PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Pedagogika - AAN120001
Anglický název: Pedagogy
Zajišťuje: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (35)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Tibor Vojtko, Ph.D.
PhDr. Olga Běhounková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Olga Běhounková, Ph.D.
doc. PhDr. Tibor Vojtko, Ph.D.
Je korekvizitou pro: AAN120100, AAN120038
Anotace -
AAN120001 / PEDAGOGIKA
1AND / Bakalářské studium
2024/2025
doc. PhDr. Tibor Vojtko, Ph.D., PhDr. Olga Běhounková, Ph.D.
ZS 2/1; povinný předmět
Z + ZK / 5 kreditů

Cílem kurzu je seznámit posluchače s předmětem, terminologií, koncepty a metodologií soudobé (moderní) pedagogiky. Tematizována je problematika vzdělávacích a výchovných cílů, obsahů, podmínek, prostředků a výsledků výchovy a vzdělávání, a to mimo jiné s ohledem na specifika vzdělávání v různých životních stadiích. Současná pedagogická diskuse je zasazena do historického kontextu, přičemž pozornost se zaměřuje zejména na novověký a moderní vývoj pedagogického myšlení.
Poslední úprava: Gáspárová Kateřina (19.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Zápočet

Podmínkou k získání zápočtu je písemná práce v rozsahu 7–10 normostran na téma konzultované s vyučujícími předmětu, prezentovaná v rámci semináře a převedená do písemné podoby.

 

Zkouška 

Zkouška je realizována formou písemného testu v rámci tematického obsahu předmětu (viz Charakteristika obsahu předmětu).

Poslední úprava: Gáspárová Kateřina (19.09.2024)
Literatura

Povinná literatura: 

KASPER, Tomáš a Dana KASPEROVÁ. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2429-4. 

PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-977-1. 

PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-503-5. 

PRŮCHA, Jan. (ed.) Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2. 

PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9. 

 

Doporučená literatura: 

BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5. 

PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4. 

PRŮCHA, Jan. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7. 

ŠVEC, Štefan a kol. Metodologie věd o výchově: kvantitativně-scientické a kvalitativně-humanitní přístupy v edukačním výzkumu. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-192-8. 

ŠTVERÁK, Vladimír. Obecná a srovnávací pedagogika. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-246-0003-X. 

VALIŠOVÁ, Alena a Hana KASÍKOVÁ. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada 2011. ISBN 978-80-247-3357-9. 

Poslední úprava: Gáspárová Kateřina (19.09.2024)
Sylabus

Charakteristika obsahu předmětu: 

1. Pedagogika jako humanitní a sociální věda (specifika pedagogiky, vztah k dalším oborům, pedagogické disciplíny) 

2. Terminologie pedagogiky (socializace, učení, výchova, vzdělávání, edukace, intencionální a funkcionální výchova, školství a vzdělanost) 

3. Vztah pedagogiky k dalším vědám o vzdělávání (andragogika a gerontagogika) 

4. Edukační realita (fenomén výchovy, školní edukace, celoživotní učení a vzdělávání, společnost vědění) 

5. Cíle a obsah výchovy a vzdělávání (historický kontext tvorby cílů, taxonomie edukačních cílů, kurikulum, vzdělávací a výchovné cíle ve vzdělávacích politikách) 

6. Škola jako organizace (kultura školy, management školy, veřejná správa, zaměstnavatelé, veřejnost) 

7. Subjekty edukace (žáci a studenti, učitelé, rodiče) 

8. Edukace v mimoškolním prostředí (rodina, média, zájmové vzdělávání) 

9. Metodologie pedagogiky (metody pedagogického výzkumu, druhy pedagogického výzkumu, vztah pedagogického výzkumu a praxe výchovy a vzdělávání) 

10. Významná témata soudobého pedagogického výzkumu (hodnoty ve výchově a vzdělávání, sociální nerovnosti, multikulturní výchova, genderové rozdíly, technologie ve vzdělávání), informační základna pedagogické vědy a výzkumu (publikace, knihovny, muzea, archivy, pedagogika jako studijní obor na vysokých školách) 

11. Vybrané kapitoly z dějin pedagogiky I (od antiky po osvícenství) 

12. Vybrané kapitoly z dějin pedagogiky II (19. a 20. století) 

13. Alternativní školství (základní myšlenky a vývoj směrem k současnosti) 

Poslední úprava: Gáspárová Kateřina (19.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK