PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Kognitivní lingvistika - YMSMK064PV
Anglický název: Cognitive Linguistics
Zajišťuje: Program Elektronická kultura a semiotika (24-KEKS)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: 50 / 50 (50)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Ľudmila Bennett, Ph.D., Ph.D.
Vyučující: Mgr. Ľudmila Bennett, Ph.D., Ph.D.
Korekvizity : {Kurz je pod tímto kódem určen studujícím magisterských studijních programů. Studující bakalářského programu si mohou zapsat jeho bakalářskou variantu s kódem začínajícím na "YB".}
Neslučitelnost : YBEC220
Záměnnost : YBEC220
Je neslučitelnost pro: YBEC220
Je záměnnost pro: YBEC220
Anotace
Kurz podává přehled základních problémů kognitivní lingvistiky: strukturální charakteristiky kategorizace přirozeného jazyka (jako je prototypičnost, systematická polysémie, kognitivní modely, metonymie a metafora, conceptual blending); funkční principy jazykové organizace (jako je ikonicita a arbitrárnost); konceptuální rozhraní mezi syntaxí a sémantikou; a vztah mezi jazykem a myšlením, včetně otázek o relativismu. Cílem předmětu je poskytnout základní teoretické a metodologické poznatky z oblasti kognitivní lingvistiky. Kurz také nastíní přesahy mezi kognitivní lingvistikou, kognitivní sémiotikou, biosémiotikou, psycholingvistikou, neurolingvistikou, evoluční lingvistikou a kognitivní poetikou. Odkaz na úrezentaci první hodina: https://www.canva.com/design/DAGWkb-oxsc/9i0LM9wmpzDrXyk7obznzQ/view?utm_content=DAGWkb-oxsc&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=uniquelinks&utlId=hf2d3b894c2
Poslední úprava: Bennett Ľudmila, Mgr., Ph.D., Ph.D. (25.02.2025)
Sylabus

PART I: základy kognitivní lingvistiky

kategorizace, polysémie, syntax a sémantika, prototypy. Prezentace: https://www.canva.com/design/DAGgwKAAsR0/hDO8x06vzLDYxy2Op4iR-g/view?utm_content=DAGgwKAAsR0&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=uniquelinks&utlId=h362db02c53

Jakobson: metafora a metonymie, četba: https://pure.mpg.de/rest/items/item_2350620_3/component/file_2350619/content (prosím přečtete z knižky  Fundamentals of Language tuto část:  PART II TWO ASPECTS OF LANGUAGE AND TWO TYPES OF APHASIC DISTURBANCES)

ppt. https://www.canva.com/design/DAGhaHpxtrw/1O7bruX-eupTuDaDi0uxsg/view?utm_content=DAGhaHpxtrw&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=uniquelinks&utlId=h5db782f077 

zpět k Jakobsonovi. ikonicita v jazyk, četba: kapitola 2.4.2 Ikonicita a diagramatičnost v jazyce z knihy Jakobsonova sémiotická teorie 

   experiment na ikonicitu: https://tbxpg9zuaz.cognition.run/?fbclid=IwY2xjawJPz4lleHRuA2FlbQIxMAABHWoSE9D9CSLB8iirfHmqUegzTfe8h3zaNciB0kzzeeZMtW01ZyLC2bih4A_aem_rAYSRyWWN9B1GYiW7QWpQw

    ppt: https://www.canva.com/design/DAGivS1tQFE/Bhs9ZZ14rHUEfKwFRHblxg/view?utm_content=DAGivS1tQFE&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=uniquelinks&utlId=hcaf5f24c71

vztah jazyka a myšlení: zakázané ovoce jazykového relativismu. Dobrovolný úkol: vzhlédněte film Arrival (2016) slidy: https://www.canva.com/design/DAGjUeXxzio/tuoJ5tauCd2gQzIaEbzvWg/view?utm_content=DAGjUeXxzio&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=uniquelinks&utlId=ha40bdb9f1c

otázka barefoot bot: Conceptual Blending Theory. četba: conceptual projection and middle spaces. ppt: https://www.canva.com/design/DAGkCc4ilhk/dw8-_bu61M8DKoTQzNhDKQ/view?utm_content=DAGkCc4ilhk&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=uniquelinks&utlId=h7a532384de

Mid term test: test je přístupný online v aplikace moodle. Kdyby jste měli problém dostat se do moodle aplikace, prosím napište mi email, zkusím Vás přidat ručně. test bud přístupný celý den.


PART II: interdisciplinární přesahy

psycholingvistika: přednáška pozvaného hosta, Dr. Maroš Filip

exkurze do kognitivní laboratoře s komentářem Dr. Maroše Filipa

neurománie vs. vtělená kognice: Kolik E se nachází v kognitivní lingvistice? Úkol na příště. Zadání: Vypracované úkoly pošlete emailem do 12.05.2025

poslední hodina online: hands-on workshop na téma Jazykový relativismus v digitální komunikaci. 

Literatura:

·       Boroditsky, L. 2001. Does language shape thought?: Mandarin and English speakers' conceptions of time.  Cognitive psychology 8/1, 1-22-

·       Cowley, S. (Ed.), 2011. Distributed Language. John Benjamins, Amsterdam.

·       Deacon, Terrence W. 1997. Symbolic Species: The Coevolution of Language and Brain. W.W. Norton & Co.

·       Deacon, Terrence. 2003. Universal Grammar and Semiotic Constraints. In Language Evolution, M. Christiansen & S. Kirby (ed.), Language Evolution. 111-139. Oxford: Oxford University Press.

·       Derrida, Jacques. 1967. De la Grammatologie. Paris: Les éditions de Minuit.

·       Harris, Roy. 2009. Rationality and the Literate Mind. New York: Routledge.

·       Fauconnier, Gilles & Mark Turner. 2002. The Way We Think: Conceptual Blending and the Mind’s Hidden Complexities. New York: Basic Books.

·       Fauconnier, Gilles & Mark Turner. 2008. The origin of language as a product of the evolution of modern cognition. In Origin and Evolution of Languages: Approaches, Models, Paradigms, 133–156. University of Toronto Press. https://doi.org/10.3138/9781845535537.007 

·       Jakobson, R.  and M. Halle, Fundamentals of Language, 's Gravenhage 1956, s. 55n.

·       Lakoff, G., & Johnson, M. (1980). Metaphors we live by. University of Chicago Press.

·       Lakoff, G. (1990). Women, Fire, and Dangerous Things: What Categories Reveal about the Mind. University of Chicago Press. 

·       Pelkey, Jamin. 2017. The Semiotics of X: Chiasmus, Cognition and Extreme Body Memory. Bloomsbury Advances in Semiotics, XVI. London, New York: Bloomsbury. https://doi.org/10.5040/9781474273862 

·       Pelkey, Jamin. 2018. Upright posture and the meaning of meronymy: A synthesis of metaphoric and analytic accounts. Cognitive Semiotics 11(1).  https://doi.org/10.1515/cogsem-2018-0003 

·       Pelkey, Jamin. 2013. Cognitive chiasmus: Embodied phenomenology in Dylan Thomas. Journal of Literary Semantics 42(1). 79–114.

·       Romanini, Vinicius. 2010. A new aspect of sign and its implications for the theory of communication. Semeiosis: semiótica e transdisciplinaridade em revista 1(1).

Poslední úprava: Bennett Ľudmila, Mgr., Ph.D., Ph.D. (01.05.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK