PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Souvislá praxe s reflexí na ZŠ - OPNT4T023A
Anglický název: Continuous practice with reflection in primary school
Zajišťuje: Katedra tělesné výchovy (41-KTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022 do 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 24 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 20 (999)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D.
Vyučující: prof. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D.
Anotace -
Podstatou předmětu je učitelská praxe studentů učitelství tělesné výchovy na základních školách. Didaktická praxe studentů učitelství tělesné výchovy by měla obsáhnout specifiku věkové kategorie staršího školního věku ve výchovně vzdělávacím programu základní školy. Nejedná se jen o hospitace a vlastní vedení hodin tělesné výchovy, ale i participace na běžném provozu školy, tj. pedagogicko výchovné činnosti učitele, administrativě atd. Studenti by měli zvládnout nejen přípravu hodiny dle požadavků Školního vzdělávacího programu, resp. Rámcového vzdělávacího programu, při použití různých didaktických metod a stylů dle možností školy (objekty, náčiní, nářadí), ale i vlastní výuku, včetně sebereflexe. Didaktická praxe na základní škole se řídí konkrétním obdobím školního roku. Na zápočet je nutné zpracování základních materiálů: přípravy na výuky, reflexe vlastní výuky i celé praxe.
Poslední úprava: Suchý Jiří, prof. PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
Cíl předmětu -

Učitelská praxe studentů učitelství tělesné výchovy na základních školách.

Poslední úprava: Suchý Jiří, prof. PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
Deskriptory -

A. 12 hodin přímé výuky žáků samostatně nebo ve dvojici, předem připravené podle pokynů provázejícího učitele a zpravidla realizované za přítomnosti provázejícího učitele ve třídě.
B. 8 – 12 hodin strávených ve výuce pozorováním nebo asistencí provázejícímu učiteli.
C. 12 hodin konzultací příprav a reflexemi odučených hodin s provázejícím učitelem).
D. 6 hodin reflektivního semináře s vyučujícím PedF.
E. 58 - 64 hodin samostatné přípravy vlastní výuky a zpracování úkolů do profesního portfolia.

Poslední úprava: Suchý Jiří, prof. PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
Podmínky zakončení předmětu -

Hospitace, přímá výuka, účast na seminářích.

Zpracování základních materiálů: přípravy na vyučované hodiny tělesné výchovy, reflexe vlastní výuky i celé praxe.

Poslední úprava: Suchý Jiří, prof. PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
Literatura -

DVOŘÁKOVÁ, H. Didaktika tělesné výchovy a dětí s hendikepy. Praha: UK PedF.

FIALOVÁ, L, FLEMR, L., MARÁDOVÁ, E., MUŽÍK, V. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2885-1.

FIALOVÁ, L. Aktuální témata didaktiky. Školní tělesná výchova. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1854-8.

FLEMR, L., DRAGOUNOVÁ, Z., KOTLÍK, K., PEŘINOVÁ, R., SUCHÝ, J., TILINGER, P. Pedagogické praxe v tělesné výchově a odborné praxe ve sportu, Praha: Karolinum, 2021, ISBN: 978-80-246-4988-7.

HRABINEC, J. A KOL. Tělesná výchova na 2. stupni základní školy. Praha: Karolinum, 2017. ISBN 978-80-246-3625-2   

JANSA, P. Pedagogika sportu, Praha: Karolinum, 2018. ISBN: 978-80-246-3986-4.

 KOVÁŘ, K. a kol. Aktivní škola, inspirace pro podporu pohybových aktivit žáků (metodický doporučení), Praha, ČSI, 2023. ISBN 978-80-88492-37-5. Dostupné: https://csicr.cz/CSICR/media/Prilohy/2023_p%c5%99%c3%adlohy/Dokumenty/MD_Aktivni-skola_Inspirace-pro-podporu-pohybovych-aktivit.pdf

KRIŠTOFIČ, Jaroslav. Pohybová příprava dětí. 1. vyd. Praha: Grada, 2006, 109 s. Děti a sport. ISBN 80-247-1636-4.

KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996.

PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996.

PRUKNER, Vítězslav a Iva MACHOVÁ. Didaktika atletiky. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, 92 s. ISBN 978-80-244-3182-6.

PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN: 80-7178-631-4.
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 2009, Praha: Portál. 80-7178-579-2.

Rámcový vzdělávací program základního vzdělávání. www.vuppraha/ramcovy.cz

RYCHTECKÝ, A., FIALOVÁ, L. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: Karolinum, 2004. 171 S. ISBN:80-7184-659-7.

SUCHÝ, J., VOJTÍKOVÁ, L., FLEMR, L.,  KOTLÍK, K., ČECHOVÁ, A., KOVÁŘ, K. Tělesná výchova a sport a jeho materiální zázemí jako formující prostředí, Česká kinantropologie 26(3-4), 2022.

TILINGER, P. (vedoucí autorského kolektivu), FLEMR, L., KAJZAR, J., KOČÍ, J., KYSEL, P., PERIČ, T., SUCHÝ, J. Metodicky průvodce praxemi, Praha: Palestra, 2021. ISBN: 978-80-87723.

 

Poslední úprava: Suchý Jiří, prof. PhDr., Ph.D. (04.09.2023)
Sylabus -

Didaktická praxe na základní škole se řídí konkrétním obdobím akademického roku.

Poslední úprava: Suchý Jiří, prof. PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
Výsledky učení -

Studující:

  • zhodnotí svou roli učitele tělesné výchovy a formuluje svá očekávání v oblasti rozvoje profesních kompetencí výuky tělesné výchovy na základní škole
  • analyzuje výuku tělesné výchovy na základní škol
  • spolupracuje s dalšími pedagogickými pracovníky na plánování, realizaci i reflexi výuky tělesné výchovy na základní škole
  • vybírá a modifikuje výukové aktivity pro výuku tělesné výchovy na základní škole s ohledem na cíle vzdělávání a aktuální potřeby konkrétních žáků
  • realizuje výukové aktivity ve výuce tělesné výchovy, hodnotí silné a slabé stránky jejich návrhu i realizace a vyvozuje z hodnocení doporučení pro svou další praxi
  • plánuje komplexní výukové jednotky tělesné výchovy v souladu s ŠVP, vzdělávacími potřebami žáků a specifiky edukační reality konkrétní základní školy
  • samostatně realizuje výuku tělesné výchovy na základní škole
  • reflektuje vlastní výuku tělesné výchovy na základní škole z pohledu vzdělávacího obsahu a jeho zprostředkování, cílů vzdělávání a potřeb žáků, prostředí pro učení, poskytování zpětné vazby a hodnocení
  • sdílí své zkušenosti z výuky tělesné výchovy na základní škole a identifikuje významné aspekty podstatné pro kvalitu výuky tělesné výchovy
  • hledá souvislosti ve zkušenostech dalších studentů učitelství a svých z výuky tělesné výchovy na základní škole, posuzuje společné a rozdílné rysy pedagogických situací a vyhodnocuje aspekty ovlivňující výuku tělesné výchovy a její dopad
  • ve spolupráci s dalšími studenty učitelství analyzuje klíčové situace ve výuce tělesné výchovy na základní škole, poskytuje kolegům zpětnou vazbu a navrhuje možná řešení
  • hodnotí své profesní kompetence učitele tělesné výchovy a sleduje jejich rozvoj ve zkušenosti získané v pedagogické praxi
  • přijímá zpětnou vazbu ke své výuce tělesné výchovy na základní škole, aktivně s ní pracuje
Poslední úprava: Suchý Jiří, prof. PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK