AAN120100 / AAN200100 / ÚVOD DO ANDRAGOGIKY
1AND / Bakalářské studium
2024/2025
PhDr. Olga Běhounková, Ph.D.; doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D.; PhDr. Michal Šerák, Ph.D.
ZS 2/1, povinný předmět
Z, Zk / 5 kreditů
Záměrem předmětu je seznámit studující se společenskými, politickými, kulturními a ekonomickými kontexty, které vedly k rozvoji vzdělávání a učení dospělých v rámci celoživotního vzdělávání a učení se, a se současným pojetím andragogiky jako vědy a studijního oboru i vzdělávání dospělých jako pole praxe. Akcentovány budou především vědecké základy andragogiky, její vznik, vývoj a myšlenky klíčových představitelů. Důraz bude kladen především na osvojení si základní terminologie a získání přehledu o andragogice jako vědecké disciplíně a o jejím vývoji a aktuální situaci ve světě i v České republice.
Poslední úprava: Gáspárová Kateřina (19.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu
Zápočet:
Podmínkou získání zápočtu je vypracování písemné práce v rozsahu nejméně 5 normostran textu. Téma práce je nutné domluvit s vybraným vyučujícím předmětu nejpozději do konce října. Titulní strana odevzdané písemné práce musí obsahovat název předmětu, název práce, jméno studenta, ročník a datum vypracování práce. Text musí mít stručný Úvod a Závěr, měl by být členěn do kapitol (s Obsahem) a musí rovněž obsahovat Soupis bibliografických citací. Práci je třeba odeslat na e-mailové adresy všech vyučujících alespoň 10 dnů před termínem zkoušky.
Zkouška:
Požadavky k ústní zkoušce jsou dány tématy předmětu (viz Charakteristika obsahu předmětu).
Korekvizita a prerekvizita Korekvizitou předmětu Úvod od andragogiky je předmět Pedagogika (AAN120001). Předmět Úvod do andragogiky je prerekvizitou předmětu Andragogika a vzdělávání dospělých (AAN120103).
Poslední úprava: Gáspárová Kateřina (19.09.2024)
Literatura
Povinná literatura:
BENEŠ, Milan. Andragogika. 2. aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4824-5. DVOŘÁKOVÁ, Miroslava a Michal ŠERÁK. Andragogika a vzdělávání dospělých. Vybrané kapitoly. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2016. Ediční řada Varia. ISBN 978-80-7308-694-7. PRŮCHA, Jan (ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
Doporučená literatura:
BENEŠ, Milan. Andragogika – teoretické základy. Praha: Eurolex Bohemia, 2003. ISBN 80-86432-23-8. KOPECKÝ, Martin. Vzdělávání dospělých mezi politikou, ekonomikou a vědou. Politika vzdělávání a učení se dospělých v éře globálního kapitalismu. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2013. ISBN 978-80-7308-493-6. JARVIS, Peter (ed.). The Routledge International Handbook of Lifelong Learning. London: Routledge, 2009. ISBN 978-0-415-41904-8. JARVIS, Peter. Adult Education and Lifelong Learning. London: RoutledgeFalmer, 2004. ISBN 978-0-415-31493-0. LUKÁČ, Eduard. Výchova a vzdelávanie dospelých z pohľadu vybraných internacionalizačných úsilí v 20. storočí. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity, 2010. ISBN 978-80-555-0153-6. MILANA, Marcella et al. (eds.). The Palgrave International Handbook on Adult and Lifelong Education and Learning. Hampshire: Palgrave Macmillan, 2018. ISBN 978-1-137-55782-7. ŠKODA, Kamil. Kapitoly z dějin andragogiky. Praha: Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-326-1.
Poslední úprava: Gáspárová Kateřina (19.09.2024)
Sylabus
Charakteristika obsahu předmětu:
1. Terminologie věd o edukaci 2. Společenské změny a rozvoj vzdělávání a učení se dospělých 3. Koncept celoživotního vzdělávání 4. Koncept celoživotního učení (se) 5. Formální, neformální, informální vzdělávání a učení (se) v dospělosti 6. Andragogika jako vědecká disciplína a studijní obor, vzdělávání dospělých jako pole praxe 7. Vznik a vývoj teorií vzdělávání dospělých do poloviny 20. století 8. Rozvoj andragogiky v kontinentální Evropě od poloviny 20. století 9. Rozvoj andragogiky v anglosaských zemích od poloviny 20. století 10. Vznik a vývoj teoretického zkoumání vzdělávání dospělých v českých zemích 11. Andragogika v systému společenských věd, mezinárodní výzkum vzdělávání dospělých 12. Struktura andragogiky 13. Profese andragoga a profesionalizace práce vzdělavatelů dospělých