PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Hry v přírodě - PSPP374K
Anglický název: Outdoor Games
Zajišťuje: Katedra atletiky, sportů a pobytu v přírodě (51-300500)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:8/0, Zk [HS]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Vysvětlení: Pouze pro studenty specializace Výchova v přírodě
Poznámka: nutno dodat lékařské potvrzení
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Ivana Turčová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Lukáš Psohlavec
Záměnnost : PSPP374
Je neslučitelnost pro: PSPP374
Je záměnnost pro: PSPP374
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (31.01.2019)
Předmět se zabývá hrou v ontogenezi člověka a její formativní a společenskou úlohou ve společnosti. Studenti si prohloubí teoretické znalosti z různých okruhů her, které jsou nedílnou součástí programů výchovy v přírodě. Praktická část předmětu je věnována přípravě, realizaci a hodnocení her.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Dominika Krupková (13.10.2023)

· Student rozumí problematice hry v ontogenezi člověka a její formativní a společenské úloze ve společnosti.

· Student zná různé dělení a okruhy her v přírodě, které jsou nedílnou součástí programů výchovy v přírodě.

· Student má přehled o různých způsobech hodnocení her a správně vedené reflexi.

· Prakticky student umí připravit, zrealizovat a zhodnotit vybrané hry v přírodě pro různé skupiny populace.

· Student umí zařadit vhodné hry do různých částí programů výchovy v přírodě.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (31.01.2019)

BARTŮNĚK, D. Hry v přírodě s malými dětmi. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-539-3.

BA BARTŮNĚK, D. Kniha her a činností v klubovně i venku. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-618-7.

KA KAPLAN, A., BARTŮNĚK, D., NEUMAN, J. Skáčeme, běháme a hrajeme si na hřišti i pod střechou. Praha: Portál, 2003. 149 s. ISBN 80-7178-785-X.

CAILLOIS, R. Hry a lidé. Praha: Studia Ypsilon, 1998.

FINK, E. Oáza štěstí. Praha: Mladá fronta 1992.

HRKAL, J., HANUŠ, R. (editoři). Zlatý fond her I. Výběr her a programů připravených pro kursy PŠL. Praha: Portál,

1998.

CHOUR, J. Receptář her. Praha: Portál, 1999.

NEUMAN, J. Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. Praha: Portál, 1998.

NEUMAN, J. a kol. Turistika a sporty v přírodě: přehled základních znalostí a dovedností pro výchovu v přírodě. Praha:

Portál, 2000.

Neuman, J. Dobrodružné hry v tělocvičně. Praha: Portál 2001. 220 str.

Neuman, J. Výchova v přírodě a hra. In Hanuš, R. (editor). Fenomén hry. Teoretické a metodické příspěvky k tématu

hry. Olomouc: UP Olomouc, 2003, s. 49-53.

Mazal, F. Pohybové hry. Olomouc: Hanex, 2000.

ZAPLETAL, M.: Velká encyklopedie her 4 díly. Praha: Leprez,1995.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (31.01.2019)

Témata přednášek:

Pohled různých vědeckých disciplín na hru. Teoretické přístupy ke hře.

Role hry v programech výchovy v přírodě na školách i ve volném čase. Přínos J. A. Komenského k využití her ve

Role hry v programech výchovy v přírodě na školách i ve volném čase. Přínos J. A. Komenského k využití her ve vzdělávání.

Různé přístupy k dělení her. Charakteristika jednotlivých skupin her využívaných ve výchově v přírodě. Hry pro různé skupiny populace.

Zásady výběru hry, různé způsoby uvádění her. Volba skupin. Pravidla pro vedení hry.

Různé způsoby hodnocení her. Podmínky pro úspěšnou reflexi.

Psychohry a málo strukturované hry. Městské hry. Bojové hry. Zvláštnosti nočních her. Etapové hry

Témata seminářů:

Základní bezpečnostní pravidla. Úprava prostředí, ochrana přírody.

Dobrodružné hry v tělocvičně i učebně.

Samostatná příprava a vedení vybrané hry. Písemný podklad.

Výběr a příprava různých typů zpětnovazebního hodnocení odezvy a působení her na účastníky - reflexe.

Vytvoření a realizace vlastní originální hry.

Rozbor vybrané literatury pojednávající o problematice her.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK