Přednáškami, kazuistikami a cvičeními se posluchači seznamují se základními poznatky klinické vývojové psychologie a psychopatologie. Důraz je kladen na posilující (resilientní) a ohrožující (rizikové) faktory dětského vývoje s prohloubeným zaměřením na uspokojování, resp. neuspokojování (deprivaci) základních potřeb psychické a sociální povahy. Vývoj dítěte je sledován zejména ve vztahovém a rodinném kontextu. Osvětlují se důsledky náležitého neuspokojení vitálních potřeb pro psychopatologický vývoj osobnosti. V průběhu předmětu jsou studenti obeznamováni s problematikou klasifikace a klinické diagnostiky kritérií duševních poruch a poruch chování příznačných pro dětský věk anebo v dětství vznikajících. To vše se chápe jako východisko k plánování a realizaci preventivních opatření, opatření na podporu duševního zdraví a psychologické intervence v indikovaných případech. Obsah předmětu: Specifická úskalí pro dětský vývoj; Duševní poruchy a poruchy chování, zejména: neurovývojové poruchy ve smyslu poruch intelektu a pervazivních poruch, dále specifické vývojové poruchy (poruchy řeči a jazyka, poruchy pozornosti a aktivity, poruchy učení); Úzkostné poruchy a poruchy nálady specifické pro dětství a adolescenci, neurotické a somatoformní poruchy; Psychické obtíže vznikající v průběhu zrání; Sociální patologie a poruchy chování u dětí, včetně poruch souvisejících s negativním vlivem prostředí; Rodina a rodinný systém, včetně zátěže onemocněním dítěte.
Poslední úprava: Andrlová Jarmila, Mgr. (12.09.2024)
Through lectures, case studies, and exercises, students are introduced to the basic knowledge of clinical developmental psychology and psychopathology. Emphasis is placed on the strengthening (resilient) and threatening (risk) factors of child development with an in-depth focus on the satisfaction or non-satisfaction (deprivation) of basic psychological and social needs. The child's development is monitored particularly in a relational and family context. The consequences of the failure to adequately meet vital needs for psychopathological personality development are explained. In the course of the course, students are introduced to the classification and clinical diagnosis of criteria of mental and behavioural disorders characteristic of childhood or arising in childhood. All this is understood as a basis for planning and implementing preventive measures, measures to promote mental health and psychological intervention in indicated cases.
Course Content: Specific challenges to child development; Mental and behavioral disorders, especially: Neurodevelopmental disorders in the sense of intellectual disorders and pervasive disorders, as well as specific developmental disorders (speech and language disorders, attention and activity disorders, learning disorders); Anxiety disorders and mood disorders specific to childhood and adolescence, neurotic and somatoform disorders; Psychiatric difficulties arising during maturation; Social pathologies and behavioural disorders in children, including disorders related to negative environmental influences; The family and the family system, including the burden of illness on the child.
Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (03.08.2023)
Podmínky zakončení předmětu -
Předpokladem ústní zkoušky je účast na přednáškách a seminářích
V průběhu semestru presentace informací k jednomu z probíraných témat z doplňkové literatury v rozsahu 10-15 min. Celý výukový blok bude zakončen zkouškou, jejíž součástí bude znalostní test a rozhovor nad předem odevzdanou písemně zpracovanou kazuistikou (resp. rozborem nápadností chování/prožívání u dítěte ve věku 3-18 let).
Poslední úprava: Andrlová Jarmila, Mgr. (12.09.2024)
Participation in lectures and seminarsis a prerequisiteforthe oral examination
Duringthesemester, presentationofinformation on oneofthediscussedtopicsfromsupplementaryliterature in therangeof 10-15 min. Thewholeteachingblockwillbeconcludedwithanexam, whichwillinclude a knowledge test and an interview over a written case study (orananalysisofbehavioral/experientialphenomena in a childaged 3-18 years).
Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (03.08.2023)
Literatura -
Říčan, P., Krejčířová, D. a kol. (2006). Dětská klinická psychologie (4. vyd.). Praha: Grada (či vydání předchozí).
Světová zdravotnická organizace (2017). Poruchy duševní a poruchy chování. In Mezinárodní klasifikace nemocí - 10. revize. Praha: ÚZIS ČR.
Carr, A. (2006). The handbook of child and adolescent clinical psychology: A contextual approach (2nd ed.). Routledge/Taylor & Francis Group.
Doporučená:
Hosák, L., Hrdlička, M. and Libiger, J. (Eds.) (2022). Psychiatrie a pedopsychiatrie. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Nakladatelství Karolinum
Raboch, J., Hrdlička, M., Mohr, P., Pavlovský, P., & Ptáček, R. (Eds.) (2015). DSM 5 - Diagnostický a statistický manuál duševních poruch. Praha: Hogrefe - Testcentrum.
Baštecká, B. a kol. (2003). Klinická psychologie v praxi. Praha: Portál.
Carter, B. D, & Kullgren, K. A. Clinical Handbook of Psychological Consultation in Pediatric Medical Settings. 1st ed. 2020.
Seznam další doporučené literatury je upřesňován v průběhu výuky.
Poslední úprava: Andrlová Jarmila, Mgr. (12.09.2024)
WorldHealthOrganization (2017). Mental and behaviouraldisorders. In International ClassificationofDiseases - 10th revision. Prague.
Carr, A. (2006). The handbook ofchild and adolescent clinical psychology: A contextualapproach (2nd ed.). Routledge/Taylor & Francis Group.
Recommended:
Carter, B. D, & Kullgren, K. A. Clinical Handbook ofPsychologicalConsultation in PediatricMedicalSettings. 1st ed. 2020.
The list ofotherrecommendedliteratureisrefinedduringthecourse.
Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (03.08.2023)