PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Neuropsychologie ve vzdělávání - OPNP3Q307C
Anglický název: Neuropsychology in Education
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2025
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 0/2, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / 30 (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Martin Brummer, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Martin Brummer, Ph.D.
Anotace
Kurz je zaměřen na představení a podrobný popis neuropsychologické teorie hemisfér Iana McGilchrista a na její zasazení do systému psychologického a filozofického vzdělání a vzdělávání. Teorie hemisfér je v kurzu komparována s teoriemi Freuda, Junga, McClellanda, Weiningera, Bakana a dalších autorů. Výsledkem je kritické zhodnocení přínosů, přesvědčivosti a limitů teorie a předložení potenciálních modifikujících alternativ. Vysvětlen je význam teorie hemisfér pro současnou psychologii a její možnou praktickou aplikaci v poradenské a terapeutické praxi a v současném systému vzdělávání.
Poslední úprava: Špačková Klára, PhDr., Ph.D. (03.09.2025)
Literatura

Bakan, D. (1966). The duality of human existence. Beacon Press.

Freud, S. (1998). Nespokojenost v kultuře. Hynek.

Freud, S. (1999). Mimo princip slasti a jiné práce z let 1920-1924. Psychoanalytické nakladatelství.

Gazzaniga, M. (2013). Kdo to tady řídí? aneb Svobodná vůle a neurověda. Dybbuk.

Jung, C. G. (2017). Aspekty mužství. Portál.

Jung, C. G. (2020). Psychologické typy. Portál.

McClelland, D. (1975). Power: the inner experience. Irvington Publ.

McGilchrist, I. (2009). The master and his emissary. Yale University Press.

McGilchrist, I. (2021). The matter with things. Perspectiva Press.

Weininger, O. (2004). Sex and character: an investigation of fundamental principles. Lulu.com.

Poslední úprava: Špačková Klára, PhDr., Ph.D. (07.09.2025)
Požadavky ke zkoušce

Předmět je zakončen zápočtem, který je udělen za zpracování krátkého textu týkajícího se probírané látky.

Poslední úprava: Špačková Klára, PhDr., Ph.D. (03.09.2025)
Sylabus

1. Představení kurzu, rozložení jednotlivých témat, uvedení podmínek k zápočtu. Představení základních neurologických konceptů a duality v lidském uvažování.

2. Princip Muže a Ženy v osobnosti dle Otty Weiningera.

3. Erós a pud ke smrti v teorii Sigmunda Freuda.

4. Působení a splynutí dle Davida Bakana a jejich propojení s pudem k životu a pudem ke smrti.

5. Introverze a extraverze, anima a animus v teorii Carla G. Junga.

6. Mužský a ženský princip v teorii Davida McClellanda.

7. - 9. Popis teorie hemisfér Iana McGilchrista a jejího vztahu s doposud probíranými koncepty. Kurz pokrývá neurologické základy teorie, popis rozdílů hemisfér, jejich odlišného fungování (na biologické i psychologické rovině), optimální spolupráce. Odmítnuty jsou populární laické názory na zaměření hemisfér (rozum vs. emoce, logika vs. kreativita apod.), současně jsou nahrazeny popisem “tendencí” jednotlivých hemisfér směrem k pojímání a zpracování vnější reality. Probrány jsou rizika plynoucí z nedostatečné spolupráce hemisfér, vliv defektního fungování hemisfér na lidské chování a prožívání, onemocnění plynoucí z narušené komunikace hemisfér.

10. Shrnutí kurzu, zhodnocení limitů teorie, popis možností využitelnosti teorie v psychologii a ve vzdělávání, evaluace předmětu.

Poslední úprava: Špačková Klára, PhDr., Ph.D. (03.09.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK