PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Aplikace metod vzdělávání dospělých - AAN120041
Anglický název: Application of Adult Education Methods
Zajišťuje: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Michal Šerák, Ph.D.
PhDr. Tomáš Langer
Prerekvizity : AAN120040
Záměnnost : AAN120014
Je prerekvizitou pro: AAN120015, AAN120035, AAN120029, AAN120028
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
AAN120041 / APLIKACE METOD VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH
ANPR / Bakalářské studium
2019/2020
PhDr. Tomáš Langer
LS 2/1; povinný předmět
Z / 4 kredity

Předmět se věnuje představení vybraných metod vzdělávání dospělých a možností jejich aplikace v praxi formálního a neformálního vzdělávání dospělých. Důraz je kladen nejen na tradiční, ale i interaktivní a aktivizační metody využívané nejčastěji v praxi dalšího vzdělávání. Výuka kombinuje přímou výuku, praktické semináře s pozvanými hosty a
vlastní ukázky studentů.

Charakteristika obsahu předmětu:
1. Klasifikace metod vzdělávání dospělých
2. Přednáška a její aplikace ve vzdělávání dospělých, nástroje pro zvýšení efektivity přednášky
3. Diskusní metody a jejich aplikace ve vzdělávání dospělých
4. Demonstrování a instruktáž a jejich aplikace ve vzdělávání dospělých
5. Skupinová práce a její aplikace ve vzdělávání dospělých
6. Metody zaměřené na řešení problémů a jejich aplikace ve vzdělávání dospělých
7. Metody zaměřené na rozvoj kreativního myšlení a jejich aplikace ve vzdělávání dospělých
8. Interaktivní a aktivizační metody a jejich aplikace ve vzdělávání dospělých
9. Koučování a mentorování ve vzdělávání dospělých
10. Další metody vzdělávání dospělých
11. Práce s učebními pomůckami ve vzdělávání dospělých
12. Práce s didaktickou technikou ve vzdělávání dospělých
13. Aktuální trendy v oblasti metod vzdělávání dospělých

Povinná literatura:
HELCL, Zdeněk. Jak zvládnout 77 obtížných situací při prezentacích a přednáškách. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4770-5.
LANGER, Tomáš. Moderní lektor. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-271-0093-4.
ROHLÍKOVÁ, Lucie a Jana VEJVODOVÁ. Vyučovací metody na vysoké škole: praktický průvodce výukou v prezenční i distanční formě studia. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4152-9.

Doporučená literatura:
BEERMANN, Susanne a Monika SCHUBACH. Hry na semináře a workshopy.
66 kreativních her. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2964-0.
DVOŘÁKOVÁ, Miroslava. Profesionalizace lektorů jako cesta ke zvýšení kvality dalšího vzdělávání. Praha: NÚV, 2013. Dostupné na: http://www.nuv.cz/t/profesionalizace-lektoru-jako-cesta-ke-zvyseni-kvality.
DVOŘÁKOVÁ Miroslava a Tomáš LANGER. Cesty profesionalizace andragogické práce. Andragogika. Roč. 2012, č. 3, s. 5–6. ISSN 1211-6378.
DVOŘÁKOVÁ Miroslava (a Tomáš LANGER). Za oponou vzdělávání dospělých. Andragogika v praxi. Roč. 2014 a násl. ročníky. ISSN 2336-5145.
HRKAL, Marek. Odprezentuj, Průvodce přípravou prezentace. Brno: BizBooks, 2018. ISBN 978-80-265-0810-6.
KAZÍK, Petr. Rukověť dobrého interního lektora: pro efektivní vzdělávání ve firmách a jiných organizacích. Praha: Grada Publishing, 2017. ISBN 978-80-271-0287-7.
KLEIN, Zamyat M. 100 kreativních metod a her na semináře a workshopy. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4023-2.
KLIPPERT, Heinz. Nápadník aktivit pro trénink komunikace a komunikačních kompetencí. Brno: Edika, 2013. ISBN 978-80-266-0126-5.
KOTRBA, Tomáš a Lubor LACINA. Aktivizační metody ve výuce. Příručka moderního pedagoga. 3. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2015. ISBN 978-80-7485-043-1.
LANGER, Tomáš. Určuje kvalitu vzdělávání pouze lektor? Praha: NÚV, 2013. Dostupné na: http://www.nuv.cz/t/urcuje-kvalitu-vzdelavani-pouze-lektor.
LEDDEN, Emma. Úspěšná prezentace. Získejte si své publikum krok za krokem. Praha: Grada Publishing, 2018. ISBN 978-80-247-2912-1.
LAWSON, Karen. The Trainer´s Handbook. 3rd updated edition. San Francisco: Pfeiffer, 2009. ISBN 978-0-470-40304-4.
MEDLÍKOVÁ, Olga. Lektorské dovednosti. Manuál úspěšného lektora. 2. vyd. Praha: Grada Publishing, 2013. ISBN 978-80-247-4336-3.
MINTON, David. Teaching Skills in Further and Adult Education. 3rd Edition. London: Thomson Learning, 2005. ISBN 978-1-84480-140-4
MÜLLER, Horst. Myšlenkové mapy. Jak zlepšit své myšlení, paměť, koncentraci a kreativitu. Praha: Grada Publishing, 2013. ISBN 978-80-247-5057-6.
ROGERS, Alan a Naomi HORROCKS. Teaching Adults. Fourth Edition. Berkshire: Open University Press, 2010. ISBN 978-0-33-523539-1.
SVOBODA, Jiří. Kniha pro lektory. Metodická příručka lektorských dovedností. Praha: 1. VOX, 2013. ISBN 978-80-87480-12-0.
TRDÁ, Jana. Lektorské finty. 2. vyd. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3675-4.

Elektronické zdroje:
http://ec.europa.eu/epale
http://kurzy.epale.cz
http://www.firemnivzdelavani.eu/casopis

Zápočet: Podmínkou udělení zápočtu je úspěšné splnění všech následujících zadání:
• Úspěšné absolvování bezplatného e-kurzu Evropské platformy pro vzdělávání dospělých (EPALE) s názvem Lektorské minimum I. (http://kurzy.epale.cz). Absolvování kurzu student doloží zasláním certifikátu (se svým jménem a příjmením) z tohoto kurzu e-mailem vyučujícímu.
• Odevzdání metodického listu k vybrané metodě (podle šablony).
• Prezentace aplikace vybraných metod vzdělávání dospělých na konkrétní cílovou skupinu v délce trvání 5 minut, vč. zdůvodnění a diskuse. Prezentace proběhne před studenty s podporou prezentace ve formátu PowerPoint, Keynote nebo Prezi.
Témata pro udělení zápočtu budou předem konzultována a schválena vyučujícím. Podmínky pro udělení zápočtu jsou stejné pro studenty prezenčního i kombinovaného studia.

Prerekvizitou předmětu AAN120041 Aplikace metod vzdělávání dospělých je předmět AAN120040 Didaktika dospělých.
Poslední úprava: Kazimourová Veronika, Mgr. (14.05.2020)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK