PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Aplikace aktivit v přírodě - PSPP384N
Anglický název: Application of Outdoor Activities
Zajišťuje: Katedra atletiky, sportů a pobytu v přírodě (51-300500)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Ivana Turčová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Ivana Turčová, Ph.D.
Neslučitelnost : PSPP378, PSPP384NK
Záměnnost : PSPP378, PSPP384NK
Je neslučitelnost pro: PSPP378
Je záměnnost pro: PSPP384NK, PSPP378
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Ivana Turčová, Ph.D. (21.02.2024)
Předmět seznamuje posluchače s aplikacemi aktivit v přírodě v různých sférách lidské společnosti. Např. se zabývá. interdisciplinárním využitím aktivit v přírodě v programech dětí a mládeže ve školních i mimoškolních podmínkách, aplikacemi sportů a aktivit v přírodě do výuky všeobecně vzdělávacích předmětů na základní a střední škole nebo s výsledky současného výzkumu v oblasti „Green exercise“ a působení přírodního prostředí na fyzické a mentální zdraví populace. Je diskutována role přírodního prostředí ve výchově a v osobnostním růstu jedince, nebo využití dobrodružných programů pro terapii jedince.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Ivana Turčová, Ph.D. (21.02.2024)

· Student se seznámí s aplikacemi aktivit v přírodě v různých sférách lidské společnosti, např. s interdisciplinárním využitím aktivit v přírodě v programech dětí a mládeže ve školních i mimoškolních podmínkách, aplikacemi sportů a aktivit v přírodě do výuky všeobecně vzdělávacích předmětů na základní a střední škole, s výsledky současného výzkumu v oblasti „Green exercise“ a působení přírodního prostředí na fyzické a mentální zdraví populace, s využitím dobrodružných programů pro terapii jedince. · Student chápe a umí objasnit roli přírodního prostředí ve výchově a osobnostním růstu jedince.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Ivana Turčová, Ph.D. (21.02.2024)

50% docházka, aktivní účast v hodinách, vypracování dílčích úkolů.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Ivana Turčová, Ph.D. (21.02.2024)

Barton, J. et al. (2016). Green Exercise: Linking Nature, Health and Well-being. Abingdon, Oxon: Routledge.

Daniš, P. (2016). Děti venku v přírodě. Ohrožený druh? Praha: Ministerstvo životního prostředí.

Daniš, P. (2018). Tajemství školy za školou. Praha: Ministerstvo životního prostředí.

Cooper, G. (1998). Outdoors with young people. Russel House Publishing Limited: Dorset.

Hopkins, D., & Putnam, D. (1993). Personal growth through adventure. London: David Fulton.

Louv, R. (2005). Last child in the woods. Chapel Hill: Algonquin.

Neuman, J., Turčová, I. et al. (2023). Turistika a sporty v přírodě: přehled základních znalostí a dovedností pro výchovu v přírodě. Praha: Falon.

Pasch, M., & Gardner, T. G. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál.

Petty, G. (2002). Moderní vyučování. Praha: Portál.

Smékal, V., & Vážanský, M. (1995). Základy pedagogiky volného času. Brno: Paido.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Ivana Turčová, Ph.D. (21.02.2024)

Týmové zpracování zadaného úkolu a jeho obhajoba.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Ivana Turčová, Ph.D. (21.02.2024)

Přednášky:

1. Výchova v přírodě jako samostatný vyučovací předmět (principy, zásady, metody). Situace v ČR a v zahraničí.

2. Výchova v přírodě v mateřských, základních, středních a vysokých školách.

3. RVP základního a středního vzdělávání s předmětovým vztahem ke sportům a aktivitám v přírodě.

4. Využití aplikací (sportů a aktivit v přírodě) na školách v přírodě, blokové výuce a v tematicky zaměřených projektech. Projektové vyučování s využitím aktivit v přírodě.

5. Aplikace sportů a aktivit v přírodě do výuky tělesné výchovy.

6. Aplikace sportů a aktivit v přírodě do výuky všeobecně vzdělávacích předmětů.

7. Programy aktivit v přírodě v mimoškolním prostředí.

8. Aplikace aktivit v přírodě do terapeutických programů. Dobrodružná terapie.

9. Benefity působení aktivit v přírodě na člověka.

10. Teorie vysvětlující působení aktivit v přírodě (programů výchovy v přírodě) na člověka.

11. Koncept „green exercise“.

12. Green exercise: zdravotní benefity cvičení v přírodním prostředí, současné poznatky.

13. Fyziologické aspekty aktivit a jejich preskripce, zdravotní benefity, přehled incidence zranění a jejich prevence.

14. Expedice - působení vícedenních pobytů v malé skupině na zdraví a psychiku jedince. „Adventure race“ a specifika vícedenních vytrvalostních závodů v extrémních podmínkách.

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Ivana Turčová, Ph.D. (21.02.2024)

https://www.outdoor-sports-network.eu/

MS Teams kód: 8pd0oc3

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK