|
|
|
||
Výchova a učení v aktivitách v přírodě, Pohybové aktivity v městském prostředí, Filozofie přírody, Aplikace aktivit v
přírodě
Poslední úprava: Mejsnarová Linda, Mgr., Ph.D. (11.01.2021)
|
|
||
Okruhy otázek k SSZK Nmgr. specializace Výchova v přírodě 1. Trendy společnosti a jejich význam pro pěstování aktivit v přírodě – zdraví, volný čas, životní styl, odolnost, životní spokojenost, přírodní vs. umělé prostředí, udržitelnost, příklady nově vznikajících aktivit a sportů, 2. „Green exercise“ – benefity pohybových aktivit v přírodním prostředí 3. Filosofie přírody – návraty k přírodě, rozvoj osobnosti, prožívání, výzva, dobrodružství, etické otázky. 4. Významní pedagogové, pedagogické směry a jejich vliv na výchovu v přírodě – J. A. Komenský, J. Dewey, E. T. Seton, K. Hahn, E. Štorch, J. Foglar a další.. 5. Hnutí a směry podněcující rozvoj výchovy v přírodě - Erlebnistherapie, Outward Bound, Project Adventure, Friluftsliv, Experiential education, Erlebnispädagogik, Zážitková pedagogika, Turistika, sporty a výchova v přírodě (přístup KSP). 6. Tělesná výchova, výchova v přírodě (Outdoor education), dobrodružná výchova v přírodě (Outdoor adventure education) a učení v přírodě (Outdoor learning) – osvětlení koncepcí, vzájemná návaznost, didaktické přístupy, faktory ovlivňující sílu působení na žáky, studenty, klienty. 7. Teorie vysvětlující průběh učení, výchovnou sílu prožitků a zkušeností, změny chování v procesu výchovy v přírodě – např. gradienty učení či Daleova pyramida, Bloomova taxonomie výchovných cílů, cyklus zkušenostního učení, teorie Flow, hraniční zážitek, osvětlení příkladu tzv. komfortní zóny, reflexe nových teorií aj.. 8. Přehled a rozbor didaktických přístupů v programech výchovy v přírodě – kvalifikace instruktorů, úprava a využití přírodního prostředí, vybavení, práce se skupinou, způsoby motivace, výběr týmu, bezpečnostní pravidla, učení, výkonnostní nároky, vlastní prožívání, pravidla pro průběh kurzu a jejich dodržování. 9. Úvaha o výběru aktivit v přírodě s ohledem na jejich působení na účastníky - předpoklady aplikace v rekreaci, v učení, ve výchově, v rozvoji i v nápravě - terapii; v kondičních programech; detailní rozbor jedné vybrané aplikace. 10. Komerční programy a směry využívající aktivit v přírodě – možnosti uplatnění absolventů oborů výchovy v přírodě, situace v ČR a ve vybraných vyspělých zemích, ekonomické úvahy při organizaci programů aktivit v přírodě. 11. Ekonomické a environmentální aspekty aktivit v přírodě – aktivní cestovní ruch, negativní dopady na životní prostředí, udržitelnost sportů a aktivit v přírodě, outdoorový průmysl, lokální a regionální rozvoj. 12. Skladba programu výchovy v přírodě (dramaturgický přístup)- obsahová struktura a zařazení aktivit v různých typech programů (výchovné, rozvojové,..), vedení reflexe s ohledem na způsob uvedení (zarámování) programových bodů, příklady otázek.
Poslední úprava: Hojka Vladimír, Mgr., Ph.D. (07.02.2024)
|