|
|
|
||
Kurz začíná úvodní prezentaci o principech akademického čtení a psaní, včetně akademické etiky. Vyučující
následně představí témata, která si studentky a studenti mohou vybrat. Kurs je realizován kombinací konzultací,
samostudia a skupinové práce. Součástí procesu je jeho reflexe. Závěrečné setkání je organizováno jako
minikonference, kde studentky a studenti prezentují svoje zpracování prezentace a reagují v navazující diskusi.
Poslední úprava: Pištěková Romana (11.01.2022)
|
|
||
Seznámit studentky a studenty se zásadami akademického čtení (a psaní), podpořit jejich prezentační dovednosti a schopnosti efektivní spolupráce. Umožnit studentkám a studentům vyzkoušet a reflektovat proces řízení poznání ve všech jeho fázích - od identifikace problému, tématu či příležitosti, přes některé varianty získávání, zpracování a předávání informací až k tvorbě a rozvíjení nových poznatků za pomoci reflexe, sdílení a formulování poznatků a následně i projektů dalšího poznávání. Poslední úprava: Pištěková Romana (11.01.2022)
|
|
||
Na základě prezentovaných výsledků individuální práce a práce ve skupinách a účasti na minikonferenci bude studentce/studentovi udělen zápočet. Poslední úprava: Pištěková Romana (11.01.2022)
|
|
||
Povinná:
Poslední úprava: Pištěková Romana (13.01.2022)
|
|
||
Obsah a struktura: Obsah kursu je členěn do 5 navazujících okruhů, které společně přispívají k naplnění cílů. OKRUH 1:Specifika akademického čtení (a psaní); kritéria výběru relevantních zdrojů, relevantní vymezení/zúžení tématu; zásady efektivní prezentace; představení témat vyučujícími Studentky a studenti vytvoří skupiny - podle zvolených témat. Četba k okruhu: HAVRDOVÁ, Z. [s.a] Volitelný seminář „Četba odborných textů“ + současně příprava na volitelný předmět Diplomový seminář. KŘS FHS UK [online], [cit. 3. 11. 2020]. Dostupné z: < Citujeme s knihovnou aneb 10 citačních otázek ve spolupráci s Citace.com. Brno: Citace.com, 2019 [online] [cit. 27. 10. 2020]. Dostupné z SKOVAJSA, M. 2006. Příručka pro zpracování bibliografických odkazů při psaní diplomových a seminárních prací. Praha: FHS pro katedru občansk Občanský sektor OKRUH 2:Studentky a studenti prostřednictvím samostudia, skupinové práce a konzultací specifikují / zúží zvolené téma a připraví přehled relevantních zdrojů. Způsob práce: skupinová konzultace s vyučujícím, samostudium a skupinová práce Četba k okruhu: SINGH, S. 2019. How Do You Analyse Sources in Academic Writing?: A Useful Guide for Highschoolers and Undergraduates [online]. [cit. 27. 10. 2020]. Dostupné z: < Zpracování poznatků: Každý člen/ka skupiny si nejprve důkladně pročte zvolený zdroj v českém nebo cizím jazyce, tak aby rozuměl/a, o čem je, co autor/ka zajímavého říká o tématu: (jak autor vymezuje pojmy, s nimiž pracuje/konceptualizace; jaké otázky si autor/ka k tématu položil/a; jaké metody zvolil/a k měření svých konceptů či zkoumaných vztahů a procesů; k jakým výsledkům došel/a, co nového k tématu říká) Každý člen/ka skupiny připraví krátké písemné shrnutí toho, co důležitého se ve svých zdrojích o tématu dozvěděl/a a s čím chce ostatní členky a členy skupiny seznámit. Členové a členky skupiny si vzájemně rozešlou své krátké referáty a přečtou si, co jim poslali ostatní. Poznamenají si, co je oslovilo, co jim není jasné, jaké otázky je k tématu napadly, co by se chtěli k tématu dál dozvědět. Způsob práce: samostudium, skupinová diskuse, skupinová konzultace s vyučujícím. Četba k okruhu: ŠANDEROVÁ, J. 2009. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Několik zásad pro začátečníky I. č. Praha: Slon OKRUH 4:Aplikace na vlastní zkušenost, nové otázky k tématu: Skupina si zorganizuje společné setkání, na kterém prodiskutuje, co se společně všichni dozvěděli z četby, jak získané poznatky odpovídají nebo naopak neodpovídají jejich vlastní zkušenosti z praxe, jaký mají smysl nebo dopad na jejich prax. Každý/á se pokusí písemně zformulovat vlastní otázku k tématu, která by ho/ji zajímala a měla by nějakou souvislost a smysl pro jeho obor či oblast činnosti. Následně skupina společně sepíše, co se dělo v každé fázi práce s literaturou a k jakým poznatkům to vedlo. Skupina připraví ze všech podkladů prezentaci pro ostatní studentky a studenty a vyučující, kde jim nejen zajímavé poznatky předá, ale také je rozvine problematizací získaných poznatků, svými vlastními zkušenostmi, reflexemi, návrhy aplikace v praxi, a zejména dalšími otázkami, které by účastníci navrhovali dále zkoumat. Způsob práce: skupinová diskuse, skupinová konzultace s vyučujícími. Četba k okruhu: ŠANDEROVÁ, J. 2009. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Několik zásad pro začátečníky. Praha: Slon OKRUH 5:Minikonference: Prezentace výsledků skupinové práce. Společná powerpointová prezentace s výkladem v délce 10 min., při níž skupina seznámíte ostatní s tím podstatným, k čemu v každé fázi došli. Každý člen skupiny se musí prokazatelně podílet na všech třech fázích poznávání i na závěrečném výstupu. Výstup: Student/ka: Umí posoudit relevanci vědeckých a odborných zdrojů a pracovat s nimi vědomě a cíleně pro tvorbu nového poznání Umí efektivně využívat kritické myšlení a kritické čtení pro rozvoj vlastního poznání, tvorbu nového poznání Umí efektivně a odborně argumentovat vlastní odborné názory s oporou v relevantních zdrojích Umí efektivně pracovat ve skupině Umí připravit a sdílet prezentaci a účastnit se diskuse, formulovat kritickou zpětnou vazbu kolegům Poslední úprava: Pištěková Romana (15.01.2022)
|