|
|
|
||
The course of geometry is focused on the students` development of cognitive abilities. On the basis of experimental activities students themselves discover geometrical relationships, develop and consolidate their understanding of geometrical concepts. Some polygons are introduced and studied in depth using the environment of grid paper. In addition the relationships between straight lines, line segments, angles, shapes for parallelism, perpendicularity, equality are studied as well as the isometric transformations in the plane and measurement of geometrical shapes. New knowledge is studied in different environments.
Last update: Kloboučková Jaroslava, Mgr. (24.02.2020)
|
|
||
Cílem kurzu je doplnit a prohloubit potřebné geometrické pojmy, vztahy procesy a situace a zejména: Last update: Kloboučková Jaroslava, Mgr. (19.02.2020)
|
|
||
Hejný, M., Jirotková, D. (1999). Čtverečkovaný papír jako most mezi geometrií a aritmetikou. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. Blažková, R., Matoušková, K., Vaňurová, M., Staudková, H.: Matematika pro 3. ročník základních škol. Nakladatelství ALTER, Všeň. 2009 Blažková, R., Matoušková, K., Vaňurová, M.,: Matematika pro 4. ročník základních škol. Nakladatelství ALTER, Všeň. 2009 Justová, J.: Matematika pro 5. ročník základních škol. Nakladatelství ALTER, Všeň. 2008 Hejný, M., Jirotková, D., Slezáková-Kratochvílová, J. Michnová, J.: MATEMATIKA 3, učebnice pro základní školy. Nakladatelství Fraus, Plzeň 2009 Hejný, M., Jirotková, D., Bomerová, E.: MATEMATIKA 4, učebnice pro základní školy. Nakladatelství Fraus, Plzeň 2010 Hejný, M., Jirotková, D., Bomerová, E., Michnová, J.: MATEMATIKA 5, učebnice pro základní školy. Nakladatelství Fraus, Plzeň 2011 Různé sbírky úloh a matematických problémů, soubory úloh z Klokánka či jiných soutěží pro žáky 1. stupně ZŠ, výběr úloh 2D geometrie. Další učebnice matematiky pro I. stupeň dle vlastní volby. Jirotková, D.: Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie. Univerzita Karlova v Praze. 2010 (s. 7 - 201) Hejný, M.: Vyučování matematice orientované na budování schémat: aritmetika 1. stupně. Univerzita Karlova v Praze. 2014 Program GeoGebra: odkaz na stránku, kde je možné stáhnout verze pro různé operační systémy od Windows až po tablety: https://www.geogebra.org/download a další odkaz na manuál: https://wiki.geogebra.org/cs/P%C5%99%C3%ADru%C4%8Dka Last update: Kloboučková Jaroslava, Mgr. (19.02.2020)
|
|
||
Přednáška - výklad (na základě prezentace je výklad veden tak, aby došlo k ujasnění základních teoretických pojmů, vztahů a vlastností rovinných útvarů a jejich zařazení do teoretické struktury oboru, shrnutí základních i rozšiřujících poznatků z jednotlivých seminářů, odpovídajícíh tématům ze sylabu).
Samostudium - předpokládá se, že student bezpečně zvládá probíranou tematiku na úrovni minimálně absolventa 9. ročníku, samostudium využije dle vlastní volby, především pokud zjistí mezery ve svém dosavadním vzdělání. Last update: Kloboučková Jaroslava, Mgr. (19.02.2020)
|
|
||
1. Vypracování domácí písemné práce a její odevzdání v tištěné podobě. 2. Vypracování závěrečného testu na alespoň 60 % možných bodů. Opakované vypracovaní zápočtového testu je možné pouze jedenkrát, a to po dohodě s vedoucím semináře.
Last update: Kloboučková Jaroslava, Mgr. (19.02.2020)
|
|
||
Obsah kurzu: Témata výuky: 1. Cestování na čtverečkovaném papíře, zápis objektů na čtverečkovaném papíře, mřížové útvary a jejich zápisy procesuální a konceptuální (kombinatorický pohled na šipkový zápis mřížové úsečky). 2. Souřadnicový zápis, zápis pomocí souřadnic 3. Čtyřúhelníky, jejich třídění a jejich vlastnosti (nejen) na čtverečkovaném papíře 4. Rovnoběžnost úseček, přímek - konstrukce a ověřování. 5. Kolmost úseček, přímek - konstrukce a ověřování 6. Shodnost úseček, úhlů, trojúhelníků - konstrukce a ověřování 7. Trojúhelník a jeho vlastnosti, třídění z hlediska délek stran 8. Trojúhelník a jeho vlastnosti, třídění z hlediska velikostí vnitřních úhlů 9. Obsah mřížových mnohoúhelníků, metody určování obsahů 10.Metoda uvolňování parametru, základní postup 11.Pythagorova věta a její odvození 12.Pickova formule a její odvození, vnitřní a hraniční mřížové body 13.Obsah trojúhelníku pomocí vzorce, vztah mezi délkou strany a příslušnou výškou, jeho odvození 14.Prodlužování úsečky, hledání dalších mřížových bodů na přímce 15.Délka mřížové úsečky, jejich hodnota pomocí iracionálních čísel 16.Dělení úsečky v daném poměru, poměr dvou protínajících se úseček 17.Souřadnice nemřížových bodů, jejich zadávání na čtverečkovaném papíře, délka nemřížové úsečky 18.Obsah nemřížovaného mnohoúhelníku, různé metody výpočtu 19.Podobné útvary, zvětšování mnohoúhelníků Last update: Kloboučková Jaroslava, Mgr. (19.02.2020)
|