Studující se v průběhu praxe ve škole seznámí především s různými pojetími výuky, s chodem a provozem školy, s učitelskou profesí a náplní práce učitele, s rolí učitele a žáka ve výchovně-vzdělávacím procesu. V rámci doprovodných seminářů budou teoreticky reflektovat obecně pedagogické a psychologické aspekty výuky a tuto reflexi prokáží plněním úkolů v portfoliu podle zadání.
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (14.12.2012)
During their practice at the school, students will learn about various concepts of teaching, the operation and operation of the school, the teaching profession and the work of teachers, the role of teacher and pupil in the educational process. In the accompanying seminars they will theoretically reflect generally pedagogical and psychological aspects of teaching and demonstrate this reflection by fulfilling the tasks in the portfolio according to the assignment.
Poslední úprava: Mojžíšová Jarmila, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
Cíl předmětu -
Studující prokáží schopnost teoreticky reflektovat psychologické, sociálně pedagogické a obecně didaktické aspekty vzdělávání a výchovy na 2. stupni základních škol.
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (14.12.2012)
Students demonstrate the ability to theoretically reflect the psychological, socio-educational and generally didactic aspects of education at the second stage of primary schools.
Poslední úprava: Mojžíšová Jarmila, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
Podmínky zakončení předmětu -
- 100% účast na praxi. Při absenci jsou studenti povinni se předem omluvit (osobně, písemně, telefonicky) na škole nebo u vyučujícího, který vede seminář Pedagogické reflexe pedagogické praxe. Absence je omlouvána pouze v závažných případech. Neúčast jsou studenti povinni si nahradit po domluvě s vyučujícím , který vede seminář Pedagogické reflexe pedagogické praxe.
- Vypracování úkolů v portfoliu
- Aktivní účast při plnění úkolů zadaných učitelem školy a vyučujícím fakulty, který vede seminář. Přitom je studující povinen dbát pokynů určeného učitele školy, ředitele školy a jeho zástupce, příp. dalších pracovníků školy, s kterými bude studující spolupracovat.
- Zpracování eseje, v níž studující zhodnotí přínos praxe pro rozvoj svých profesních kompetencí. Pro udělení klasifikovaného zápočtu je nutná aktivní účast na reflexích. Další požadavky sdělí jednotliví vyučující.
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (14.12.2012)
- 100% participation in practice. In the absence, students are obliged to apologize in advance (in person, in writing, by telephone) at the school or the teacher who leads the seminar Pedagogical Reflection of Pedagogical Practice. Absence is excused only in serious cases. Students are obliged to compensate for their absence by agreement with the teacher who leads the seminar Pedagogical Reflection of Pedagogical Practice. - Elaboration of portfolio tasks - Active participation in the tasks assigned by the school teacher and the faculty teacher who leads the seminar. At the same time, the student is obliged to follow the instructions of the designated school teacher, the school head and his / her deputy. other school staff with whom the student will work. - Preparation of an essay in which students evaluate the contribution of practice to the development of their professional competences. Active participation in reflections is required for the graded course-unit credit. Other requirements will be communicated by individual teachers.
Poslední úprava: Mojžíšová Jarmila, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
Literatura -
Bendl, S., Kucharská, A. (Ed., 2008) Školní pedagogika a školní psychologie. Praha: PedF UK.
Poslední úprava: Mojžíšová Jarmila, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
Sylabus -
Aktivity:
- pozorování vyučovacích hodin i mimo aprobační obory - reflektivní rozbory hodin s pedagogy fakulty, vyučujícími školy a se spolužáky - besedy se zástupci vedení školy - analýza školní dokumentace - rozhovory s vyučujícími školy a žáky - podle možností školy asistentské činnosti a další aktivity - zpracování badatelských úkolů zadaných v souvisejících kurzech pedagogická reflexe pedagogické praxe a psychologická reflexe pedagogické praxe
Tematické okruhy:
" Učitel, učitelská profese, sebereflexe studentů, sebeuvědomění a sebepojetí posluchačů vzhledem k nárokům učitelské profese. " Osobnost žáka, perspektivy jejího rozvoje, charakteristika žáka. " Vzájemné vztahy učitelů a žáků " Práce učitele s učivem. " Technika plánování učitelské přípravy, příprava a plán hodiny. " Projektování na různých úrovních práce učitele. " Hodnocení žáka. " Škola jako sociální skupina s výrazným vzdělávacím programem a pozitivním komunikativním prostředím
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (14.12.2012)
Activities: - observation of lessons outside apprenticeship fields - reflective analysis of lessons with faculty teachers, school teachers and classmates - discussions with school management representatives - analysis of school documentation - interviews with school teachers and pupils - as far as possible, school assistant activities and other activities - elaboration of research tasks assigned in related courses pedagogical reflection of pedagogical practice and psychological reflection of pedagogical practice Topics: "Teacher, teacher profession, student self-reflection, self-awareness and self-image of learners teaching profession. "Pupil 's personality, perspectives of its development, pupil characteristics. "Mutual relations between teachers and pupils "Teacher 's work with subject matter. "Teaching Planning Technique, Preparation and Lesson Plan. "Designing at different levels of teacher work. "Pupil rating. "School as a social group with a strong educational program and a positive communicative environment
Poslední úprava: Mojžíšová Jarmila, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)