.2016)
Aim: To motivate the students in their interest in art history conceived as a scientific human studies discipline and improve their functional vocabulary of teacher of Visual Arts Education. Another point is to enhance students´ approaches to perceiving and reflecting art and their ability to relate to art theory and aesthetics.
Poslední úprava: KITZL8AP (02.10.2016)
Podmínky zakončení předmětu
zápočet
Poslední úprava: KITZL8AP (02.10.2016)
Literatura -
ADORNO, T. W.: Estetická teorie. Praha: Panglos, 1997, ISBN 8090220541 BLÁHA, J.; SLAVÍK, J.: Souřadnice výtvarného umění.1.vyd. Jinočany: H and H, 1992.67 s. ISBN nemá BLÁHA, J.: Estetická výchova pro střední školy, 2. díl - Umění jako obraz doby. 1.vyd.Praha : Scientia Medica, 2001. 80 s. ISBN 80-85526-71-9. GOMBRICH, E. H.: Příběh umění. Praha: Argo, 2006. ISBN 8072031430 KULKA, J.: Psychologie umění. 1.vyd .Praha: SPN, 1990. 435 s. ISBN 80-04-23694-4. KULKA, T. Umění a kýč. Praha: Torst, 2000. 1. vydání. 292 s. ISBN 80-7215-128-2. ŠAMŠULA, P.: Obrazárna v hlavě 1 - 2 . Výtvarná čítanka pro 2.- 5. ročník základní školy. 1.vydání. Praha : Práce 1996. 96 s. ISBN 80-208-0380-7. TŘEŠTÍK, M.: Umění vnímat umění. Guerilla writing about art. 1. vydání. Praha: Gasset, 2011. 228 s. ISBN:978-80-87079-15-7. WELTONOVÁ, J.: Jak vnímat obrazy. Bratislava: Perfekt, 1995. 1. vydání. 64 s. ISBN 80-85261-81-2. ZUSKA, V. Estetika (úvod do současnosti tradiční disciplíny).1.vydání. Praha: Triton, 2001. 131 s. ISBN 80-7254- 194-3.
Poslední úprava: KITZL8AP (02.10.2016)
ADORNO, T. W.: Estetická teorie. Praha: Panglos, 1997, ISBN 8090220541
BLÁHA,J.; SLAVÍK,J.: Souřadnice výtvarného umění.1.vyd. Jinočany: H and H, 1992.67 s. ISBN nemá
BLÁHA,J.: Estetická výchova pro střední školy, 2. díl - Umění jako obraz doby. 1.vyd.Praha : Scientia Medica, 2001. 80 s. ISBN 80-85526-71-9.
GOMBRICH, E. H.: Příběh umění. Praha: Argo, 2006. ISBN 8072031430
KULKA,J.: Psychologie umění. 1.vyd .Praha: SPN, 1990. 435 s. ISBN 80-04-23694-4.
KULKA, T. Umění a kýč. Praha: Torst, 2000. 1. vydání. 292 s. ISBN 80-7215-128-2.
ŠAMŠULA,P.: Obrazárna v hlavě 1 - 2 . Výtvarná čítanka pro 2.- 5. ročník základní školy. 1.vydání. Praha : Práce 1996. 96 s. ISBN 80-208-0380-7.
TŘEŠTÍK,M.: Umění vnímat umění. Guerilla writing about art. 1. vydání. Praha: Gasset, 2011. 228 s. ISBN:978-80-87079-15-7.
WELTONOVÁ,J.: Jak vnímat obrazy. Bratislava: Perfekt, 1995. 1. vydání. 64 s. ISBN 80-85261-81-2.
ZUSKA,V. Estetika (úvod do současnosti tradiční disciplíny).1.vydání. Praha: Triton, 2001. 131 s. ISBN 80-7254- 194-3.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (17.09.2012)
Metody výuky -
přednáška/seminář
Poslední úprava: KITZL8AP (02.10.2016)
lecture/seminar
Poslední úprava: SMID/PEDF.CUNI.CZ (02.12.2008)
Požadavky ke zkoušce -
Požadavky k zápočtu: Úspěšné splnění seminární práce
Poslední úprava: KITZL8AP (02.10.2016)
Claim to classified C: To write an individually seminarwork.
Poslední úprava: SMID/PEDF.CUNI.CZ (02.12.2008)
Sylabus -
Klastrový (clusterový) charakter uměleckého díla
Umělecké avantgardy jako nositelé změn v chápání pojmů umění a umělecké dílo
Proměny vyjadřovacích prostředků výtvarného umění v druhé polovině dvacátého století
Současné umění jako prostředek komunikace a jako součást vizuální kultury
Změny v postavení diváka a úloha diváckého kontextu vnímání díla
Učitel výtvarné výchovy jako poučený divák; možnosti vazeb mezi výtvarným uměním a školní výtvarnou výchovou
Klíčová slova: Umělec; umělecké dílo; umění jako výraz, komunikace, forma; jazyk vizuálního sdělení; interpretace uměleckého díla; reflexe, edukace; poučený divák;
Poslední úprava: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (16.11.2016)
Keywords: The artist, artwork, expresion, communiciation, form, language, painting, sculpture, architecture, history and historiography of arts, interpretation.