Seznámení posluchačů se studijním programem, zaměřujícím se především na nefarmakologické pohybové
intervence, ovlivňující zdravotní stav a životní styl jedince.
Poslední úprava: Hráský Pavel, PhDr., Ph.D. (19.01.2025)
Familiarization of students with the study program, focusing mainly on non-pharmacological exercise
interventions affecting the health status and lifestyle of the individual.
Poslední úprava: Hráský Pavel, PhDr., Ph.D. (19.01.2025)
Cíl předmětu -
Výstupy z předmětu
Posluchači jsou po absolvování předmětu schopni:
- definovat základní determinanty oboru a směru Výchovy ke zdraví,
- pochopit a diskutovat hlubší souvislosti problematiky,
- analyzovat a kriticky porovnávat různé přístupy k tvorbě preventivních programů,
- aplikovat zásady pro praktické využití, jak diagnostiky, tak intervenčních postupů,
- vyhledat, kriticky třídit a použít relevantní odborné informace,
- vytvořit edukativní prezentaci na základě odborné literární rešerše,
- aktivně odprezentovat edukativní prezentaci.
Cílem předmětu semestrálního rozsahu je studenty seznámit s teoretickými základy, které vychází z rešeršních opor aktuální problematiky a praktickými aplikacemi, při kterých si posluchači vyzkouší převoditelnost do praxe.
Poslední úprava: Hráský Pavel, PhDr., Ph.D. (19.01.2025)
Outputs from the subject After completing the course, students are able to: - define the basic determinants of the field and direction of Health Education, - understand and discuss the deeper context of the issue, - analyze and critically compare different approaches to the creation of preventive programs, - apply principles for the practical use of both diagnostics and intervention procedures, - search for, critically sort and use relevant professional information, - create an educational presentation based on professional literary research, - actively present an educational presentation. The aim of the one-semester subject is to introduce students to the theoretical foundations, which are based on research supports of current issues, and practical applications, during which the students will test their transferability into practice.
Poslední úprava: Hráský Pavel, PhDr., Ph.D. (19.01.2025)
Podmínky zakončení předmětu -
1. Znalostní předpoklady
2. Identifikace základních teoretických zásad
Poslední úprava: Hráský Pavel, PhDr., Ph.D. (19.01.2025)
. Knowledge prerequisites
2. Identification of basic theoretical principles
Poslední úprava: Hráský Pavel, PhDr., Ph.D. (19.01.2025)
Literatura -
Doporučená literatura:
MACHOVÁ ET AL. (2015). Výchova ke zdraví. 2. akt. vyd., Praha: Grada Publishing.
ČELEDOVÁ, L., & ČEVELA, R. (2010). Výchova ke zdraví. Vybrané kapitoly. 1. vyd., Praha: Grada Publishing.
BOUCHARD, C., SHEPHARD, R. J. & STEPHENS, T. (1994). Physical activity, fitness, and health., Champaign, IL: Human Kinetics.
BUNC, V. (2016) Obesity - Causes and Remedies. Physical Activity Review, vol. 4, s.50-56.
BUNC, V., SKALSKÁ, M. (2016) Pohybové aktivity žen a mužů středního věku - benefity a problémy. Studia Kinanthropologica, vol 17, č. 3, s. 223-233.
HEYWARD, V. H. (2010). Advanced Fitness Assessment and Exercise Prescription. Champaign, Il: Human Kinetics.
SCUDERI G. R., McCANN, P. D., BRUNO, P. J. (1997). Sports medicine - principles of primary care. St. Louis: Mosby.
SHEPHARD, R. J. (1994). Aerobic fitness and health. Human Kinetics, Champaign.
Poslední úprava: Hráský Pavel, PhDr., Ph.D. (19.01.2025)
Sylabus -
Obsah výuky: 1. Úvod - základní informace organizační a obsahové 2. Definice pohybového tréninku, zdraví a tělesné způsobilosti 3. Hypokinéza a inaktivita 4. Životní styl - zdravý způsob života 5. Aktivní životní styl 6. Pohybové aktivity - zdatnost - zdraví 7. Pohybové aktivity - zdatnost - životní styl 8. Pohybové aktivity - zdatnost - pracovní výkonnost 9. Faktory ovlivňující realizaci pohybových aktivit - programů (zdravotní stav, pohlaví, věk, prostředí, pohybová zkušenost, atd.) 10. Pohybové aktivity - programy a jejich možnosti 11. Pohybové aktivity - programy „doma“ a v terénu 12. Možnosti kontroly efektu pohybových programů 13. Pohybové programy, pohybový trénink realizované u nás a ve světě 14. Intervenční pohybové programy - atletika, plavání, gymnastika, hry, sporty v přírodě
Poslední úprava: Hráský Pavel, PhDr., Ph.D. (19.01.2025)
Course content: 1. Introduction - basic organizational and content information 2. Definition of exercise training, health and physical fitness 3. Hypokinesis and inactivity 4. Lifestyle - a healthy way of life 5. Active lifestyle 6. Movement activities - fitness - health 7. Movement activities - fitness - lifestyle 8. Movement activities - fitness - work performance 9. Factors affecting the implementation of exercise activities - programs (health status, gender, age, environment, exercise experience, etc.) 10. Movement activities - programs and their possibilities 11. Movement activities - programs "at home" and in the field 12. Options for controlling the effect of movement programs 13. Exercise programs, exercise training implemented here and around the world 14. Interventional movement programs - athletics, swimming, gymnastics, games, outdoor sports
Poslední úprava: Hráský Pavel, PhDr., Ph.D. (19.01.2025)