|
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studenty se současnou výukou ruského jazyka v českém školním prostředí na základě náslechů vybraných hodin ruského jazyka, při nichž jsou reflektovány jednotlivé aspekty výuky ruštiny, jsou vyhodnocovány způsoby práce s jazykovými prostředky, techniky formování jednotlivých řečových dovedností, uplatňování zřetele k mateřštině žáků, způsoby práce s učebními materiály, specifika práce se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, využití informačních a komunikačních technologií ve výuce ruštiny, jakož i mnohé další obecně didaktické poznatky a principy. Předmět svým obsahem navazuje na již absolvované lingvodidakticky orientované kurzy. Kurz je realizován jako kombinace náslechů ve vybraných školách, při nichž student sleduje vybrané aspekty výuky a vypracovává zadané úkoly, a následných reflektivních seminářů.
Poslední úprava: Konečný Jakub, PhDr., Ph.D. (01.08.2019)
|
|
||
Studující - sleduje jednotlivé pedagogicko-psychologické a oborově-didaktické aspekty vyučovací hodiny ruského jazyka, které následně reflektuje a hodnotí, - reflektuje cíle výukové jednotky, způsoby práce učitele při utváření komunikační kompetence žáků, způsoby evaluace žáků a práce s chybou, způsoby práce se žáky s SP aj., - rozumí principům výuky cizích jazyků, na jejich základě vytváří vlastní didaktické materiály a realizuje části výukových jednotek. Poslední úprava: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
|
|
||||||||||||||||||||||
Reflektivní semináře na fakultě: 12 hodin (semestr) Samostudium literatury: 12 hodin (semestr) Práce se studijními materiály: 6 hodin (semestr) Doba věnovaná pozorování výuky: min. 8 hodin (semestr) Výukové (mikro)výstupy: 4 hodiny (semestr) Plnění průběžných úkolů a tvorba portfolia: 18 hodin (semestr) Poslední úprava: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (30.09.2024)
|
|
||
Pro získání zápočtu je nutné splnit všechny níže uvedené požadavky: 1.absolvování moodle kurzu Učitelství - Bezpečnostní proškolení před praxí na https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=3351, Heslo: BezpecnaPraxeU 2. absolvování minimálně 6 náslechových hodin ruského jazyka na základní či střední škole dle vlastního výběru a jejich zhodnocení, 3.realizace minimálně 4 mikrovýstupů ve výuce ruského jazyka (příprava vybrané aktivity (např. prezentace jazykového jevu, nácvik jazykového jevu, text a úkoly k němu, křížovka...), a její realizace v hodině, příprava testu/části testu a jeho oprava, modifikace materiálu pro žáka s SP, příprava skupinové práce a její realizace, příprava mikroprojektu a jeho realizace, aktivita na hodnocení/sebehpdnocení žáků apod.), přičemž ke každému výstupu bude zpracována reflexe v rozsahu min. 1/2 normostrany, 4. souhrnná reflexe náslechové praxe v rozsahu min. 1 normostrana, 5. odevzdání vypracování všech zadaných úkolů, pracovních listů a reflexí nejpozději do 3. 12. 2024, pracovní listy jsou v Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7730, 6. aktivní účast na seminářích, tolerují se maximálně 2 absence. Poslední úprava: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
|
|
||
AKIŠINA, А. А., КAGAN, О. Е. Učimsja učiť.Moskva : Russkij jazyk, 2010. ISBN 978-5-88337-044-0. FEDOTOVA, N. L. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Petěrburg : Zlatoust, 2013. ISBN 978-5-86547-684-9. HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha : SPN, 1988. CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Praha : Academia, 2006. ISBN 978-80-200-2274-5. JELÍNEK, S., PURM, R., VESELÝ, J. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Hradec Králové : Gaudeamus, 2003. ISBN 80-7041-174-0. Metodičeskaja masterskaja. Moskva : Russkij jazyk. Kursy, 2012. ISBN 978-5-88337-217-8. RADA EVROPY. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0404-4. ROZANOVA, S. P. Prepodavateljam RKI. Sto sorok cem poleznych voprosov. Moskva : Flinta, 2015. ISBN 978-5-9765-2043-1. ROZBOUDOVÁ, L., KONEČNÝ, J. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka: jazykovyje sredstva. Praha: Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-4277-2. ROZBOUDOVÁ, L. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka: rečevyje umenija. Praha: Karolinum, 2020. ŠČUKIN, A. N. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. 2. vyd. Moskva : Vysšaja škola, 2010. ISBN 978-5-06-006231-1. VESELÝ, J. Problematika vyučování ruštině jako blízce příbuznému jazyku. Praha : SPN, 1985. Poslední úprava: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (02.09.2021)
|
|
||
Studeni v průběhu náslechové praxe hospitují v hodinách ruského jazyka na základních a středních školách, přičemž sledují jednotlivé aspekty výuku ruského jazyka. Studenti vypracovávají z každé náslechové hodiny podrobný hospitační záznam a písemnou reflexi. Ke každé náslechové hodině je v rámci reflektivního semináře proveden detailní rozbor, jsou rozebrány následující aspekty: 1. cíle hodiny, 2. části hodiny a jejich průběh, 3. vedení třídy, 4. práce s jazykovými prostředky, 5. rozvoj řečových dovedností, 6. využívání doplňkových výukových materiálů, 7. využití ICT, 8. motivace žáků k učení, 9. evaluace žáků 10. práce se žáky s SP a dle zadání další hlediska výukového procesu. Poslední úprava: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (17.01.2024)
|
|
||
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7730 Poslední úprava: Konečný Jakub, PhDr., Ph.D. (03.08.2019)
|
|
||
Studující - identifikuje jednotlivé aspekty vyučovací hodiny ruského jazyka, které následně reflektuje, - identifikuje cíle sledované vyučovací jednotky, - diskutuje o způsobech práce učitele při utváření jazykových návyků a řečových dovedností žáků, - diskutuje o způsobech evaluace žáků a práce s chybou, - analyzuje a kriticky hodnotí používané výukové materiály a prostředky, - diskutuje o způsobech práce se žáky s SP, - identifikuje jednotlivé pedagogicko-psychologické aspekty procesu výuky ruského jazyka a dikutuje o nich, - vytváří vlastní didaktické materiály v součinnosti s provázejícím učitelem, - realizuje části výukových jednotek v součinnosti s provázejícím učitelem. Poslední úprava: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
|