|
|
|
||
Náplní předmětu je seznámení studentů s etickou perspektivou v medicíně. Bouřlivý biotechnologický rozvoj rozšiřuje diagnostické i terapeutické možnosti lékařů a s tím vznikají i nová etická dilemata. Kromě stručného přehledu teoreticko-filozofických základů etiky bude kladen důraz především na příklady různých etických dilemat v různých lékařských oborech/specializacích. Je důležité, aby studenti byli schopni nahlížet vývoj a současnou situaci v biomedicíně ve společenském a historickém kontextu, zejména s ohledem na tragické události 20. století (např. zneužití normativního přístupu a selhání vzdělaných elit v totalitních režimech; dehumanizace člověka v rámci jednostranně pozitivistického, biomedicínského přístupu v medicíně a zdravotnictví). Cílem je podpořit schopnost studentů vnímat různá hlediska v eticky náročných situacích, uvědomit si vlastní postoj a kriticky posoudit protichůdné názory. Jde o rozvoj dovedností, jež jsou nezbytné pro komunikaci s nemocnými i kolegy v rozmanitých, především nejednoznačných klinických situacích (reflektující schopnosti, mentalizace, soucit, narativní citlivost apod.) Dalším cílem kurzu je podpora rozvoje etického uvědomění studentů v rámci hledání přijatelného východiska v konkrétních klinických situacích v reálné lékařské praxi, včetně situacích, v nichž mohou zažívat tzv. morální distres. Poslední úprava: Skorunka David, doc. MUDr., Ph.D. (06.01.2025)
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními východisky a principy lékařské etiky v kontextu 21. století. Kromě teoretických základů je hlavním cílem poukázat na častá etická dilemata, se kterými se lékaři mohou setkávat v klinické praxi v růzcných specializací, a nastínit možnosti jejich řešení. Poslední úprava: Skorunka David, doc. MUDr., Ph.D. (06.01.2025)
|
|
||
Poslední úprava: Skorunka David, doc. MUDr., Ph.D. (06.01.2025)
|
|
||
Podmínky zápočtu: účast 80%, aktivita během seminářů, prezentace etického dilematu v malých skupinkách, detaily viz. sylabus, bude ještě detailně informováno na přednášce a na začátku předmětu. Poslední úprava: Skorunka David, doc. MUDr., Ph.D. (06.01.2025)
|
|
||
GARANT PŘEDMĚTU: doc. MUDr. David Skorunka, Ph.D. Vyučující:
Pozn. Na některých pracovištích může být výuka zajištěna vyučujícími, kteří zde nejsou uvedeni. Přednášky: 1. Úvod do (bio)etiky. Základní principy lékařské etiky. Přehled etických dilemat v současné medicíně. Etické aspekty vztahu lékař-pacient a terapeutické spolupráce. (doc. MUDr. David Skorunka, Ph.D.; Ústav preventivního lékařství) 2. Etické a právní normy v medicíně od Hippokrata po Úmluvu o lidských právech a medicíně č. 96/2001; informovaný souhlas; etické komise; práva pacienta; proces rozhodování v klinické praxi. (prof. PhDr. Jiří Mareš, CSc.; Ústav preventivního lékařství) Semináře: 1. Etika v klinické genetice, klonování; embryonální kmenové buňky; výzkum a experiment na člověku (prof. PharmDr. Emil Rudolf, Ph.D. ;Ústav lékařské biologie a genetiky) 2. Etické a právní aspekty lidské reprodukce. Etika v onko-gynekologii. (doc. MUDr. Iva Slezáková, Ph.D.; Porodnická a gynekologická klinika) 3. Etická dilemata v pediatrii. (Mgr. Lenka Kohoutková, MUDr. Jiří Náhlovský; ětská klinika) 4. Etické aspekty v chirurgii, orgánové a tkáňové transplantace (MUDr. Aleš Fibír, Ph.D. ;Chirurgická klinika) 5. Etický přístup v psychiatrii a péči o duševní zdraví. Problematika tzv. svéprávnosti u některých duševních poruch. Nedobrovolná léčba. Ochranná léčba. (doc. MUDr. David Skorunka, Ph.D.; Ústav preventivního lékařství) 6. Partnerský a rodinný život. Ochrana dětí. Adopce. Právo znát své biologické rodiče. Povinné očkování. Právo rodičů rozhodovat o léčbě dětí. (MUDr. Vojtěch Bílek; Psychiatrická klinika) 7. Thanatologie; definice smrti; právo na smrt; upuštění od léčby; eutanazie; asistovaná sebevražda. (Mgr. Monika Ulrichová, Ph.D.; Ústav preventivního lékařství) 8. Etické a právní normy paliativní medicíny; paliativní péče v různých prostředích. (MUDr. Václav Šafka, Ph.D.) 9. Prezentace etického dilematu v malých skupinkách. Prezentace by měla být zaměřena na příklad etického dilematu. Studenti by v prezentaci měli být schopni prokázat schopnost porozumění daní problematice včetně etického rozměru. Dále by měli být schopno prezentovat různá hlediska a perspektivy jednotlivých účastíků dané klinické situace/etického dilematu. Prezentaci je možno pojmout v různých formách (např. PPT prezentace, dialogické pojetí, "role play" apod.) (MUDr. Vojtěch Bílek (Psychiatrická klinika)
Poslední úprava: Skorunka David, doc. MUDr., Ph.D. (06.01.2025)
|
|
||
Absolvování povinných předmětů VSEOB 1. a 2. ročníku. Poslední úprava: Skorunka David, doc. MUDr., Ph.D. (06.01.2025)
|