|
|
|
||
Hlavním cílem předmětu je ukázat, jak uplatnění zobrazovacích a elektrofyziologických technik přispívá k poznání vybraných psychických procesů a chování. Důraz je kladen na osvětlení toho, jak jsou dané funkce anatomicky a fyziologicky reprezentovány v určitých oblastech mozku a neuronálních sítích a jak jsou nově získané poznatky slučitelné s předchozími behaviorálními studiemi. Tomu předchází nástin předmětu zkoumání, výzkumných přístupů a metod neuropsychologie a psychofyziologie, nezbytná základní průprava v neuroanatomii a neurofyziologii a poučení o vývoji nervové soustavy v interakci genů a prostředí a plasticitě mozku
Poslední úprava: Prikrylová Katarína, Mgr. (29.11.2023)
|
|
||
1) Aktivní účast v kurzu - prezentace přehledové studie v hodině = 40% plnění kurzu
2) Písemný test z bazální předepsané literatury + prezentovaných publikací - v případě 100% úspěšnosti představuje 60% plnění kurzu
K dosažení hodnocení v kurzu alespoň "dobře" je třeba dosáhnout alespoň 60% splnění kurzu (čehož lze dosáhnout různými způsoby):
Poslední úprava: Martinec Nováková Lenka, Mgr., Ph.D. (19.02.2024)
|
|
||
Doporučená:
Poslední úprava: Martinec Nováková Lenka, Mgr., Ph.D. (19.02.2024)
|
|
||
Znalost předepsané povinné literatury (rozpis k jednotlivým tématům viz Moodle). Poslední úprava: Prikrylová Katarína, Mgr. (01.01.2024)
|
|
||
Harmonogram přednášek + prezentací:
Přehled témat: 1) Neuroanatomie a neurofyziologie CNS Základní strukturní prvky nervového systému (neuron, jeho stavba a funkce, děje na buněčné membráně; glie a děje na membráně gliových buněk; vnitřní prostředí CNS – komorový systém, mozkomíšní mok, hematoencefalická bariéra, metabolismus nervové tkáně), funkční souvislosti (způsoby komunikace mezi buňkami; klasifikace nervových vláken; interneuronální integrační mechanismy, presynaptické a postsynaptické modulační okruhy, synaptická plasticita; reflex), funkce jednotlivých částí CNS (míchy, mozkového kmene, mozečku, mezimozku, velkého mozku-telencefala), funkční vztahy v CNS (reflexy, motorika, řídicí funkce nervového systému, biologické rytmy, chování), vývoj nervové soustavy a neuroplasticita v dětství a dospělosti 2) Mechanismy vnímání a senzomotoriky Transdukce a signalizace na sítnici (zrakový systém, konvergence a divergence spojení, sítnice, uspořádání, morfologie a mechanismy fungování fotoreceptorů, zrakové pigmenty, receptivní pole); signalizace v laterálním kolínkatém jádře a v primární zrakové kůře, buněčná a funkční architektura zrakové kůry (sloupce okulární dominance a orientační sloupce), projekce do sekundární zrakové kůry, asociační oblasti zrakové kůry, integrace zrakových informací; zpracování somatosenzorických a sluchových signálů (organizace receptorů registrujících jemný dotek, kódování podnětu, centrální dráhy, somatosenzorická kůra, sekundární a přidružené oblasti somatosenzorické kůry, dráhy percepce bolesti a tepla); sluchový systém a kódování frekvence zvuku, sluchová dráha, sluchová kůra, prostorová lokalizace zvuku; transdukce mechanických a chemických podnětů (kódování podnětu v mechanoreceptorech, svalová vřeténka, odpovědi na statické a dynamické natažení svalu; čich, čichové receptory a odpověď na čichový podnět; transdukční mechanismy chuti, chuťové buňky); transdukce bolestivých a tepelných podnětů, aktivace a senzitizace nociceptivních receptorů 3) Vědomí, pozornost, učení a paměť Druhy pozornosti a vědomí, vědomá pozornost, pozornostní sítě, mechanismy pozornosti, nepozornost, nevědomé a předvědomé zpracování, neurální substráty, elektrofyziologické koreláty; typy učení a paměti; kódování, uchovávání a vybavování; oblasti mozku do nich zapojené, role hipokampu, neurální mechanismy paměti 4) Emoce, agrese a stres teorie emocí, emoční projevy tělesné a výrazy obličeje, oblasti mozku zapojené do zpracování emocí, regulace emocí; oblasti mozku, hormony a neuropřenašeče zprostředkující agresi, vliv stresu na mozek a jeho funkce, tělesné odpovědi na stres 5) Homeostáza Hlad a žízeň, nasycení a sytost, uchovávání a výdej energie, fáze metabolismu, teorie příjmu potravy, role čichu a chuti v rozvoji nasycení a sytosti, faktory ovlivňující příjem potravy, regulace tělesné hmotnosti, poruchy příjmu potravy 6) Spánek, snění, bdění a cirkadiánní rytmy Spánková stadia, teorie spánku a bdění, cirkadiánní cykly spánku a bdění a oblasti mozku do nich zapojené, dopady spánkové deprivace, poruchy spánku Poslední úprava: Martinec Nováková Lenka, Mgr., Ph.D. (19.02.2024)
|
|
||
Podrobný rozpis témat a veškeré studijní opory jsou v Moodle zde: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=13202 Poslední úprava: Martinec Nováková Lenka, Mgr., Ph.D. (19.02.2024)
|
|
||
Kurz je určen výhradně studujícím 2. ročníku studijního programu Teoreticko-výzkumná psychologie, a proto není možné si jej zapsat po webu. Prosím neobracejte se tedy na vyučující s žádostmi o zápis do kurzu. Poslední úprava: Prikrylová Katarína, Mgr. (01.01.2024)
|