SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Psychiatry - E0110032
Title: Psychiatrie
Guaranteed by: Psychiatrická klinika (14-390)
Faculty: Faculty of Medicine in Pilsen
Actual: from 2023
Semester: winter
Points: 4
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:60/0, C+Ex [HS]
Extent per academic year: 60 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: cancelled
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Level:  
For type:  
Note: deregister from the exam date if a requisite was not fulfilled
Guarantor: prof. MUDr. Jan Vevera, Ph.D.
Attributes: Povinné předměty pro Všeobecné lékařství
5.ročník
Co-requisite : E0107015, E0108030, E0108031, E0108120
Incompatibility : EP0105390
Interchangeability : EP0105390
Is co-requisite for: E0112019, E0112023, E0112024, E0112033, E0112038, E0112025, E0112029, E0112113
Is incompatible with: EP0105390
Is interchangeable with: EP0105390
Files Comments Added by
download Zkušební otázky z psychiatrie 2021.pdf Mgr. Kateřina Rundová
Annotation -
Psychiatric terminology. Typical signs and symptoms of psychiatrie disorders. International classification of mental and behavioural disorders. Interviewing and history taking. Formulation of psychiatric diagnosis. Treatment in psychiatry. Participation at therapeutic programmes for patients. Training of interview techniques and history - taking.
Last update: BURIANKO (31.03.2005)
Literature - Czech

Höschl C, Libiger J, Švestka J. Psychiatrie. 2. ed. Praha: Tigis; 2004. Dušek K, Večeřová Procházková A. Diagnostika a terapie duševních poruch. Praha: Grada; 2010.

Uhrová, Roth a kol. Neuropsychiatrie, Maxdorf 2020

Last update: Korelusová Alena (22.09.2021)
Syllabus - Czech

E0110032 –Psychiatrie

Bloková, 60 hodin, Z+ ZK

 

Anotace:

Obecná psychiatrie. Vyšetření přítomného duševního stavu. Psychotické poruchy. Poruchy nálady. Organické duševní poruchy. Delirantní stavy. Úzkostné a neurotické poruchy. Pedopsychiatrie. Reakce na stres, psychologická 1. pomoc (krizová intervence). Prevence duševních poruch. Sociální práce na psychiatrii. Maligní neuroleptický syndrom. Serotoninový syndrom. Suicidalita. Agrese a násilí v psychiatrii. Stigmatizace, destigmatizace. Praktika na kmenovém oddělení. Návštěva PN Dobřany. Seznámení se s centrem duševního zdraví v rámci organizace Ledovec.

 

Sylabus:

 

1.     Fenomenologie duševních poruch

 

Základní pojmy klinické psychopatologie. Vysvětlení pojmů obecné psychiatrie jako jsou vigilita, lucidita, poruchy myšlení, poruchy vnímání, poruchy nálady, emoční kongruence a inkongruence. Úzkost, fobie, obsese, kompulze. Poruchy spánku. Kognitivní funkce, exekutivní funkce, poruchy paměti. Agresivita, sebevražda, sebepoškozování. Bažení, závislost. Specifika psychopatologických fenomenů v dětství, adolescenci, v dospělosti a v involuci.

 

2.     Diagnostické metody v psychiatrii

 

Vyšetření přítomného stavu, klinické interview, vedení rozhovoru. Observace. Empatie. Přenos a protipřenos. Objektivní vyšetřovací metody v psychiatrii. Role zobrazovacích metod v psychiatrii – magnetická resonance (MRI) a výpočetní tomografie (CT). Funkční zobrazovací metody (např. SPECT, BOLD MRI, PET). Škálování. Strukturované diagnostické interview. Sebeposuzovací škály. Psychologické vyšetření. Typy psychologických testů.

 

3.     Psychofarmaka

 

Základní dělení psychofarmak. Antidepresiva. Antipsychotika. Anxiolytika. Hypnotika a sedativa. Kognitiva. Stimulancia. Mechanismy účinku psychofarmak. Problematika iatrogenně navozeného syndromu závislosti. Interakce psychofarmak. Off label preskribce.

 

4.     Organické duševní poruchy

 

Poruchy paměti. Demence neurodegenerativní a vaskulární. Demence u chorob zařazených jinde. Organický amnestický syndrom. Delirium. Mírná kognitivní porucha. Problematika omezení způsobilosti k právním úkonům u osob s demencí. Farmakoterapie deliria. Režimová opatření u delirantních stavů. Užití omezovacích prostředků. Kognitiva. Kognitivní trénink u osob s demencí.

 

5.     Problematika závislostí

 

Definice syndromu závislosti a škodlivého užívání. Problematika tolerance a odvykacího stavu. Bažení. Sociální dopady syndromu závislosti. Výčet nejčastěji zneužívaných psychotropních látek. Behaviorální a režimová terapie syndromu závislosti, cue – exposure therapy. Principy přístupu harm reduction. Averzní terapie.

 

6.     Psychotické poruchy

 

Fenomenologie schizofrenie. Klinický obraz, prevalence, dědičnost. Positivní a negativní příznaky. Katatonní stavy. Trvalá porucha s bludy. Schizoafektivní porucha. Diferenciální diagnostika psychóz. Antipsychotická farmakoterapie. Depotní antipsychotická farmakoterapie. Maligní neuroleptický syndrom. Program prevence relapsu.

 

7.     Poruchy nálady

Fenomenologie deprese a mánie. Prevalence a etiologie unipolární depresivní poruchy. Antidepresivní farmakoterapie. Fyzikální terapie deprese – léčba jasným světlem, elektrokonvulzivní terapie, stimulace nervus vagus, transkraniální magnetická stimulace. Psychoterapie u depresivní poruchy. Bipolární afektivní porucha, etiologie a prevalence. Thymostabilizační léčba, lithioprofylaxe. Trvalé poruchy nálady.

 

8.     Úzkostné a neurotické poruchy

Fenomenologie úzkostných poruch. Etiologie a patofyziologie úzkostných poruch, reakce „boj“ a „útěk“. Fobické poruchy. Panická porucha, generalizovaná úzkostná porucha. Obsedantně kompulsivní porucha. Posttraumatická stresová porucha. Akutní stresová porucha. Poruchy adaptace. Somatoformní poruchy. Psychoterapie úzkostných poruch s akcentem na kognitivně – behaviorální přístup. Farmakoterapie úzkostných poruch, anxiolytika.

 

9.     Dětská a dorostová psychiatrie

 

Syndrom poruchy aktivity a pozornosti (ADHD), jeho etiologie, prevalence, klinický obraz. Poruchy autistického spektra. Tikové poruchy, Tourettův syndrom. Poruchy příjmu potravy. Průniky pedopsychiatrie, školské psychologie, etopedie a sociální práce v péči o děti a dospívající. Specifické poruchy školních dovedností. Psychoterapie u dětí a adolescentů. Specifická farmaka užívaná v pedospychiatrii s důrazem na psychostimulancia. Dítě týrané, zanedbávané a zneužívané. Oddělení sociálně právní ochrany dítěte a jeho spolupráce s dětskou a dorostovou psychiatrií.

 

PRAKTICKÁ CVIČENÍ

 

1.                      Demonstrace pacienta s úzkostným a neurotickým onemocněním

Vedení klinického interview, rozbor psychopatologie, zpětná vazba

 

2.                      Demonstrace pacienta s psychotickým onemocněním

Vedení klinického interview, rozbor psychopatologie, zpětná vazba

 

3.                      Psychologické vyšetření

Indikace k psychologickému vyšetření, formulace zakázky. Typy psychologických testů. Role psychologa v týmu psychiatrického oddělení. Role psychologa v nemocničním zařízení

 

4.                      Sociální práce na psychiatrii

Sociální aspekty duševních poruch. Invalidizace z psychiatrické indikace, formy sociální podpory. Omezení způsobilosti k právním úkonům osob s duševním onemocněním, role opatrovníka. Terénní služba

 

5.                      Destigmatizace, reforma psychiatrické péče, historie psychiatrie

Pojem stigma. Multidisciplinární tým. Centrum duševního zdraví. Milníky z historie psychiatrické péče v ČR

 

 

6.                      Pedopsychiatrie

Vyšetření pacienta z oddělení dětské a dorostové psychiatrie, rozbor psychopatologie, zpětná vazba

 

7.                      Poruchy osobnosti

Charakteristika základních clusterů osobnostní patologie. Specifické poruchy osobnosti. Terapeutické možnosti osobnostních poruch. Právní odpovědnost osob s poruchou osobnosti. Komunikace s pacientem s osobnostní poruchou

 

8.                      Delirium, akutní psychotický stav

Etiologie delirií, úloha psychiatra ve zvládání delirantních stavů. Mezioborová spolupráce o osobu v delirantním stavu. Specifika deliria tremens v rámci odvykacího stavu při syndromu závislosti na alkohol. Farmakoterapie delirantních stavů. Režimová opatření, užití omezovacích prostředků. Akutní psychotické stavy, farmakologická intervence u akutní psychózy

 

9.                      Sebevražda, agresivita

Hlavní příčiny sebevražedného jednání. Neodkladná péče u osob s rizikem sebevraždy nebo u osob provádějících sebevražednou aktivitu. Příčiny agresivního jednání vůči okolí. Deeskalace

 

Výstupy z učení, forma zakončení předmětu

Základní orientace v klasifikaci duševních poruch. Schopnost provést psychiatrické vyšetření a zpracovat protokol psychiatrického vyšetření. Prohloubení znalosti psychofarmakologie. Schopnost indikovat psychoterapii. Základní orientace v mechanismu účinku jednotlivých psychoterapeutických směrů. Prohloubení schopnosti komunikace s pacientem. Schopnost komunikace s osobou s duševním onemocněním.

Povinná a doporučená literatura:

Höschl C, Libiger J, Švestka J. Psychiatrie. 2. ed. Praha: Tigis; 2004. Dušek K, Večeřová Procházková A. Diagnostika a terapie duševních poruch. Praha: Grada; 2010.

Uhrová, Roth a kol. Neuropsychiatrie, Maxdorf 2020

Požadavky na samostudium studenta: Povinná literatura, příprava prezentací na zvolené téma

Způsob komunikace se studenty: SIS, v době distanční výuky MS Teams

 

Struktura a forma pravidelné výuky studentů u lůžek pacientů: popis charakterizující proces výuky

·        samostatné provádění anamnézy a vyšetření přítomného stavu

·        zhodnocení psychického stavu, diferenciálně diagnostická rozvaha

·        stanovení diagnózy a návrh léčebného postupu

·        odreferování konzultantovi

·        přístup studentů ke zdravotnické dokumentaci pacientů

·        komunikace s pacienty

·        nácvik komunikace s duševně nemocnou osobou

·        zásady vedení zdravotnické dokumentace v psychiatrii

 

Hodnocení znalostí studentů

Ústní zkouška, písemné zpracování psychiatrického vyšetření na přiděleném pacientovi

Pro udělení zápočtu je nutná účast na praktické výuce a písemné vypracování protokolu z psychiatrického vyšetření přiděleného pacienta, který student obhajuje. Předložené vyšetření má náležitou strukturu: anamnéza, nynější onemocnění, status praesens psychicus, diferenciální diagnóza, pravděpodobný diagnostický závěr a terapeutický plán. Ústní zkouška sestává ze zodpovězení třech okruhů otázek.

 

Last update: Korelusová Alena (22.09.2021)
Learning resources - Czech

MOODLE

https://lms.lfp.cuni.cz/enrol/index.php?id=261 

 
 
 
 
Last update: Todlová Nikola (25.09.2020)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html