|
|
|
||
Cílem kurzu je představit různé perspektivy a metody, které lze uplatnit při studiu audiovizuální tvorby. V první části kurzu se zaměříme na interpretační postupy, které ve filmech rozlišují různé významové roviny. Následující hodiny budou věnovány převážně neoformalistické filmové analýze, v rámci níž se budeme zabývat filmovou formou, narací a různými složkami filmového stylu (mizanscéna, kamera, střih, zvuk). Výuka je kombinací teoretického výkladu a praktických ukázek z konkrétních děl.
Poslední úprava: Řehořová Irena, Mgr., Ph.D. (07.09.2023)
|
|
||
Podmínkou pro získání atestace je pravidelná účast na seminářích a dále zpracování závěrečného referátu o rozsahu 4-5 normostran. Smyslem referátu je pokusit se o analýzu a interpretaci audiovizuálního díla (fikčního či dokumentárního filmu, TV seriálu... ) zvoleného na základě vlastního výběru. Předmětem rozboru a interpretace by přitom nemělo být dílo jako celek, ale spíše jen některý z jeho aspektů (např. narativní struktura či některá ze složek filmového stylu – zvuk, práce kamery apod.). Případně lze referát pojmout také jako rozbor toho, jakým způsobem film znázorňuje určité (společenské) téma či specifický motiv. Kritéria hodnocení: - porozumění teoretickým přístupům a klíčovým pojmům studia filmu + schopnost aplikovat je při rozboru vlastního příkladu - schopnost samostatné reflexe specifického problému spojeného s filmovou tvorbou - jasná a přesvědčivá argumentace - respektování zásad akademického psaní: citování, odkazy na zdroje, seznam použitých zdrojů Pokud referát nebude splňovat některé z téchto 4 kritérií, bude vrácen k přepracování.
Termín odevzdání: do 31.1.2025 Poslední úprava: Řehořová Irena, Mgr., Ph.D. (05.09.2024)
|
|
||
Témata: 1) představení obsahu a cíle kurzu; perspektivy studia filmu; deskripce/ analýza/ interpretace audiovizuálního díla 2) - 4) typy významu ve filmu (referenční, explicitní, implicitní, symptomatický) 5) - 9) základní pojmy a východiska neoformalistické analýzy filmu (fabule, syžet, styl); složky filmového stylu (mizanscéna, kamera, zvuk, střih) 10) - 11) filmová narace; narativ o více liniích, paralelní narativ...; scénář a problematika adaptací 12) specifika dokumentární tvorby; narativní/ rétorická/ kategorická forma dokumentu * Povinná literatura:
Další doporučená literatura bude průběžně doplňována v rámci seminářů dle probíraných témat. Poslední úprava: Řehořová Irena, Mgr., Ph.D. (07.09.2023)
|