|
|
|
||
Cílem předmětu je zprostředkovat studentům základní znalosti a dovednosti, jež jsou předpokladem psychodiagnostické práce s dětmi a mládeží. Posluchači se seznámí se specifiky dětské diagnostiky, zásadami a strategiemi i etickými principy psychodiagnostické práce. Mají příležitost poznat základní psychodiagnostické metody podle věku dítěte a podle typů metod a problémových okruhů. V rámci těchto metod a technik se setkají s klinickými i testovými postupy.
Obsah předmětu: Specifické zvláštnosti dětské diagnostiky; Diagnostické metody a jejich třídění; Klinické metody; Základní testové metody; Vývojová diagnostika; Testy inteligence; Testy speciálních schopností; Dotazníky; Projektivní techniky; Speciální otázky dětské psychodiagnostiky ; Vyšetření dítěte útlého věku; Diagnostika předškolních dětí; Školní zralost; Diagnostika inteligence a poruch inteligence; Diagnostika výukových problémů, neprospěch; Diagnostika laterality; Diagnostika specifických vývojových poruch učení a chování; Organická postižení CNS, neuropsychologická diagnostika; Rodinná diagnostika a diagnostika rodinných vztahů; Diagnostika v období dospívání a adolescence; Forenzní diagnostika; Dokumentace a formulace zpráv a nálezů; Etické otázky v dětské psychodiagnostice. Poslední úprava: Nikolai Tomáš, doc. Mgr. et Mgr., Ph.D. (27.08.2024)
|
|
||
Cílem výuky je vybavit studenty takovými kompetencemi, aby byli připraveni na psychodiagnostické vyšetření dítěte, zvládali validně i citlivě interpretovat a zpracovat výsledky psychologického vyšetření dítěte. Poslední úprava: Nikolai Tomáš, doc. Mgr. et Mgr., Ph.D. (27.08.2024)
|
|
||
Completion of a written and oral examination focused on knowledge and practical skills in the scope of lectures and exercises and based on the study of recommended literature. Poslední úprava: Nikolai Tomáš, doc. Mgr. et Mgr., Ph.D. (27.08.2024)
|
|
||
Carr, A. (2006). The handbook of child and adolescent clinical psychology: A contextual approach (2nd ed.). Routledge/Taylor & Francis Group. Kamphaus, R. W., & Frick, P. J. (2005). Clinical assessment of child and adolescent personality and behavior (2nd ed.). Springer Science + Business Media. Recommended: Standards for Educational and Psychological Testing (APA) (2001): Testcentrum. The list of recommended literature is refined during the course. Poslední úprava: Nikolai Tomáš, doc. Mgr. et Mgr., Ph.D. (27.08.2024)
|
|
||
Prezentace vybrané testové metody vztahující se k danému tématu, podrobnější popis vyšetření s použitím konkrétní metody (skupinová práce). Písemný test a ústní pohovor zaměřené na ověrení znalostí a praktických dovedností v rozsahu přednášek a cvičení a na podkladě studia doporučené literatury. Poslední úprava: Nikolai Tomáš, doc. Mgr. et Mgr., Ph.D. (27.08.2024)
|
|
||
Poslední úprava: Nikolai Tomáš, doc. Mgr. et Mgr., Ph.D. (27.08.2024)
|