|
|
|
||
Charakteristika:
Předmět se zabývá vybranými tématy z oblasti psychopedie a etopedie, prohlubuje znalosti posluchačů z oblasti platné
legislativy vztahující se k osobám s mentální retardací a poruchami chování, hlouběji proniká do problematiky zejména
péče, výchovy a vzdělávání jedinců s mentální retardací.
Poslední úprava: Majorová Simona, MUDr. (29.10.2010)
|
|
||
JEDLIČKA, R. et al. Děti a mládež v obtížných životních situacích: nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Themis, 2004. KOLÁŘ, M. Bolest šikanování: cesta k zastavení epidemie šikanování ve školách. Praha: Portál, 2001. KYNCLOVÁ, Z. et al. Co je dobré vědět nejen o mediaci a probaci. Praha: LexisNexis CZ s. r. o., 2007. MAŘÁDEK, V. Vězeňství. Ostrava: Ostravská univerzita, 2005. PEETERS, T. Autismus od teorie k výchovně vzdělávací intervenci. Praha: Scientia, 1998. POKORNÝ, V, et al. Patologické závislosti. Brno: Nakladatelství a vydavatelství Ústavu psychologického poradenství a diagnostiky, 2001. SELIKOWITZ, M. Downův syndrom: Definice a příčiny. Vývoj dítěte. Výchova a vzdělání. Dospělost. Praha: Portál, 2005. ŠIŠKA, J. Mimořádná dospělost: edukace člověka s mentálním postižením v období dospělosti. Praha: Karolinum, 2005. ŠIŠKOVÁ, T. Menšiny a migranti v České republice: my a oni v multikulturní společnosti 21. století. Praha: Portál, 2001.
Poslední úprava: Majorová Simona, MUDr. (29.10.2010)
|
|
||
Požadavky na zápočet a zkoušku:
Poslední úprava: Majorová Simona, MUDr. (29.10.2010)
|
|
||
Přednášky: 1. Autismus - pojetí, etiologie, znaky autistického chování, diagnostická kritéria, cíle výchovy a vzdělávání žáků s autismem, program TEACCH). Specifika práce s autisty. 2. Demence. Downův syndrom. Charakteristika, etiologie, typy. 3. Alternativní přístupy k výchově a vzdělávání jedinců s mentální retardací. 4. Současné trendy psychopedie. Celoživotní vzdělávání. Mezinárodní a národní dokumenty týkající se práv osob s mentální retardací. 5. Předškolní výchova dítěte s mentální retardací. 6. Dospělost jedinců s mentální retardací. 7. Teorie edukace osob s mentální retardací. Didaktické zásady, metody a formy používané při edukaci žáků s mentální retardací. Základy metodiky jednotlivých předmětů s důrazem na tělesnou výchovu. 8. Agrese, agresivita. Šikana. Preventivní programy. Peer-programy. 9. Probace a mediace a alternativní tresty u mladistvých a mladých dospělých. Legislativa. 10. Role nevládních organizací při edukaci jedinců s dispozicí k poruše chování (CESOP, Podané ruce, Dům na půli cesty?). 11. Osoby ohrožené prostředím (psychická deprivace a subdeprivace, zanedbávání, týrání a sexuální zneužívání). 12. Alkoholismus, tabakismus, gamblerismus. 13. Vězeňství. Programy zacházení. Systém alternativních trestů. Viktimologie. 14. Menšiny, migranti, problematika uprchlictví. Interkulturní výchova a vzdělávání.
Semináře: 1. - 2. Návštěva ?auti-třídy?. 3. - 4. Rozvoj osobnosti mentálně postiženého dítěte předškolního věku - praktická cvičení. 5. - 6. Videoprojekce (problematika integrace dětí s Downovým syndromem do běžných škol, Camphillské hnutí). 7. - 8. Návštěva Prevcentra. 9. - 10.Beseda s odborníkem na téma šikany. 11. - 12. Videoprojekce (problematika alkoholismu). 13. - 14. Interkulturní výchova - praktická cvičení.
Poslední úprava: Majorová Simona, MUDr. (29.10.2010)
|