PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Náslechová praxe RJ s reflexí - OPNR4R013A
Anglický název: Russian Language Observation Practice
Zajišťuje: Katedra rusistiky a lingvodidaktiky (41-KRL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023 do 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 12 (9999)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D.
Anotace -
Cílem předmětu je seznámit studenty se současnou výukou ruského jazyka v českém školním prostředí na základě náslechů vybraných hodin ruského jazyka, při nichž jsou reflektovány jednotlivé aspekty výuky ruštiny, jsou vyhodnocovány způsoby práce s jazykovými prostředky, techniky formování jednotlivých řečových dovedností, uplatňování zřetele k mateřštině žáků, způsoby práce s učebními materiály, specifika práce se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, využití informačních a komunikačních technologií ve výuce ruštiny, jakož i mnohé další obecně didaktické poznatky a principy. Předmět svým obsahem navazuje na již absolvované lingvodidakticky orientované kurzy. Kurz je realizován jako kombinace náslechů ve vybraných školách, při nichž student sleduje vybrané aspekty výuky a vypracovává zadané úkoly, a následných reflektivních seminářů.
Poslední úprava: Konečný Jakub, PhDr., Ph.D. (01.08.2019)
Cíl předmětu

Studující

- sleduje jednotlivé pedagogicko-psychologické a oborově-didaktické aspekty vyučovací hodiny ruského jazyka, které následně reflektuje a hodnotí,

- reflektuje cíle výukové jednotky, způsoby práce učitele při utváření komunikační kompetence žáků, způsoby evaluace žáků a práce s chybou, způsoby práce se žáky s SP aj.,

- rozumí principům výuky cizích jazyků, na jejich základě vytváří vlastní didaktické materiály a realizuje části výukových jednotek.

Poslední úprava: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
Deskriptory

Reflektivní semináře na fakultě: 12 hodin (semestr)

Samostudium literatury: 12 hodin (semestr)

Práce se studijními materiály: 6 hodin (semestr)

Doba věnovaná pozorování výuky: min. 8 hodin  (semestr)

Výukové (mikro)výstupy: 4 hodiny (semestr)

Plnění průběžných úkolů a tvorba portfolia: 18 hodin  (semestr)

Poslední úprava: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (30.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Pro získání zápočtu je nutné splnit všechny níže uvedené požadavky:

1.absolvování moodle kurzu Učitelství - Bezpečnostní proškolení před praxí na  https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=3351, Heslo: BezpecnaPraxeU

2. absolvování minimálně 6 náslechových hodin ruského jazyka na základní či střední škole dle vlastního výběru a jejich zhodnocení,

3.realizace minimálně 4 mikrovýstupů ve výuce ruského jazyka (příprava vybrané aktivity (např. prezentace jazykového jevu, nácvik jazykového jevu, text a úkoly k němu, křížovka...), a její realizace v hodině, příprava testu/části testu a jeho oprava, modifikace materiálu pro žáka s SP, příprava skupinové práce a její realizace, příprava mikroprojektu a jeho realizace, aktivita na hodnocení/sebehpdnocení žáků apod.), přičemž ke každému výstupu bude zpracována reflexe v rozsahu min. 1/2 normostrany,

4. souhrnná reflexe náslechové praxe v rozsahu min. 1 normostrana,

5. odevzdání vypracování všech zadaných úkolů, pracovních listů a reflexí nejpozději do 3. 12. 2024, pracovní listy jsou v Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7730,

6. aktivní účast na seminářích, tolerují se maximálně 2 absence.

Poslední úprava: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
Literatura

AKIŠINA, А. А., КAGAN, О. Е. Učimsja učiť.Moskva : Russkij jazyk, 2010. ISBN 978-5-88337-044-0.

FEDOTOVA, N. L. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Petěrburg : Zlatoust, 2013. ISBN 978-5-86547-684-9.

HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha : SPN, 1988.

CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru.  Praha : Academia, 2006. ISBN 978-80-200-2274-5.

JELÍNEK, S., PURM, R., VESELÝ, J. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Hradec Králové : Gaudeamus, 2003.  ISBN 80-7041-174-0.

Metodičeskaja masterskaja. Moskva : Russkij jazyk. Kursy, 2012. ISBN 978-5-88337-217-8.

RADA EVROPY. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0404-4.

ROZANOVA, S. P. Prepodavateljam RKI. Sto sorok cem poleznych voprosov. Moskva : Flinta, 2015. ISBN 978-5-9765-2043-1.

ROZBOUDOVÁ, L., KONEČNÝ, J. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka: jazykovyje sredstva. Praha: Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-4277-2.

ROZBOUDOVÁ, L. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka: rečevyje umenija. Praha: Karolinum, 2020.

ŠČUKIN, A. N. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. 2. vyd. Moskva : Vysšaja škola, 2010. ISBN 978-5-06-006231-1.

VESELÝ, J. Problematika vyučování ruštině jako blízce příbuznému jazyku. Praha : SPN, 1985.

Poslední úprava: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (02.09.2021)
Sylabus

Studeni v průběhu náslechové praxe hospitují v hodinách ruského jazyka na základních a středních školách, přičemž sledují jednotlivé aspekty výuku ruského jazyka. Studenti vypracovávají z každé náslechové hodiny podrobný hospitační záznam a písemnou reflexi. Ke každé náslechové hodině je v rámci reflektivního semináře proveden detailní rozbor, jsou rozebrány následující aspekty: 

1. cíle hodiny,

2. části hodiny a jejich průběh,

3. vedení třídy,

4. práce s jazykovými prostředky,

5. rozvoj řečových dovedností,

6. využívání doplňkových výukových materiálů,

7. využití ICT,

8. motivace žáků k učení,

9. evaluace žáků

10. práce se žáky s SP

a dle zadání další hlediska výukového procesu.

Poslední úprava: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (17.01.2024)
Studijní opory

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7730

Poslední úprava: Konečný Jakub, PhDr., Ph.D. (03.08.2019)
Výsledky učení

Studující

- identifikuje jednotlivé aspekty vyučovací hodiny ruského jazyka, které následně reflektuje,

- identifikuje cíle sledované vyučovací jednotky,

- diskutuje o způsobech práce učitele při utváření jazykových návyků a řečových dovedností žáků,

- diskutuje o způsobech evaluace žáků a práce s chybou,

- analyzuje a kriticky hodnotí používané výukové materiály a prostředky,

- diskutuje o způsobech práce se žáky s SP,

- identifikuje jednotlivé pedagogicko-psychologické aspekty procesu výuky ruského jazyka a dikutuje o nich,

- vytváří vlastní didaktické materiály v součinnosti s provázejícím učitelem,

- realizuje části výukových jednotek v součinnosti s provázejícím učitelem.

Poslední úprava: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK