PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Vzdělávání dospělých a informační technologie - AAN120015
Anglický název: Adult Education and Information Technology
Zajišťuje: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Michal Šerák, Ph.D.
PhDr. Tomáš Langer
Prerekvizity : AAN120041
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
AAN120015 / VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH A INFORMAČNÍ TECHNOLOGIE
ANPR / Bakalářské studium
2020/2021
PhDr. Tomáš Langer
ZS 2/1; povinný předmět
Z + Zk/ 4 kredity

Cílem předmětu je představit vývoj digitálního (elektronického) vzdělávání, jeho současný stav a trendy, výhody a
nevýhody využívání ICT, a to i v kontextu online marketingu, představit příklady různých aplikací digitálního
vzdělávání pro dospělé, seznámit studenty s dostupnými nástroji IT pro vzdělávání dospělých a možnostmi jejich
využití ve firemní a podnikové praxi.
Předmět bude realizován kombinací prezenční výuky, výuky prostřednictvím digitálních technologií, přednášek s
hosty – experty na vybraná témata a průběžnou skupinovou prací studentů na zadání projektů e-kurzu. Díky tomuto
kombinovanému přístupu studenti získají potřebné teoretické znalosti i praktické dovednosti a zkušenosti
prostřednictvím řešení vlastních projektů, navíc přímo v digitálním prostředí.

Charakteristika obsahu předmětu:
1. Vzdělávání dospělých v prostředí informačních technologií
2. Online marketing vzdělávacích institucí: specifika ICT komunikace, marketingové nástroje používané v
21. století
3. Elektronické vzdělávání (digitální vzdělávání, e-learning): vývoj, základní pojmy, principy
4. Elektronická zařízení pro podporu výuky: počítač, tablet, smartphone a další zařízení, zásady pro využití
nástrojů ve výuce
5. Aplikace, softwary a další nástroje pro podporu výuky
6. Elektronické materiály pro podporu výuky: typy materiálů, zásady tvorby a publikace materiálů
7. Elektronický kurz: příprava projektu a jeho řízení, akreditace
8. Elektronický kurz: design kurzu, prototypování, pilotáž
9. Elektronický kurz: tvorba obsahu kurzu
10. Elektronický kurz: tvorba jednotlivých součástí kurzu (text, foto, video)
11. Elektronické vzdělávání ve firemní, podnikové a vysokoškolské praxi v ČR, elektronické vzdělávání pro
širokou veřejnost
12. Současné trendy v elektronickém vzdělávání: microlearning, hybrid learning, gamifikace vzdělávání,
edutainment
13. Současné trendy v elektronickém vzdělávání: VR/AR/AI/BD, blockchain a další

Povinná literatura:
BAREŠOVÁ, Andrea. E-learning ve vzdělávání dospělých. Praha: 1. VOX, 2011. ISBN 978-80-87480-00-7.
ROHLÍKOVÁ, Lucie a Jana VEJVODOVÁ. Vyučovací metody na vysoké škole: praktický průvodce výukou v prezenční
i distanční formě studia. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4152-9.
ZOUNEK, Jiří a kol. E-learning. Učení (se) s online technologiemi. Praha: Wolters Kluwer: 2016. ISBN 978-80-
7552-217-7.

Doporučená literatura:
ČERNÝ, Michal. Digitální kompetence v transdisciplinárním nahlédnutí: mezi filosofií, sociologií, pedagogikou a
informační vědou. Brno: Masarykova univerzita, 2019. ISBN 978-80-210-9330-0.
ČERNÝ, Michal. Webináře ve vzdělávání: Pedagogické a didaktické aspekty. Brno: Flow, 2015. ISBN nebylo
přiděleno. Dostupné z: http://eknihy.knihovna.cz/static/files/webinare-ve-vzdelavani-pedagogicke-a-didakticke-
aspekty.pdf.
ČERNÝ, Michal a Pavlína MAZÁČOVÁ. Tablet ve školní praxi. Brno: Flow, 2015. ISBN 978-80-88123-02-6. Dostupné
z: https://www.researchgate.net/publication/298808110_Tablet_ve_skolni_praxi.
EGER, Ludvík. Vzdělávání dospělých a ICT. Plzeň: NAVA, 2012. ISBN 978-80-7211-428-3.
EGEROVÁ, Dana. E-learning jako možný nástroj vzdělávání a rozvoje pracovníků. Plzeň: Západočeská univerzita,
2012. ISBN 978-80-261-0139-0.
FRK, Branislav. E-learning a online vzdelávanie dospelých. PEDAGOGIKA.SK. 2010, č. 2, roč. 1, s. 107-122.
Dostupné z: http://www.casopispedagogika.sk/rocnik-1/cislo-2/E-learning%20a%20online%20vzdelavanie
%20dospelych.pdf.
KOLEKTIV AUTORŮ. Distanční vzdělávání pro učitele. Brno: Flow, 2015. ISBN 978-80-905480-7-7. Dostupné z:
https://www.researchgate.net/publication/298808009_Distancni_vzdelavani_pro_ucitele.
KOLEKTIV AUTORŮ. Online marketing. Současné trendy očima předních expertů. Brno: Computer Press, 2014.
ISBN 978-80-251-4155-7.
LANGER, Tomáš. Moderní lektor: Průvodce úspěšného vzdělavatele dospělých. Praha: Grada Publishing, 2016.
ISBN 978-80-271-0093-4.
VŠETULOVÁ, Monika a kol. Příručka pro tutora. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 978-80-
244-1641-0.
ZLÁMALOVÁ, Helena. Příručka pro tutory distančního vzdělávání. Ostrava: Vysoká škola báňská – Technická
univerzita a Národní centrum distančního vzdělávání, 2003. ISBN 80-248-0280-5. Dostupné z:
http://www.elearn.vsb.cz/cz/kurzy/Tutori_DiV_studia.pdf.

Webové zdroje:
ec.europa.eu/epale
elearningindustry.com
kisk.phil.muni.cz

Zápočet
Zápočet bude udělen za vytvoření komplexního e-kurzu podle zadání tématu, způsobem, v rozsahu a v termínu určeném vyučujícím a za jeho představení s obhajobou před studenty a vyučujícím.

Zkouška
Zkouška má ústní formu v podobě komplexního řešení případové studie napříč studijními okruhy.

Prerekvizitou předmětu Vzdělávání dospělých a informační technologie je předmět Aplikace metod vzdělávání dospělých (AAN120041).

Poslední úprava: Kopecký Martin, doc. PhDr., Ph.D. (25.09.2020)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK