PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Výchova v přírodě - úvod - PSPP371K
Anglický název: Education in nature - introduction
Zajišťuje: Katedra atletiky, sportů a pobytu v přírodě (51-300500)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2022
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:8/1, Z [HS]
Počet míst: neurčen / neomezen (8)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Poznámka: nutno dodat lékařské potvrzení
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Tomáš Brtník
Vyučující: Mgr. Tomáš Brtník
Záměnnost : PSPP371
Je neslučitelnost pro: PSPP371
Je záměnnost pro: PSPP371
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (31.01.2019)
Studenti budou seznámeni s celkovou koncepcí oboru aktivit a výchovy v přírodě, s organizací i požadavky studia. Důraz je kladen na samostatné studium a zpracování seminární práce.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Dominika Krupková (16.10.2023)

Po úspěšném absolvování:

· Student zná současné trendy ve společnosti a jejich vliv na rozvoj a využívání aktivit v přírodě.

· Student má přehled o základní terminologii oblasti výchovy a aktivit v přírodě.

· Student se seznámí s profilem absolventa specializace Výchova v přírodě a s uplatněním odborníků absolvujících obor aktivity a výchova v přírodě v praxi.

· Student má přehled o možnostech studia podobných oborů v zahraničí.

· Student absolvuje praktickou blokovou výuku v přírodě, zahrnující vybrané aktivity v přírodě.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (31.01.2019)

BALÁŠ, J., VOMÁČKO, L., FRAINŠIC, M., ŠAFRÁNEK, J. Multimediální učebnice Turistika a sporty v přírodě:

Univerzita Karlova v Praze, Fakulta tělesné výchovy a sportu [online]. Praha: UK FTVS, 2013. Available from:

GUTH-JARKOVSKÝ, J. Turistika: turistický katechismus. 1. vyd. Praha: Baset, 2003.

MARTIN, A. J., TURČOVÁ, I., NEUMAN. J. Turistika activities and games, dramaturgy and the Czech outdoor

experience. In HUMBERSTONE, B., PRINCE, H., & HENDERSON, K. (Eds.). Routledge International Handbook of

Outdoor Studies. Routledge, London and New York: Routledge, 2016, s. 297-306. ISBN 978-1-138-78288-4.

Martin, A., Turčová, I., Neuman, J. The Czech Outdoor Experience: Turistika and connections to Friluftsliv. In

Henderson, B., VIKANDER, N. (Eds.). Nature First: Outdoor Life the Friluftsliv Way. Toronto: Natural Heritage

Books, 2007, s. 197-208. 322 str. ISBN 1897045212.

NEUMAN, J. TURČOVÁ, I. (2018). International history - Czech Republic. In S. Priest, & M. Gass (Eds.), Effective

Leadership in Adventure Programing. 3rd edition (pp. 95-97). Champaign, Illinois: Human Kinetics.

NEUMAN, J. a kol. Turistika a sporty v přírodě. 2.vyd. Praha: Portál, 2018 (v tisku).

NEUMAN, J. Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. 7. vyd. Praha: Portál, 2014.

Neuman, J. a kol. Úvod do studia aktivit v přírodě. Prezentace a vybrané texty. Elektronická knihovna UK FTVS, 2006.

PRIEST, S., GASS, M. A. Effective Leadership in Adventure Programming. 3rd ed. Champaign, Il.: Human Kinetics,

2018. ISBN-13: 9781492547860.

VÁŽANSKÝ,M., SMÉKAL, V. Základy pedagogiky volného času. 1. vyd. Brno: Paido. 1995.

SVOJSÍK, A. B. Základy junáctví. Nové vydání. Praha: Merkur, 1991.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (31.01.2019)

Přednášky:

1. Motivace a odborné zaměření studentů, organizace a prostředí studia

2. Současné trendy ve společnosti a jejich vliv na rozvoj a využívání aktivit v přírodě

3. Koncepce výchovy a aktivit v přírodě a základní terminologie

4. Uplatnění odborníků absolvujících obor aktivity a výchova v přírodě v praxi

5. Studium specializace (studijního směru, oboru) na katedře SP a možnosti studia podobných oborů v zahraničí

6. Zdroje informací a jejich využívání, ÚTK, klíčová slova a vybrané databáze

7. Prověření znalostí a zadání úkolů pro blokovou výuku

Cvičení (bloková výuka):

1. Zpracování odborné tématiky v malých týmech

2-5. Realizace zadaných úkolů v malých týmech, např. příprava a uvedení seznamovacích her, apod.

6. Rozbor vybrané odborné publikace

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK