Předmět je věnován roli informačních technologií ve školní výuce. Zabývá se teoretickými aspekty technologií ve výuce a hledá smysluplné formy jejich zařazení do výuky přírodovědných předmětů, zejména biologie. Cílem předmětu je rozvinout digitální gramotnost účastníků tak, aby získali kompetence pro distanční výuku, která bude vhodným doplňkem pro prezenční formy, naznačit cesty k rozvoji těchto dovedností a kompetencí u žáků formou konkrétních úloh a problémů včetně instrumentace laboratorních úloh; neopomíjí ale ani zamyšlení nad specifiky digitálních technologií z pohledu kognitivního, afektivního a psychomotorického vývoje jedince.
Poslední úprava: Novotný Petr, PhDr., Ph.D. (30.09.2020)
The course is devoted to the role of information technology in school teaching. It deals with theoretical aspects of technology in teaching and seeks meaningful forms of their inclusion in the teaching of science subjects, especially biology. The aim of the course is to develop digital literacy of participants so that they acquire competencies for distance learning, which will be a suitable complement to full-time forms, to indicate ways to develop these skills and competencies in students in the form of specific tasks and problems, including instrumentation of laboratory tasks; however, it does not neglect thinking about the specifics of digital technologies from the perspective of cognitive, affective and psychomotor development of the individual.
Poslední úprava: Novotný Petr, PhDr., Ph.D. (30.09.2020)
Poslední úprava: Novotný Petr, PhDr., Ph.D. (30.09.2020)
Požadavky ke zkoušce -
- aktivní účast s alespoň 80% docházkou - zpracování seminární práce - v případě nutnosti realizovat kurz distanční formou výuky neplatí výše uvedené a požadavky ke kontrole studia jsou stanoveny takto: odevzdat minimálně 80% zadaných týdenních úkolů a účast na alespoň dvou online setkáních v době rozvrhované výuky.
Poslední úprava: Novotný Petr, PhDr., Ph.D. (30.09.2020)
- active participation with at least 80% attendance - elaboration of seminar work - if it is necessary to implement a distance learning course, the above does not apply and the requirements for study control are set as follows: submit at least 80% of assigned weekly assignments and attend at least two online meetings at the time of scheduled teaching.
Poslední úprava: Novotný Petr, PhDr., Ph.D. (30.09.2020)
Sylabus -
Předmět je členěn do tří tematických sekcí. První vede k zamyšlení nad rolí technologií ve výuce, neboť syndrom zaměnění prostředku za cíl je pro ICT mimořádně typický. Druhá sekce je věnována obecně použitelným dovednostem "věcí na počítači", třetí pak představuje přímo pro školu vyvíjené nástroje. Elektronické materiály, konkrétní rozložení témat a zadání seminárních prací viz LMS GoogleClassroom https://classroom.google.com/c/NTM5NjY1OTc0NDZa
digitální technologie a jejich vliv na žáka
prezentační software&dovednosti
lineární a nelineární prezentace, screen-free teaching
LearningManagementSystem aneb Moodle není jediný - toto téma je realizováno online formou jako praktická výuka
distanční vzdělávání jako fenomén
technické a kompetenční předpoklady pro úspěšnou distanční výuku
motivace po drátě - specifika distanční výuky v afektivní oblasti
práce s interaktivní tabulí - na hraně retro stylu
aktivizační technologické prvky - inspiromat aplikací, zejména mobilních
bioinformatika aneb biologie skrz klávesnici
GIS for dummies
instrumentace školního pokusu
black-box sestavy
mobile-first
DIY přístup
remote labs
školní pokus v době koronavirové - metodika školního pokusu v distanční výuce
práce s multimédii
video
zvuk
vektory
rastry
rozšířená realita
self-regulated learning a jeho technologická podpora
Výuka v LS 2020/2021 bude zahájena dne 16.2.2021.
V případě vynucené online/distanční výuky probíhá výuka v rozvrhovaném čase v prostředí GoogleClassroom. Nebude-li možná fyzická účast na prvním setkání v semestru, proběhne toto formou online meetingu k němuž obdrží zapsaní studenti emailem pozvánku. Aktuality a veškeré informace jsou poskytovány v uvedeném kurzu [https://classroom.google.com/c/MjY0NjM2MzQxNjMz?cjc=4kbnqe7]
Poslední úprava: Novotný Petr, PhDr., Ph.D. (11.02.2021)
The course is divided into three thematic sections. The first leads to reflection on the role of technology in the classroom, as the device-to-target syndrome is extremely typical of ICT. The second section is devoted to generally applicable skills of "things on the computer", the third then introduces tools developed for the school.
digital technologies and their influence on the pupil
presentation software & skills
linear and non-linear presentations, screen-free teaching
LMS or Moodle is not the only one
work with an interactive whiteboard - on the edge of retro style
activation technology elements - inspiromat applications, especially mobile
bioinformatics or biology through the keyboard
GIS for dummies
instrumentation of a school experiment
black-box kits
Mobile-first
DIY access
remote labs
work with multimedia
video
sound
vectors
raster
augmented reality
self-regulated learning and its technological support
The course is divided into three thematic sections. The first leads to reflection on the role of technology in teaching, as the syndrome of confusing resources with a goal is extremely typical for ICT. The second section is devoted to the generally applicable skills of "things on the computer", the third presents the tools developed directly for the school. Electronic materials, specific layout of topics and assignment of seminar papers see LMS GoogleClassroom https://classroom.google.com/c/NTM5NjY1OTc0NDZa
digital technologies and their influence on the student
presentation software & skills
linear and nonlinear presentation, screen-free teaching
LearningManagementSystem or Moodle is not the only one - this topic is implemented online as practical training
distance education as a phenomenon
technical and competence prerequisites for successful distance learning
motivation by wire - specifics of distance learning in the affective area
work with interactive whiteboard - on the edge of retro style
activation technological elements - inspiromat of applications, especially mobile ones
bioinformatics or biology through the keyboard
GIS for dummies
instrumentation of a school experiment
black-box assembly
mobile-first
DIY approach
remote labs
school experiment in the coronavirus period - methodology of school experiment in distance learning
work with multimedia
video
sound
vectors
rasters
augmented reality
self-regulated learning and its technological support
Teaching in SS 2020/2021 will start on 16.2.2021.
In the case of forced online / distance learning, teaching takes place at scheduled times in the GoogleClassroom environment. If physical participation in the first meeting of the semester is not possible, this will take place in the form of an online meeting, to which enrolled students will receive an invitation by email. News and all information are provided in the course [https://classroom.google.com/c/MjY0NjM2MzQxNjMz?cjc=4kbnqe7]
Poslední úprava: Novotný Petr, PhDr., Ph.D. (11.02.2021)