|
||
Výuka probíhá paralelních seminárních skupinách.
Proseminář je zaměřený na osvojení si základních dovedností práce s odbornou literaturou včetně tvorby vlastního
odborného textu a jeho prezentace. Důraz je kladen na hledání zdrojů a posouzení jejich relevance k vybranému
tématu, práci s odbornou literaturou (strategie čtení odborného textu, tvorba a užívání citací a parafrází atp.) a
strategii tvorby vlastního výstupu s parametry akademického textu (publikační etika, akademické psaní a
prezentace).
Kurz má seminární charakter, tj. vyžaduje průběžnou přípravu a aktivní práci v hodinách. Cílem kurzu je kultivace
schopnosti vytvořit a prezentovat vlastní odborný text a dovednosti odborný text kriticky nahlédnout. Závěrečné
hodnocení sestává z hodnocení průběžné práce v semestru a závěrečné seminární práce (písemné a ústní prezentací – rozsah 5-8 normostran/5-10 slidů).
Poslední úprava: Heřmanský Martin, Mgr., Ph.D. (01.04.2025)
|
|
||
Podmínky atestace (prezenční studium) - předpoklad: 70% účast v seminářích a průběžné plnění dílčích úkolů (alternativu /náhradní úkoly/ stanoví příslušný vyučující dle svého uvážení) - struktura závěrečného hodnocení (klasifikovaný zápočet): - průběžná práce v semestru: 35% - závěrečná seminární práce, tzn. písemná práce, ústní prezetace, oponentura /dle volby vyučujícího/ v rozsahu 5-8 normostran/5-10 slidů: 65% Podmínky atestace (distanční studium) - viz Moodle
Poslední úprava: Heřmanský Martin, Mgr., Ph.D. (01.04.2025)
|
|
||
V LS 2025 budou semináře probíhat dle rozvrhu. O případných změnách budou studující včas informováni. Poslední úprava: Heřmanský Martin, Mgr., Ph.D. (01.04.2025)
|
|
||
* Témata: 2) Vyhledávání odborných zdrojů/literatury. Databáze zdrojů (knihovny, digitální databáze, jiné platformy pro vyhledávání) a AI. 3) Rešerše, posouzení (formální i obsahové) relevance výsledků vyhledávání, zvážení jeho využití. 4) Publikační etika: principy citační práce, citační normy, plagiace a falzifikace. 5) Práce s citačními manažery. 6) Čtení odborných textů: struktura akademického textu (IMRD apod.), role kapitoly, odstavce apod. 7) Aktivní a kritické čtení: kritické čtení a porozumění textu, tvorba poznámkového aparátu, pomůcky pro poznámkování (mentální mapování, využití technologií). 8) Citace vs. parafráze, tvorba parafrází. 9) Základní typy/žánry odborných textů (kompilace, komparace, přehledová stať, recenze atp.). 10) Struktura akademického textu (IMRD apod.), role kapitoly, odstavců apod. 11) Plánování textu, psaní první verze textu (draftu/makety), editování a recenzování, revidování, jazyk akademického textu, myšlenková stavba, názvy. 12) Editování a recenzování, revidování + název textu, abstrakt, klíčová slova 13) Tvorba prezentace a prezentování. NEUSAR, A. Malá knížka o odborném psaní. Praktický průvodce pro začínající autory. 2006. https://neusar.cz/mala-knizka-o-odbornem-psani/ FOLTÝNEK, T., ČERNIKOVSKÝ, P., FONTANA, J., GOJNÁ, Z., HENEK DLABOLOVÁ, D. et al. Jak se vyhnout plagiátorství: příručka pro studenty. Praha: Karolinum, 2020. ISBN 978-80-246-4789-0.
Dílčí anotace prosemináře k akademickým dovednostem
PARALELKA PRO STUDENTY DISTANČNÍ FORMY Tereza Roubalová Proseminář je zaměřený na osvojení a rozvoj základních akademických dovedností na základě práce s odborným textem – především čtení, tvorba citací, rešerše, psaní vlastního odborného textu. Pracovat budeme s odbornými texty z oblasti psychologie. Podmínkou atestace je účast na soustředění, odevzdání průběžného úkolu a závěrečné práce. Odkaz na kurz v Moodlu: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=13135 PARALELKY PRO STUDENTY PREZENČNÍ FORMY
Lukáš Hejtmánek Proseminář bude zaměřen na využití videoher a virtuální reality v psychologickém výzkumu. Jak se videohry používají v diagnóze a léčbě duševních onemocnění? Jak nám mohou pomoci pochopit sociální chování jedince? A jak můžeme využít virtuální realitu ke zkoumání kognitivních procesů, jako je vnímání či prostorové myšlení? Studenti budou pracovat primárně s anglickými zdroji. Podmínkou atestace je aktivní účast na hodinách a průběžné plnění zadaných úkolů. Dva větší úkoly budou zahrnovat tvorbu odborného textu, oponenturu textu jiného studenta a presentaci odborného článku na hodině. https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=13136 Barbora Hřídelová Seminář je zaměřen na rozvoj a osvojení akademických dovedností při práci s odbornou literaturou - především v oblasti soudobých dějin. Podmínkou atestace je aktivní práce v hodinách, samostatná příprava, vypracování seminární práce na libovolné téma a její prezentace v hodině, oponentura závěrečné práce jednoho z kolegů či kolegyň. Odkaz na kurz v Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=17296 Lenka Jakoubková Budilová Seminář bude věnován nácviku dovedností spojených s akademickou prací. Budeme pracovat se sociálně-antropologickými texty, konkrétně pak z oblasti antropologie rodiny a příbuzenství. Podmínkou atestace bude aktivní práce v kurzu, pravidelná domácí příprava, vypracování seminární práce a oponentury. Stránka kurzu v moodle: Kurz: Proseminář k akademickým dovednostem (cuni.cz) Jakub Fořt Proseminář bude zaměřen na osvojení akademických dovedností při práci s odbornou literaturou především v oblasti psychologie. Podmínkou atestace bude kromě docházky vypracování rešeršní seminární práce na libovolné (předem konzultované) odborné téma z oblasti psychologie (např. sexuální, sociální…), jeho ústní prezentace a zpracování oponentského posudku na práci jiného studujícího. Juraj Jonáš Proseminář bude zaměřen na akademické dovednosti v sociálních vědách (vyhledávání a orientace v aktuální lietaratuře, četba, tvorba textu, prezentace, zpětná vazba). Tento kurz bude pracovat s texty ve třech oblastech: 1) jazyk (psychologie, neurovědy), 2) psychologie umělé inteligence, 3) psychologie umění. Podmínkou splnění kurzu je průběžné plnění úkolů zadáváných během semestru. Kurz je vhodný pro studenty, kteří se orientují na experimentální obory. Stránka kurzu v Moodlu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=16440 Jiří Juhász V tomto prosemináři budou akademické dovednosti studentů uvedené výše v sylabu rozvíjeny pomocí literatury z oblasti sociologie a soudobých dějin, zejména teorií a historií revolucí, sociologie konfliktu a příbuzných témat. Jaroslav Klepal Proseminář bude zaměřen na rozvoj akademických dovedností z oblasti sociokulturní antropologie věnující se problematice zdraví, nemoci a tělesnosti. Vítáni jsou též studující vztahující se k jihovýchodní Evropě. Podmínkou atestace bude aktivní práce v hodině vycházející z domácí přípravy, vypracování seminární práce a oponentury. Stránka kurzu v Moodlu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=14686 Věra Koukalová Proseminář bude zaměřen na rozvoj akademických dovedností včetně práce se zdroji, přípravy vlastního odborného textu, prezentačních schopností atd. a to prostřednictvím práce s odbornými texty (především) v anglickém jazyce. Témata budou vybírána z oboru naratologie (literární, mediální, transmediální, případně storytellingu v sociálních vědách) a budou vhodná i pro ty, kteří znalosti z oboru nemají a chtějí je získat. Podmínky atestace: aktivní účast založená na domácí přípravě, závěrečná písemná práce, krátká prezentace a zapojení se do diskuze. Stránka kurzu v Moodlu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=17177 Vilém Kubáč Proseminář bude zaměřen na rozvoj akademických dovedností pro studenstvo se zájmem o historické vědy s přesahem do literární vědy a dějin umění. Podmínkou atestace je aktivní účast v hodinách, vypracování seminární práce, její presentace v hodině a oponentura seminární práce některého ze spolustudujících. Stránka kurzu v Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15880 Miroslava Nováková Schöffelová a Martina Sebalo Vňuková V tomto prosemináři si student osvojí akademické dovednosti skrze práci s tématem psychologie jazyka a psychologie zdraví. V průběhu semináře budou studenti pracovat s odbornými články v českém, slovenském a anglickém jazyce. Podmínkou atestace bude aktivní práce v hodině (založená na domácí četbě) a průběžné úkoly, vypracování seminární práce a její ústní prezentace (s využitím powepointu) na hodině. Součástí prosemináře bude rovněž vzájemná zpětná vazba na prezentace prací kolegů. Michal Lehečka Proseminář se zaměří na rozvoj a osvojení akademických dovedností s důrazem na oblast sociální a kulturní antropologie, konkrétně se zaměříme na témata jako město, prostor a pamět. Podmínkou atestace je aktivní práce v hodinách, samostatná příprava, vypracování seminární práce a oponentura. Odkaz na stránku kurzu v Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=14545 Markéta Minářová V tomto prosemináři budou akademické dovednosti studentů rozvíjeny pomocí literatury z oblasti civilizacionistiky a politické sociologie. Podmínkou atestace bude aktivní práce v hodině (založená na domácí přípravě), vypracování seminární práce a její ústní prezentace (s využitím powerpointu) a oponentura seminární práce některého z kolegů. Stránka paralelky v Moodlu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15820 Hedvika Novotná Proseminář se zaměří na rozvoj a osvojení akademických dovedností s důrazem na oblast sociální a kulturní antropologie. Podmínkou atestace je aktivní práce v hodinách, samostatná příprava z hodiny na hodinu, vypracování seminární práce, prezentace a oponentura. Stránka kurzu v Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=17351; Výuka této paralelky začne o týden později, tedy 5. března 2025!
Oldřich Poděbradský Tento seminář se bude zabývat zejména základními hudebně - antropologickými texty s drobným přesahem do memory studies. Od studentů se bude očekávat i čtení textů v angličtině. Atestace bude sestávat z aktivní účasti v hodině, vypracování závěrečné práce, její ústní prezentace a oponentury závěrečné práce některé z kolegyň či kolegů. Stránka paralelky v moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=12007 Tomáš Razím Obsah semináře je zaměřen obecně na rozvoj akademických dovedností a téma seminární práce si každý student volí sám zcela svobodně podle vlastních odborných zájmů. Některé texty z povinné četby na seminář však mohou prozradit náklonnost vedoucího paralelky ke studiu a výzkumu soudobých dějin prostřednictvím orální historie. Stránka na Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=17293 Daniyar Sabitov Vzhledem k tomu, že smyslem kurzu je rozvíjet praktické dovednosti v akademickém psaní, beru zaměření jako druhotnou věc. Budeme vycházet z vašeho akademického zájmu. Můj seminář může být zajímavý zejména pro ty, kteří mají stejně jako já potíže s udržením pozornosti, jsou roztržití a neustále něco zapomínají. Ukážu vám své strategie, jak zvládat akademické psaní. Ukážu, jakých chyb jsem se dopouštěl já, abyste je neopakovali. DŮLEŽITÉ: Pokud se rozhodnete přihlásit do mého semináře, vyplňte prosím nezbytně formulář - https://forms.office.com/e/D8WScE5XKL Veronika Seidlová Tento seminář se bude zabývat zejména základními hudebně - antropologickými texty. Od studentů se bude očekávat i čtení textů v angličtině. Atestace bude sestávat z aktivní účasti v hodině, vypracování závěrečné práce, její ústní prezentace a oponentury závěrečné práce některé z kolegyň či kolegů. Stránka na Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=10845 Kristýna Struhač Eliášová Proseminář bude zaměřen na rozvoj akademických dovedností potřebných k efektivní práci s odbornými zdroji a tvorně odborých textů v oblasti psychologie (se zaměřením na asexualitu). Podmínkou atestace bude aktivní účast na hodinách (založená na domácí přípravě) a průběžné plnění zadaných úkolů, včetně ústní prezentace na hodině, vypracování seminární práce a oponentury. Ondřej Skripnik K nácviku akademického čtení a psaní využijeme texty z různých oborů, převážně však z antropologie města a náboženství. Závěrečná seminární práce a její prezentace by se měla týkat Prahy. Vivian Šefrna Ve své skupině budu dbát na vytvoření bezpečného prostředí pro všechny studující s ohledem na jejich individuální potřeby a aktuální kondici, což platí i pro zapojování se do výuky a způsob předvedení prezentace, která je součástí atestu. Studujícím se také budu snažit poskytnout maximální podporu, za což očekávám ohleduplnost k ostatním a zájem naučit se vše potřebné pro další studium. Vzhledem k mému výzkumnému zaměření se budou výukové materiály týkat umělého přerušení těhotenství, genderových vztahů a sexuality (nejen) z historického pohledu. V kurzu moc ráda přivítám každého, kdo se chce podle svých možností podílet na opravdu příjemném prostředí pro všechny. Z didaktických důvodů je termín odevzdání písemné práce stanoven již na polovinu kurzu – není třeba se ale ničeho bát, společně to zvládneme, uvidíte! Odkaz na tento kurz v Moodlu: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=15791 (heslo pro zápis obdržíte před začátkem kurzu). Ondřej Špaček Proseminář se zaměří na rozvoj a osvojení akademických dovedností, volba konkrétních oborových oblastí, zájmů či textů bude vycházet z jejich didaktického potenciálu, spíše než z tematického zaměření. Vztahovat se z velké části budou spíše k sociologii. Matouš Veselský Proseminář se bude zaměřovat zejména na sociologické texty, které se věnují tématu moderní společnosti. Kromě klasických povinností (aktivní účast na hodině, seminární práce a její prezentace a oponentura seminární práce kolegyně/kolegy) budeme ke konci kurzu věnovat zvláštní pozornost ústní prezentaci a vůbec všem dovednostem, které se týkají ústního vyjadřování. Stránka kurzu v Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=10697 Markéta Zandlová Proseminář se zaměří na rozvoj a osvojení akademických dovedností s důrazem na oblast sociální a kulturní antropologie. Volba textů, s nimiž budeme pracovat, vychází spíše z jejich didaktického potenciálu než z tematického zaměření. Vyučující se nicméně věnuje především environmentální antropologii a antropologii prostoru, což výběr textů do jisté míry ovlivňuje. Podmínkou atestace je aktivní práce v hodinách, samostatná příprava z hodiny na hodinu, vypracování seminární práce, prezentace a oponentura. Stránka kurzu v Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=17301 Jan Adamec Tento proseminář vedle obecného tréninku akademických dovedností (viz výše) bude přikládat vyšší váhu interpretaci textů, které se zabývají otázkou: Co je osvícenství? Budeme se věnovat klíčovým filozofickým odpovědím (Kant, Adorno, Foucault), historickým perspektivám z dějin myšlení (Schmidt) a sociologickým přístupům k osvícenství (Luhmann, Bourdieu). Množství analyzovaných textů bude přizpůsobeno tempu semináře. https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=17376
Poslední úprava: Heřmanský Martin, Mgr., Ph.D. (01.04.2025)
|
|
||
Moodle 1 FHS UK dle vyučujícího, u kterého se studující zapsal - https://dl1.cuni.cz/course/index.php?categoryid=1338. Poslední úprava: Heřmanský Martin, Mgr., Ph.D. (01.04.2025)
|