Poslední úprava: PhDr. Šárka Tomová, MPH, Ph.D. et Ph.D. (06.02.2024)
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a navazuje na předmět Základy pedagogiky a edukace v
ošetřovatelství. Je strukturován podle základních pedagogických kategorií (cílové složky, obsah výchovy a
vzdělání, metody a prostředky vyučování, podmínky vzdělávání etc.). Student/ka se naučí prakticky aplikovat
edukační činnost nejen u klientů, ale i dalších členů zdravotnického týmu. Předmět bude realizován v rámci
nepravidelné blokové výuky.
Obsahové zaměření přednášek a seminářů:
Přednášky:
- Cíle a obsah edukace v ošetřovatelství.
- Kategorizace edukačních cílů.
- Vyučovací metody, formy vyučování.
- Plánování výuky, evaluace, reflexe.
- Interakce a komunikace v edukaci pacientů.
- Didaktické systémy a jejich aplikace v edukačním procesu.
Semináře:
- Organizační formy vyučování a jejich vztah k řízení třídy.
- Identifikace individuální potřeby edukace u klienta/pacienta v ošetřovatelské péči.
- Principy pro tvorbu edukačního plánu, stanovení cílů edukačního plánu, výběr edukačních metod a postupů, aplikace nových znalostí a dovedností pacientem (zopakování, předvedení), volba místa a času pro edukaci,vyhodnocení efektivity edukace.
- Učební pomůcky v teorii a praxi vyučování a učení.
- Moderní technické prostředky vyučování.
- Témata a plány edukace výuky.
- Metody edukace jednotlivce. Metody edukace skupiny.
- Aplikace edukačních metod v ošetřovatelské péči.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Šárka Tomová, MPH, Ph.D. et Ph.D. (06.02.2024)
Pochopit význam edukačního procesu v ošetřovatelské péči;
Umět popsat a vysvětlit základní edukační pojmy;
Umět identifikovat edukační potřeby pacientů;
Pochopit význam stanovení edukační diagnózy;
Osvojit si základní edukační metody v ošetřovatelství;
Poslední úprava: PhDr. Šárka Tomová, MPH, Ph.D. et Ph.D. (08.03.2024)
PŘEDMĚT JE UKONČEN ZÁPOČTEM.
PODMÍNKY PRO UDĚLENÍ ZÁPOČTU:
100% účast na kontaktní výuce (neúčast z důvodu nemoci se uznává);
úspěšné vyplnění zápočtového testu podle předem definovaných kritérií;
vypracování přípravy edukačního setkání a edukačního plánu podle předem stanovených podmínek.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Šárka Tomová, MPH, Ph.D. et Ph.D. (06.02.2024)
ZÁKLADNÍ STUDIJNÍ LITERATURA:
TOMOVÁ, Š. Základy edukace pro nelékařské zdravotnické pracovníky. 1. vyd. Praha, Ústřední knihovna UK, 2017 ISBN 978-80-88176-12-1. https://ecuni.publi.cz/
Návod k přihlášení: Knihu najdete na URL adrese: https://ecuni.publi.cz/ - do vyhledavače zadáte Základy edukace - objeví se kniha - kliknete na knihu - stáhnout nebo číst - po objevení se stránky k přihlášení zvolíte variantu v dolním červeném rámečku (přihlášení přes eduid) - přihlásíte se dále - pak se Vám kniha otevře.
HAVELKOVÁ, E., TUMOVÁ, E. Edukace v ošetřovatelství. Průvodce edukační prací [online].
HLINOVSKÁ, J., STUCHLÍKOVÁ, K. Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství [online]. Studijní opora. VŠZ, o. p. s. 2013. Dostupné na: www. vszdrav.cz/sharepoint, CZ.1.07/2.2.00/28.0004
JUŘENÍKOVÁ, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi.1. vyd. Praha: Grada. 2010. ISBN 978-80-247-2171-2.
KRÁTKÁ, A. Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství. 1. vyd. Zlín: Univerzita Tomáše Bati. 2016. ISBN: 978-80-7454-635-8.
MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. 1. vyd. Brno: Paido, 2003. 219 s. ISBN 80-7315-039-5.
SLAVÍK, M. Vysokoškolská pedagogika. 1. vyd. Praha: Grada, 2012. 256 s. ISBN 978-80-247-4054-6.
SVĚRÁKOVÁ, M. Edukační činnost sestry: úvod do problematiky. Praha: Galén, 2012, 63 s. ISBN 978-80-7262-845-2.
ŠULISTOVÁ, R., TREŠLOVÁ, M. Pedagogika a edukační činnost v ošetřovatelské péči. 1. Vyd. České Budějovice: Jihočeská fakulta v Českých Budějovicích, 2012. 192 s. ISBN 978-80-7394-246-5.
ZORMANOVÁ, L. Výukové metody v pedagogice. 1. vyd. Praha: Grada, 2012. 160 s. ISBN 978-80-247-4100-0.
ROZŠIŘUJÍCÍ STUDIJNÍ LITERATURA:
JŮVA, V. st., JUVA, V. ml. Stručné dějiny pedagogiky. Brno, Paido, 1995.
JŮVA, V. st., JUVA, V. ml. Úvod do pedagogiky. Brno, Paido, 1995.
MAREŠ, J. Pedagogická psychologie. 1. vyd. Praha: Portál. 2013, 704 s. ISBN 978-80-262-0174-8.
PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2012. 191 s. ISBN 978-80-7178-999-4.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 5. aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013. 483 s. ISBN 978-80-262-0456-5.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Šárka Tomová, MPH, Ph.D. et Ph.D. (06.02.2024)
Předmět je ukončen zápočtem. Požadavky k udělení zápočtu jsou specifikovány v oddílu Podmínky zakončení předmětu.
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Šárka Tomová, MPH, Ph.D. et Ph.D. (06.02.2024)
OBSAHOVÉ ZAMĚŘENÍ:
PŘEDNÁŠKY:
Edukační proces a jeho význam v ošetřovatelství;
Specifika edukačního procesu podle jednotlivých onemocnění člověka;
Fáze edukačního procesu;
Typy učení.
SEMINÁŘE:
Identifikace individuální potřeby edukace u klienta/pacienta v ošetřovatelské péči.
Principy pro tvorbu edukačního plánu, stanovení cílů edukačního plánu, výběr edukačních metod a postupů, aplikace nových znalostí a dovedností pacientem (zopakování, předvedení), volba místa a času pro edukaci, vyhodnocení efektivity edukace.
Edukační prostředky. Témata a plány edukace výuky.
Metody edukace jednotlivce. Metody edukace skupiny.