PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Úvod do studia výchovy ke zdraví - PLSM095K
Anglický název: Introduction to study - Health education
Zajišťuje: Katedra biomedicínského základu v kinantropologii (51-300200)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:8/0, Z [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Pavel Hráský, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Pavel Hráský, Ph.D.
Záměnnost : PLSM095
Je neslučitelnost pro: PLSM095
Je záměnnost pro: PLSM095
Anotace -
Seznámení posluchačů se studijním programem, zaměřujícím se především na nefarmakologické pohybové intervence, ovlivňující zdravotní stav a životní styl jedince.
Poslední úprava: Hráský Pavel, PhDr., Ph.D. (19.01.2025)
Cíl předmětu -

Výstupy z předmětu

Posluchači jsou po absolvování předmětu schopni:

- definovat základní determinanty oboru a směru Výchovy ke zdraví,

- pochopit a diskutovat hlubší souvislosti problematiky,

- analyzovat a kriticky porovnávat různé přístupy k tvorbě preventivních programů,

- aplikovat zásady pro praktické využití, jak diagnostiky, tak intervenčních postupů,

- vyhledat, kriticky třídit a použít relevantní odborné informace,

- vytvořit edukativní prezentaci na základě odborné literární rešerše,

- aktivně odprezentovat edukativní prezentaci.

Cílem předmětu semestrálního rozsahu je studenty seznámit s teoretickými základy, které vychází z rešeršních opor aktuální problematiky a praktickými aplikacemi, při kterých si posluchači vyzkouší převoditelnost do praxe.

 

Poslední úprava: Hráský Pavel, PhDr., Ph.D. (19.01.2025)
Podmínky zakončení předmětu -

1. Znalostní předpoklady

2. Identifikace základních teoretických zásad

Poslední úprava: Hráský Pavel, PhDr., Ph.D. (19.01.2025)
Literatura -

Doporučená literatura:

MACHOVÁ ET AL. (2015). Výchova ke zdraví. 2. akt. vyd., Praha: Grada Publishing.

ČELEDOVÁ, L., & ČEVELA, R. (2010). Výchova ke zdraví. Vybrané kapitoly. 1. vyd., Praha: Grada Publishing.

BOUCHARD, C., SHEPHARD, R. J. & STEPHENS, T. (1994). Physical activity, fitness, and health., Champaign, IL: Human Kinetics.

BUNC, V. (2016) Obesity - Causes and Remedies. Physical Activity Review, vol. 4, s.50-56.

BUNC, V., SKALSKÁ, M. (2016) Pohybové aktivity žen a mužů středního věku - benefity a problémy. Studia Kinanthropologica, vol 17, č. 3, s. 223-233.

HEYWARD, V. H. (2010). Advanced Fitness Assessment and Exercise Prescription. Champaign, Il: Human Kinetics.

SCUDERI G. R., McCANN, P. D., BRUNO, P. J. (1997). Sports medicine - principles of primary care. St. Louis: Mosby.

SHEPHARD, R. J. (1994). Aerobic fitness and health. Human Kinetics, Champaign.

Studijní opory MOODLE:

Kurz: Úvod do studia výchovy ke zdraví (cuni.cz)

Poslední úprava: Hráský Pavel, PhDr., Ph.D. (19.01.2025)
Sylabus -

Obsah výuky:
1. Úvod - základní informace organizační a obsahové
2. Definice pohybového tréninku, zdraví a tělesné způsobilosti
3. Hypokinéza a inaktivita
4. Životní styl - zdravý způsob života
5. Aktivní životní styl
6. Pohybové aktivity - zdatnost - zdraví
7. Pohybové aktivity - zdatnost - životní styl
8. Pohybové aktivity - zdatnost - pracovní výkonnost
9. Faktory ovlivňující realizaci pohybových aktivit - programů (zdravotní stav, pohlaví, věk, prostředí, pohybová zkušenost, atd.)
10. Pohybové aktivity - programy a jejich možnosti
11. Pohybové aktivity - programy „doma“ a v terénu
12. Možnosti kontroly efektu pohybových programů
13. Pohybové programy, pohybový trénink realizované u nás a ve světě
14. Intervenční pohybové programy - atletika, plavání, gymnastika, hry, sporty v přírodě

Poslední úprava: Hráský Pavel, PhDr., Ph.D. (19.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK