|
|
|
||
Předmět seznámí studenty s teoretickými východisky, pravidly a správnou praxí v sociálním výzkumu a to v obou hlavních metodologických přístupech - kvantitativním i kvalitativním. Student se naučí navrhnout výzkumné téma a výzkumný plán a seznámí se s technikami sběru dat a jejich vyhodnocení a prezentace v obou metodologiích. Poslední úprava: Křížová Eva, doc. PhDr., Ph.D. (13.08.2013)
|
|
||
Seznámit s teorií a praktickým využitím sociálního a sociologického výzkumu v sociální a pastorační práci. Nacvičit základní dovednosti celého výzkumného cyklu v kvantitativní i kvalitativní metodologii. Poslední úprava: Křížová Eva, doc. PhDr., Ph.D. (13.08.2013)
|
|
||
sociální výzkum, kvantitativní a kvalitativní metodologie, výzkumný cyklus Poslední úprava: Křížová Eva, doc. PhDr., Ph.D. (13.08.2013)
|
|
||
Písemný znalostní test, týmový návrh projektu Poslední úprava: Křížová Eva, doc. PhDr., Ph.D. (16.08.2013)
|
|
||
Loučková, I.: Integrovaný přístup v sociálně vědním výzkumu. SLON, Praha, 201 Disman, M.: Jak se vyrábí sociologická znalost. Karolinum, Praha 2000. Strauss, A., Corbinová, J. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Albert 1999 Hendl, J.:Kvalitativní výzkum-Základní teorie, metody a aplikace. Portál Sociologický časopis, vydává Sociologický ústav AV ČR Biograf, časopis pro biografickou sociologii, vydává Virtuální institut, FSV UK Praha Konopásek, Z.: Otevřená minulost. Autobiografická sociologie státního socialismu, Karolinum, Praha 1999, ŠMÍDOVÁ, Olga. (ed.) 2001. Zdi a mosty. Česko-romské vztahy. Praha: Sdružení Biograf a FSV UK. ISBN 80-258-7876-X. 165 s. ČADA, K, et al(eds.) Sociologie z masa a krve V. Praha: FSV UK a Občanské sdružení Biograf(2004) Reichel J. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů, Grada, 2009
Poslední úprava: Křížová Eva, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2013)
|
|
||
Přednášky, cvičení, prezentace
Upozornění: v první polovině LS 2016/17 bude výuka společná s předmětetm RP124 v posluchárně E. Poslední úprava: MORAVEC (27.06.2016)
|
|
||
znalostní test (70% úspěšnost v testu), skupinový projekt Poslední úprava: Křížová Eva, doc. PhDr., Ph.D. (13.08.2013)
|
|
||
Výzkumná dílna Poslední úprava: Křížová Eva, doc. PhDr., Ph.D. (13.08.2013)
|
|
||
(kvantitativní výzkum): 1. Gnozeologická východiska výzkumu, pozitivismus a fenomenologie, možnosti a meze sociálního a sociologického výzkumu, etika výzkumné práce. Výzkumný cyklus. Rešerše literatury. Srovnání kvalitativního a kvantitativního výzkumu Cvičení: práce s databázemi literatury. Porozumění článku vědecké literatury z oblasti sociální práce. 2. Logika a postup kvantitativního výzkumu: formulace výzkumného problému, formulace výzkumné otázky, výzkumný plán. Význam hypotézy, formulace - operacionalizace pojmů. Empirické indikátory. Cvičení: Nácvik zmíněných dovedností. 3. Techniky-dotazník, standardizovaný rozhovor a standardizované pozorování. Obsahová analýza. Počítačový dotazník. Správné formulace otázek a kategorií. Ukázky kvantitativních výzkumů ze sociální oblasti. Cvičení: formulace výzkumné otázky, zpracování anotace projektu, nácvik formulace hypotéz, otázek a odpovědí. 4. Práce s daty - příprava, základní statistické pojmy a procesy. Testování hypotéz. Cvičení- práce s daty v Excel nebo SPSS. 5. Interpretace a prezentace dat. Zásady vědeckého sdělení. Cvičení: Nácvik popisu dat a prezentace. (kvalitativní výzkum) 6. Logika a postup kvalitativního výzkumu: hlavní přístupy kvalitativního výzkumu, formulace výzkumného problému, srovnání kvalitativního a kvantitativního výzkumu Výzkumný design: formulace výzkumné otázky, výběr zkoumaného prostředí a případů, vstup/přístup do zkoumaného prostředí, vztahy výzkumníka a lidí ve zkoumaném prostředí, chování výzkumníka v terénu a tzv. impression management, výzkumné role, etické otázky v terénním výzkumu.
7. Cvičení: ukázky různých typů dat pro kvalitativní analýzu (rozhovor, field notes, novinové články). Cvičení: formulace výzkumné otázky na příkladu ukázek různých typů dat.
8. Metody sběru dat - pozorování: druhy pozorování, role výzkumníka v rámci pozorování, zásady pozorování, záznam pozorování pomocí tzv. field notes, forma a obsah field notes Metody sběru dat - nestandardizované interview: typy interview, motivace k rozhovoru, typy otázek, ukázky obvyklých chyb při kladení otázek a udržování interakce s vypravěčem, záznam rozhovoru, práce s diktafonem, transkripce rozhovoru (transkripční pravidla), výběr respondentů a teoretické vzorkování v kvalitativním výzkumu
9. Cvičení: improvizovaná výzkumná situace, nácvik pozorování a psaní field notes, úkol: udělat jednoduché pozorování a zaznamenat je pomocí FN. Cvičení: praktický nácvik vedení rozhovoru, motivace vypravěče k rozhovoru, pokládání narativizujících otázek.
10. Analýza a interpretace kvalitativních dat: princip analytického kódování v duchu grounded theory přístupu - otevřené, axiální a selektivní kódování. Možnosti využití počítače při kvalitativní analýze dat. Psaní kvalitativně výzkumného textu: různé druhy a žánry výzkumných textů a jejich specifika, využití analytických výstupů (transkriptů, field notes) při psaní výzkumného textu, struktura výzkumného textu a jeho klíčové součásti, práce s odbornou literaturou - citace a bibliografie.
11. Cvičení: Praktická ukázka analytického kódování kratšího textu - výběr citací, kódování, vytváření kategorií a subkategorií, dílčí teoretizování na základě dat, konkrétní příklady využití dat při psaní kvalitativně výzkumného textu. Poslední úprava: Křížová Eva, doc. PhDr., Ph.D. (13.08.2013)
|
|
||
prezentace pedagogů Poslední úprava: Křížová Eva, doc. PhDr., Ph.D. (13.08.2013)
|
|
||
žádné Poslední úprava: Křížová Eva, doc. PhDr., Ph.D. (16.08.2013)
|