PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Hry v přírodě - PSPP374
Anglický název: Outdoor Games
Zajišťuje: Katedra atletiky, sportů a pobytu v přírodě (51-300500)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / 36 (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Vysvětlení: Pouze pro studenty specializace Výchova v přírodě
Poznámka: nutno dodat lékařské potvrzení
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Ivana Turčová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Lukáš Psohlavec
Neslučitelnost : PSPP374K
Záměnnost : PSPP374K
Je záměnnost pro: PSPP374K
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Psohlavec (29.09.2021)
Předmět se zabývá hrou v ontogenezi člověka a její formativní a společenskou úlohou ve společnosti. Studenti si prohloubí teoretické znalosti z různých okruhů her, které jsou nedílnou součástí programů výchovy v přírodě. Praktická část předmětu je věnována přípravě, realizaci a hodnocení her.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Dominika Krupková (13.10.2023)

Cílem předmětu je seznámit posluchače se hrou jako fenoménem z pohledu různých oborů a seznámit je s dalšími typy her v návaznosti na základní povinný kurz PSPP369. Posluchači budou zapojeni do samotné tvorby her, jejich uvádění a vedení zpětnovazebního hodnocení.

· Student rozumí problematice hry v ontogenezi člověka a její formativní a společenské úloze ve společnosti.

· Student zná různé dělení a okruhy her v přírodě, které jsou nedílnou součástí programů výchovy v přírodě.

· Student má přehled o různých způsobech hodnocení her a správně vedené reflexi.

· Prakticky student umí připravit, zrealizovat a zhodnotit vybrané hry v přírodě pro různé skupiny populace.

· Student umí zařadit vhodné hry do různých částí programů výchovy v přírodě.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Psohlavec (31.01.2024)

    Jednotlivé části potřebné k zakončení předmětu jsou bodovány, včetně docházky na přednášky a cvičení. K úspěšnému zakončení předmětu je potřebný daný počet bodů, který je součtem bodů získaných v rámci celého semestru a závěrečné zkoušky. Podrobnosti budou sděleny na první hodině. 

    • Docházka
    • Esej rozebírající některý z teoretických pohledů na hru
    • Úkoly zadané na hodinách
    • Příprava a vedení hry - praktický výstup
    • Zkouška z probrané problematiky
    Literatura
    Poslední úprava: Mgr. Lukáš Psohlavec (23.02.2024)

    BARTŮNĚK, D. Hry v přírodě s malými dětmi. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-539-3.
    BARTŮNĚK, D. Kniha her a činností v klubovně i venku. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-618-7.
    CAILLOIS, R. Hry a lidé. Praha: Studia Ypsilon, 1998.
    FINK, E. Oáza štěstí. Praha: Mladá fronta 1992.
    HRKAL, J., HANUŠ, R. (editoři). Zlatý fond her I. Výběr her a programů připravených pro kursy PŠL. Praha: Portál,
    1998.
    CHOUR, J. Receptář her. Praha: Portál, 1999.
    NEUMAN, J. Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. Praha: Portál, 1998.
    NEUMAN, J. a kol. Turistika a sporty v přírodě: přehled základních znalostí a dovedností pro výchovu v přírodě. Praha:
    Portál, 2000.
    Neuman, J. Dobrodružné hry v tělocvičně. Praha: Portál 2001. 220 str.
    Neuman, J. Výchova v přírodě a hra. In Hanuš, R. (editor). Fenomén hry. Teoretické a metodické příspěvky k tématu
    hry. Olomouc: UP Olomouc, 2003, s. 49-53.
    Mazal, F. Pohybové hry. Olomouc: Hanex, 2000.
    ZAPLETAL, M.: Velká encyklopedie her 4 díly. Praha: Leprez,1995.

    Sylabus
    Poslední úprava: Mgr. Lukáš Psohlavec (08.10.2021)

    Témata přednášek:

    1. Teoretické přístupy ke hře. Pohledy různých autorů na hru.

    2. Role hry v programech výchovy v přírodě na školách i ve volném čase.

    3. Různé přístupy k dělení her. Charakteristika jednotlivých skupin her využívaných ve výchově v přírodě.

    4. Hry pro různé skupiny populace.

    5. Zásady výběru hry, různé způsoby uvádění her, motivace. Volba skupin. Pravidla pro vedení hry.

    6. Různé způsoby hodnocení her. Podmínky pro úspěšnou reflexi.

    7. Dramaturgie herních programů.

    Témata seminářů:

    1. Základní bezpečnostní pravidla. Úprava prostředí, ochrana přírody.

    2. Dobrodružné hry v tělocvičně i učebně.

    3. Psychohry a málo strukturované hry. Městské hry. Bojové hry. Zvláštnosti nočních her. Etapové hry.

    4. Samostatná příprava a vedení vybrané hry. Písemný podklad.

    5. Výběr a příprava různých typů zpětnovazebního hodnocení, odezvy a působení her na účastníky.

    6. Vytvoření a realizace vlastní originální hry.

    7. Rozbor vybrané literatury pojednávající o problematice her

    Studijní opory
    Poslední úprava: Mgr. Lukáš Psohlavec (19.01.2021)

    Kód MS Teams: dzp5l0c

    Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9846

    Požadavky k zápisu
    Poslední úprava: Mgr. Lukáš Psohlavec (19.01.2021)

    Předmět je určen studentům specializace Výchova v přírodě po absolvování základního povinného kurzu PSPP369 Teorie a základy didaktiky turistiky a sportů v přírodě kurz a předmětu "Výchova v přírodě - úvod- PSPP371"

    Další doporučené předměty
    Poslední úprava: Mgr. Lukáš Psohlavec (18.10.2023)

    Po úspěšném absolvování semestrálního předmětu doporučujeme studentům zapsat v rámci programů Celoživotního vzdělávání navazující "Kurz vedení her v přírodě", za který je možné získat 3 kredity za volitelný předmět (PSPP322) a  který završí jejich přípravu Instruktora her

     
    Univerzita Karlova | Informační systém UK