|
|
|
||
Předmět rozšiřuje poznatky z oblasti fonetiky, fonologie a gramatiky znakových jazyků (získané v předchozích kurzech) o poznatky z lexikologie a v návaznosti na to o informace o specifických rysech lexikální stránky znakových jazyků tak, aby studenty směřoval k ucelenějšímu pohledu na strukturu znakového jazyka - a aby je (i se zřetelem na ukotvení v kultuře) orientoval v základních otázkách jeho specifického užívání.
Obecný dodatek k povinné účasti na výuce v ZS 2021/2022: Výuka bude probíhat v souladu s aktuálně platnými protiepidemickými opatřeními. Jsme přesvědčeni, že všichni studenti chápou, že je jejich osobní účast na výuce a aktivita v každém z předmětů důležitá, a udělají vše pro to, aby se do výuky co nejvíce a co nejaktivněji zapojili. Pokud by nastala situace, že by se student z vážných důvodů (nemoc, karanténa, izolace apod.) nemohl (prezenční/distanční) výuky zúčastnit, je nutné, aby se neprodleně spojil s vyučujícím a domluvil se s ním na náhradním či alternativním způsobu práce, aby co nejlépe naplnil obsah a cíle výuky a zodpovědně se připravil na závěrečnou atestaci. Poslední úprava: Hudáková Andrea, Mgr., Ph.D. (22.09.2021)
|
|
||
Podat základní vhled do lexikologických otázek obecně a na jeho základě informace o vybraných otázek lexikologie znakového jazyka usouvztažněné s širšími aspekty (zvl. sociolingvistickými a kognitivně lingvistickými) jeho existence. Poznatky z oblasti lexikologie propojit s poznatky z oblasti fonetiky, fonologie a gramatiky, v opoře o to získat komplexnější představu o struktuře znakového jazyka jako celku a o jeho fungování v komunikaci. Poslední úprava: Hudáková Andrea, Mgr., Ph.D. (22.09.2021)
|
|
||
Zápočet (seminář): aktivní práce v semináři, plnění průběžně zadávaných úkolů (v případě distanční výuky: plnění zadávaných úkolů). Zkouška (v písemné formě) bude dle aktuálních protiepidemických opatření realizována prezenčně nebo distančně; student prokáže solidní znalost probrané látky a povinné literatury a schopnost dokládat získané poznatky příklady. Minimální úspěšnost 70%. Ke zkoušce může student přistoupit po získání zápočtu. Přednáška bude v případě nařízené distanční formy výuky realizovaná na platformě zoom, konzultace k přednášce a zkoušce budou v případě komplikované epidemiologické situace probíhat po mailu. Dle Opatření děkana č. 14/2014 Organizace studia v bakalářských a magisterských studijních programech na FF UK stanovila ředitelka ÚJKN, že počet termínů bude ve zkouškových obdobích, která nenásledují bezprostředně po ukončení kurzu, v nichž však studenti mohou ještě skládat zkoušku, menší než tři, konkrétně dva. Obecný dodatek k povinné účasti na výuce v ZS 2021/2022: Výuka bude probíhat v souladu s aktuálně platnými protiepidemickými opatřeními. Jsme přesvědčeni, že všichni studenti chápou, že je jejich osobní účast na výuce a aktivita v každém z předmětů důležitá, a udělají vše pro to, aby se do výuky co nejvíce a co nejaktivněji zapojili. Pokud by nastala situace, že by se student z vážných důvodů (nemoc, karanténa, izolace apod.) nemohl (prezenční/distanční) výuky zúčastnit, je nutné, aby se neprodleně spojil s vyučujícím a domluvil se s ním na náhradním či alternativním způsobu práce, aby co nejlépe naplnil obsah a cíle výuky a zodpovědně se připravil na závěrečnou atestaci. Poslední úprava: Hudáková Andrea, Mgr., Ph.D. (22.09.2021)
|
|
||
Povinná literatura: ADAM, R. – BENEŠ, M. et al.: Úvodní jazykový seminář. Praha: Karolinum, 2014, s. 40-56. https://karolinum.cz/data/book/12729/140205.pdf BRENNAN, M. Productive Morphology in British Sign Language. Focus on the Role of Metaphors. In: PRILLWITZ, S. – VOLLHABER, T. (eds.) Current Trends in European Sign Language Research. Hamburg: Signum, 1990, s. 205-228. BROWN, K. (ed.) Encyclopedia of Languages and Linguistics. Oxford: Elsevier, 2006 (vybrané partie z části věnované znakovému jazyku: viz elektronicky na stránkách ÚJKN). ERHART, A. Základy jazykovědy. Praha: SPN, 1984 / Úvod do jazykovědy / Úvod do lingvistiky, v různých vydáních s různými názvy různá paginace, vždy oddíly Lexikologie. Sémantika. https://dokumenty.site/download/erhart-uvod-do-jazykovedy FILIPEC, J. – ČERMÁK, F. Česká lexikologie. Praha: Academia, 1985, s. 13-47, 128-149. https://ulozto.sk/file/fuM1Xwi7/filipec-ermak-eska-lexikologie-pdf JOHNSTON, T. – SCHEMBRI, A.: Australian Sign Language (An introduction to sign language linguistics). Cambridge 2007, s. 118-156 (5. kap.), 158-188 (6. kap.). KARLÍK, P. – NEKULA, M. – PLESKALOVÁ, J. (eds.) Nový encyklopedický slovník češtiny. Praha: NLN, 2016; hesla (a hesla s nimi související) Gestika, Gesto, Gestikulace, Ikonicita, Kognitivní lingvistika, Lexém / Lexikální jednotka, Lexikální význam, Lexikologie, Lexikon, Pojmenování, Pragmatické gesto, Slovo https://www.czechency.org/slovnik/ NOVÁKOVÁ, R. Nepřímá pojmenování v českém znakovém jazyce. Diplomová práce. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, 2009. https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/30311 SCHEMBRI, A. The Structure and Formation of Signs in Auslan (Australian Sign Language). Newcastle: Renwick College Monograph, No 2: North Rock Press, 1966. SCHEMBRI, A. – JOHNSTON, T.: Sociolinguistic aspects of variation and change. In: PFAU, R. – M. STEINBACH, M. – WOLL, B. (eds.) Sign Language: An international handbook. Berlin: Mouton de Gruyter, 2012, s. 788-816. ŠUCHOVÁ, L. Metafora v českém znakovém jazyce. Diplomová práce. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikace, 2007(zvl.s. 33-98). https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/51737 VALLI, C. – Lucas, V. – MULROONEY, K.J. – VILLANUEVA, M. Linguistics of American Sign Language. Washington, D.C.: Gallaudet University Press, 2011 (s. 57-84; v jiných vydáních části Building New Signs, Deriving Nouns from Verbs, Compounds, Fingerspelling, Numeral Incorporation).
Doporučená literatura ANIBLE, B.– OCCHINO-KEHOE,C. What’s happening with HAPPEN? The Grammaticalization of HAPPEN in American Sign Language. In: Benjamin Anible, Keiko Beers, Laura Hirrel, Deborah Wager (eds.), Proceedings of the High Desert Linguistics Society Conference, 10, 27–41. CAMERACANNA, E. et al. How Visual Spatial-Temporal Metaphors of Speech Become Visible in Sign. In: AHLGREN, I. – BERGMANN, B. – BRENNAN, M. (eds.) Perspectives on Sign Language Usage. Durham: ISLA, 1994, s. 55-68. ČECHOVÁ, M. et al. Čeština. Řeč a jazyk. Praha: ISV, 1995, s. 42-70 (v jiných vydáních: partie Pojmenování a slovo). ČERMÁK, F.: Lexikon a sémantika. Praha: NLN, 2010, s. 250-293. ENGBERG-PEDERSEN, E. Pragmatics of Non-Manual Behaviour in Danish Sign Language. In: EDMONDSON, W. H. – KARLSSON, F. (eds.) SLR 87: Papers from the Fourth International Symposium on Sign Language Research. Hamburg: Signum, 1990, s. 121-128. FALTÍNOVÁ, R. Propriální pojmenovací akty v českém znakovém jazyce. Diplomová práce. Praha: Univerzita Karlovav Praze, Filozofická fakulta,Ústav českého jazyka a teorie komunikace, 2005. HLADKÁ, Z. Lexikologie. In: KARLÍK, P. – NEKULA, M. – PLESKALOVÁ, J. – RUSÍNOVÁ, Z. (eds.) Příruční mluvnice češtiny. 2. vyd. Praha: NLN, 1997, s. 65-108. MACHOVÁ, S. – ŠVEHLOVÁ, M. Sémantika a pragmatika jako lingvistické disciplíny. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1996, s. 64-86. MAREŠ, J. Orální komponenty v českém znakovém jazyce. Bakalářská práce.Praha: Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikace, 2011. MILLER, C. Simultaneous Constructions and Complex Signs in Quebec Sign Language. In: AHLGREN, I. – BERGMANN, B. – BRENNAN, M. (eds.) Perspectives on Sign Language Usage. Durham: ISLA, 1994, s. 131-148. ŠLOSAR, D. Slovotvorba. In: KARLÍK, P. – NEKULA, M. – PLESKALOVÁ, J. – RUSÍNOVÁ, Z. (eds.) Příruční mluvnice češtiny. 2. vyd. Praha: NLN, 1997, s. 109-225. VAŇKOVÁ, I. – NEBESKÁ, I. – SAICOVÁ ŘÍMALOVÁ, L. – ŠLÉDROVÁ, J. Co na srdci, to na jazyku. Praha: Karolinum, 2005, s. 92-106. VYSUČEK, P. Specifické znaky. Diplomová práce. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikace, 2009. Poslední úprava: Macurová Alena, prof. PhDr., CSc. (09.08.2021)
|
|
||
Dosavadní poznatky studentů z oblasti fonetiky, fonologie a gramatiky jsou v tomto předmětu rozšířeny základními informacemi o lexikální stránce znakového jazyka tak, aby student získal relativně ucelenou představu o jeho struktuře (a byl schopen nahlédnout ji i ve srovnání s češtinou). Se zřetelem k širšímu kontextu kultury a komunikace (a v opoře o základní poznatky z oblasti lexikologie, dle potřeby průběžně doplňované) je pozornost věnována těmto základním tematickým okruhům (ne nutně v tomto pořadí a v totožném rozsahu): (1) Aktuální přístupy lingvistiky k jazyku a jeho užívání; (2) Plány/roviny stavby jazyka: lexikální plán/rovina, základní pojmy lexikologie; (3) Jazyk (jeho lexikální plán/rovina) a kultura; kulturně podmíněné užívání jazyka; (4) Slovo/znak a pojmenování; (5) Slovní zásoba znakových jazyků (mezi mluveným jazykem a gestem): znaky cizí/přejaté (kontakty s cizími znakovými jazyky a s jazyky mluvenými), znaky ustálené, znaky produktivní; (6) Specifika užívání těchto typů znaků v komunikaci neslyšících, též se zřetelem ke geografickému a sociálnímu rozvrstvení znakového jazyka; diglosie; změny ve slovní zásobě; (7) Ikoničnost a její typy (8) Motivovanost: pojmenování motivovaná /popisná a nemotivovaná/značková: specifika situace ve znakových jazycích; (9) Vizuální motivovanost na příkladu metafory; (10) Slovotvorné postupy ve znakových jazycích (zvl. derivace, kompozice, inicializace, sémantické tvoření). Poslední úprava: Hudáková Andrea, Mgr., Ph.D. (22.09.2021)
|
|
||
Kurz je určen pro studenty oboru Čeština v komunikaci neslyšících, u nichž je součástí povinného studijního plánu. Ostatní studenti jej mohou navštěvovat pouze v případě volné kapacity a po konzultaci s vyučujícími. Poslední úprava: Hudáková Andrea, Mgr., Ph.D. (22.09.2021)
|