PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Krajinná ekologie a přírodní zdroje - YMSKE013
Anglický název: Landscape Ecology and Natural Resources
Zajišťuje: Program Sociální a kulturní ekologie (24-KSKE)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: 35 / neurčen (35)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Jan Šturma
Vyučující: Mgr. Jan Šturma
Prerekvizity : YMSKE009
Anotace
Navazuje na “Základy ekologie” a “Světové biomy a biotopy České republiky” a syntetizuje jejich poznatky. Přednáška osvětlí základní principy fungování krajiny, její dynamiku i možnosti predikce jejího budoucího stavu. V přednášce bude zmíněn i historický vývoj pohledu na krajinu a jeho vliv na dnešní pohled na ní. Důraz bude kladen na přesahy do jiných oborů, ekologickou praxi a krajinné plánování.
Poslední úprava: Šturma Jan, Mgr. (21.09.2022)
Požadavky ke zkoušce

Zkouška má dvě části:

  1. Prezentaci vlastního výzkumného projektu na terénním praktiku. Hodnocen je vlastní výzkumný vstup, prezenzace dat a účast na následné diskusi.
  2. 45 min trvající ústní zkouška ve skupinách po třech, která bude probíhat následujícím způsobem:
  • ve skupinách po třech dle vlastního výběru si vylosujete z klobouku téma, které se bude týkat dotčených problémů krajinné ekologie. Může však jít i o související projekt, problém, událost.
  • následuje 15 min prostor pro přípravu, při které je možné využít internet, zalovat příteli na telefonu, vlastně skoro cokoliv
  • poté proběhne zkouška samotná, což je 30 min dlouhá diskuse na vylosované téma mezi členy vaší skupinky. Diskuse musí probíhat na relativně vysoké odborné úrovni, každý člen skupiny má vyhrazeno +- 10 min času a 5 vstupů do diskuse. Delší/kratší  zabraný čas i větší/menší počet vstupů snižuje hodnocení při zkoušce. Posledních 15 min vstupuji do diskuse já.
  • hodnotí se relevance, odborná úroveň a invence při diskusi.

Jinými slovy, měli byste o vylosovaném tématu být schopni vést plynulou, živou a zasvěcenou diskusi, přičemž by každý měl hovořit tak akorát. 

Poslední úprava: Šturma Jan, Mgr. (26.02.2025)
Sylabus

1.       Úvod: co je krajina a co je krajinná ekologie? A k čemu lze využít?

Definice krajiny z pohledu různých organismů včetně člověka. Krajina jako teoretický koncept. Různé typy zobrazení krajiny – umělecký až technicistní. Krajinná ekologie jako mezioborový a velmi praktický nástroj. Co je to GIS? Anatomie krajiny a její základní orgány.

 

 

2.       Živá neživá: co všechno tvoří krajinu a její základní matrix.

Matečný substrát: geologie a krajina. Geomorfologie jako klíč k pochopení historie i fungování v současnosti. Krajina a Slunce: rovnováha na ostří nože.  Krajina a klima. Zdroje v krajině: jaký vliv má jejich exploatace na krajinnou diverzitu a rovnováhu.

Case study: neskutečný Oblík. Proč je vyhaslá sopka nedaleko Loun jedním z nejfantastičtějších úseků středoevropské přírody?

 

3.       Krajinná heterogenita a teorie plošek. Biodiverzita krajiny a její vztah k prostorové heterogenitě.

Co je ploška a proč je tak důležitá. Jak se z plošky stává pattern? Co je to plošková dynamika a jak se měří? Proč je heterogenita krajiny zásadní parametr a jak souvisí s pattern a ploškami? Úrovně biodiverzity. Souvislost mezi druhovou diverzitou a krajinnou heterogenitou.

Case study: bavorské mystérium. Proč vyšší heterogenita krajiny občas nevede k vyšší druhové diverzitě?

 

4.       Čtvrtý rozměr: dynamika krajiny v časoprostoru, krajinná změna a paměť.

Natural history: co to je a jak ji zjistit. Disturbance jako motor změny v krajině i základní jednotka krajinného času. Krajinná změna v historii a dnes – využití GIS při analýze mapových podkladů a vlastních dat z terénu. Krajina má paměť.

Case study: natural history krkonošských luk a role disturbancí při jejich obnově

 

5.       Pohyb krajinou: fyzické i virtuální koridory. Migrace jako univerzální proces.

Konektivita krajiny. Ostrovní teorie, teorie metapopulací a jejich aplikace v krajinné praxi. Města jako ostrovy. Bariéry v krajině a jejich důsledek pro migraci.

Case study: transformace bývalé železné opony v největší biokoridor v Evropě (Green Belt Initiative)

 

6.       Přírodní procesy v krajině – oheň, voda, vítr, gravitace a jejich dynamika.

Lekce věnovaná zdánlivě drastickým jevům v přírodě a jak s nimi žít.  Ekologické konsekvence eroze, požárů, povodní a silného větru. Kde a proč nechat přírodu řádit. Jak zakomponovat katastrofy do krajinného a urbánního plánování. Katastrofy a biodiverzita.

Case study: oheň v Labských pískovcích.  

 

7.       Člověk a krajina: historie vzájemných interakcí. Paleovědy a archeologie v krajinné ekologii.

Co se na našem území dělo od posledního glaciálu? Co je to paleoekologie a jak můžeme poměrně snadno zjistit, jaké procesy v krajině probíhaly před tisíci lety? Využití archeologie v krajinné ekologii. Neolitická revoluce jako zásadní krajinný milník. Co lze z krajiny vyčíst o lidské historii?  Historické procesy jako vodítko pro budoucnost. Kulturní krajina a její velké problémy.

Case study: proč (ne)máme rádi smrkové lesy a – zaslouží si to?

 

8.       Ekologická sukcese v krajinném měřítku. Využití řízené a spontánní sukcese, restaurační ekologie.

Sukcese jako biologický „procesor“ krajiny. Vztah disturbance a sukcese. Na čem všem závisí rychlost a dynamika sukcese? Sukcese a invazní rostliny. Sukcese a její komplikovaný vztah s biodiverzitou. Je sukcese všemocná, nebo je jí potřeba „pomáhat“. Sukcese v lesnictví, krajinném plánování a urbanismu. Restaurační ekologie a extrémní poškození krajiny.

Case study: krajina z druhé ruky. Hnědouhelné doly v Saské Lužici jako ráj biodiverzity i bitevní pole klimaaktivismu.

 

9.       Krajinná ekologie umělých krajin měst a postmoderních prostor 21. století.

Základní principy urbánní ekologie. V čem je městská krajina jiná? Ekologie nemíst, brownfieldů a nové divočiny. Rostlinné invaze ve městech, města jako indikátory globální změny. Biologická homogenizace, urychlená speciace a kontaminace životního prostředí. Město jako ostrov ostrovů. Tepelný ostrov města a jeho dopady na krajinu.

Case study: Kladno – to je to město, kde by měl být národní park. Symbióza průmyslu, etnicky pestré společnosti, urbánní prakaše a vysoké biodiverzity.

 

10.   Využití krajinné ekologie v praxi – bioremediace, ekosystémové služby a enviromentální psychologie.

Co je bioremediace a jaké postupy př nich lze využít. Ekosystémové služby jako odtažitý, ale velmi potřebný koncept pro postagrární krajinu. Biodiverzita a ekosystémové služby – existuje zde souvislost? Základy environmentální psychologie pro krajinné plánování – kam a proč rádi chodíme, a – opět – jak to souvisí s biodiversitou?

Case study: ideální krajina a lze jí dosáhnout? A jak vnímají krajinu zvířata? Příklady ze Švédska a Krkonoš.

 

11.   Krajinné mapování a plánování, ochrana krajiny – přehled konceptů i slepých uliček, ÚSES, NATURA 2000.

Krajinná ekologie ve službách ochrany přírody – mapování, monitoring a krajinné plánování. Chybné koncepty ochrany přírody jak se z nich ve 21. století (ne) poučila. Mapování jako zásadní dovednost krajinného ekologa. Dálkový průzkum země – nahradí nás umělá inteligence? Koncept ÚSES – šikovný nástroj, nebo blábol?

Case study: NATURA 2000 v Evropě a u nás – to nejlepší, co tu kdy bylo.

 

12.   Krajina a adaptace na klimatickou změnu – využití principů krajinné ekologie pro udržení světa tak, jak ho máme rádi.

Současné změny v krajině a jejich důsledky pro krajinu diverzitu a heterogenitu. Rezistence a resilience. Aktivní krajinotvorba 21. století: využití alternativních postupů k udržení krajinné diverzity. Řízená sukcese v netradičním kontextu. Jsou biologické invaze nevyhnutelné? Pastva hospodářských zvířat ve velkých aglomeracích. Genetika postmoderní krajiny. Ekologické konsekvence migrace velkých šelem a teplomilných druhů.

Case study: Jednou nás sežerou!  aneb jak využít superschopností invazních rostlin v nehostinném prostředí velkoměst

Poslední úprava: Šturma Jan, Mgr. (21.09.2022)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK