The aim of course is a change of attitudes of students towards arithmetic. The tool of change is a creation of series of arithmetical problems from the easiest to the difficult ones, looking for understandable formulations of problems, using experiment in solving problem, formulations of thypotheses and their proving on models, application of various methods of solving one mathematical problem related to supposed various levels of mathematical abilities of pupils of primary school age.
Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (30.05.2018)
V kurzu si studenti prohloubí a doplní poznatky z aritmetiky základní školy prostřednictvím práce s netradičních kontextech. Seznámí se s několika aritmetickými prostředími důležitými pro porozumění základních aritmetických pojmů svých žáků a pro budování mentálních schémat aritmetických pojmů s ohledem na potřeby budoucích učitelů elementaristů.
V seminářích je kladen důraz na utváření pozitivního klimatu a odbourávání nežádoucích bariér, které ztěžují úspěšné řešení (přiměřeně obtížných) problémů elementární matematiky. Důraz bude kladen na pochopení podstaty a srozumitelnou formulaci zadaných problémů, modelování a experimentování jako základní metody důležité pro rozvoj myšlení žáků mladšího školního věku.
Last update: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (02.02.2019)
Aim of the course -
The goal is to acquaint students with basic concepts of arthmetic and algebra.
Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (30.05.2018)
Cílem kurzu je - seznámit studenty se základními pojmy, důležitými poznatky a podněty, které jsou charakteristické pro rozvoj aritmetiky a algebry - uporňovat na paralelu mezi fylogenezí a ontogenezí matematického myšlení v oblasti aritmetiky a algebry - utvářet pozitivní klima a odbourávat nežádoucí bariéry, které ztěžují úspěšné řešení (přiměřeně obtížných) problémů elementární matematiky - postupně utvářet dovednosti budoucích učitelů, vybírat úlohy vhodné pro rozvoj vlastního myšlení a formulovat je srozumitelně pro žáky mladšího školního věku (pozorování dětí při řešení nestandardních úloh a reflexe pedagogických situací očima studentů)
Last update: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (02.02.2019)
Literature -
Konforovič, A.G.: Významné matematické úlohy. SPN, Praha, 1989. Opava, Z.: Matematika kolem nás. Albatros, Praha, 1989. (či jiná encyklopedie matematiky). Perelman, J.I.:Zajímavá matematika. Mladá fronta. Praha 1952 (či nějaké netradiční úlohy). Perelman, J.I.: Zajímavá algebra. SNTL. Praha 1985 Struik, D.J.: Dějiny Matematiky. Orbis Praha 1963 (či jiný přehled vývoje matematiky) Trch, M., Zapotilová, E.: Problémy, výzvy a diskuse ? prostředky motivace při vyučování matematice. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Praha, 2004, str. 203-212, ISBN 80-7290-189-3.
Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (30.05.2018)
Konforovič, A.G.: Významné matematické úlohy. SPN, Praha, 1989. Opava, Z.: Matematika kolem nás. Albatros, Praha, 1989. (či jiná encyklopedie matematiky). Perelman, J.I.:Zajímavá matematika. Mladá fronta. Praha 1952 (či nějaké netradiční úlohy). Perelman, J.I.: Zajímavá algebra. SNTL. Praha 1985 Struik, D.J.: Dějiny Matematiky. Orbis Praha 1963 (či jiný přehled vývoje matematiky) Trch, M., Zapotilová, E.: Problémy, výzvy a diskuse ? prostředky motivace při vyučování matematice. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Praha, 2004, str. 203-212, ISBN 80-7290-189-3. Učebnice matematiky pro 1. - 5. ročník a pro 2. stupeň ZŠ
Materiály v příslušeném kurzu Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8302
Last update: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (15.07.2020)
Teaching methods -
Lectures and seminars - solving of problems, discussion, work in groups
Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (30.05.2018)
Přednáška - výklad s interakcí studentů, reflektované řešení úloh, diskuse Semináře - řešení úloh, diskuse, práce ve skupinách
Last update: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (02.02.2019)
Requirements to the exam - Czech
Požadavky ke klasifikovanému zápočtu:
1. 100% aktivní účast na seminářích.
2. Úspěšně napsat test aspoň na 60 procent.
3. Na konci semestru odevzdat reflexi o svém postoji k matematice s důrazem na zlomové momenty. Reflexi napište až na konci kurzu. Pošlete ji elektronicky svému vyučujícímu do termínu testu.
Klasifikace: Podle aktivity v seminářích a výsledku testu.
Last update: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (02.02.2019)
Syllabus -
1. Semantic environments used for the introduction of linear equations
Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (30.05.2018)
Na seminářích se budou probírat tato témata: 1. Rovnice (Hadi, Děda Lesoň, Myslím si číslo), 2. Autobus, 3. Násobení - historický aspekt - duplicírka, egyptské násobení, násobení s římskými čísly, násobilkové obdélníky, algebrogramy, 4. Řady a posloupnosti (Triády), 5. Vývojové diagramy.
Cílem je rozvoj schopností u studenta - řešit lineární rovnice o jedné i více neznámých, - užít neznámé pro popisy vztahů a dosazování do rovnice jako metoda pochopení podstaty a řešení rovnic žáky mladšího školního věku, - chápání změn, popisů procesů (variace modelů) - chápání pravidelností, experimentování s objekty a konstrukce analogických modelů, popisy změn slovem, sérií obrázků a zachycení podstaty změn posloupností vztahů, užití proměnné k popisu situací.
Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (30.05.2018)