PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Umělá inteligence ve vzdělávání - OPNK2K001C
Anglický název: Artificial Intelligence in Education
Zajišťuje: Děkanát (41-DEKAN)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 0/2, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / 20 (20)
letní:neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence: data literacy
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Další informace: http://Lektoři: Eva Nečasová, Radovan Lupták (AI dětem)
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
Anotace
Primárním cílem tohoto předmětu je poskytnout studentům ucelený základ v oblasti umělé inteligence, který zahrnuje jak teoretické znalosti o tom, co je AI, jak funguje a jaké etické a společenské dopady má její využívání, tak i praktické dovednosti s AI nástroji. Kurz se zaměřuje na inovativní didaktické přístupy, které reagují na současné změny ve vzdělávání, a klade důraz na využití AI při přípravě výuky, její diferenciaci, proměně hodnocení žáků, rozvoji digitální kompetence a adaptivním učení. Výuková vize Předmět bude koncipován formou pěti výukových bloků ve formátu workshopu v dotaci 4×45 minut. Každý výukový blok bude v následující struktuře: Struktura jednotlivých bloků Modelová hodina – formou modelové hodiny založené na jedné z metodik Kurikula umělé inteligence pro základní a střední školy prezentují teoretické základy. Interaktivní přednáška/praktická aktivita – přednáška nebo aktivita, díky níž dojde k prohloubení tématu daného bloku. Mikrovýstup – krátká (10minutová) aktivita, kterou si studenti připraví a předvedou, aby si vyzkoušeli implementaci naučené metody do praxe. https://aidetem.cz/uk-letni-semestr-25/
Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (17.02.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Student/ka připraví mikrovýstup s využitím libovolné aplikace využívající AI, kterou využije jako nástroj k vytyčenému vzdělávacímu oborovému cíli a zároveň k rozvoji digitální kompetence žáků.

Mikrovýstup bude obsahovat metodické poznámky pro vyučující.

Příklady mikrovýstupů a výukových lekcí budou se studenty sdíleny v kurzu.

Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (19.01.2025)
Literatura

Literatura:
Practical AI Strategies
Kurikulum umělé inteligence
Web Chatboti ve škole
Kurz se zaměřením na deepfakes

Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (17.02.2025)
Sylabus
Výsledky učení
  • Studenti analyzují a popíší principy fungování AI a definují jejich vliv na společnost.
  • Identifikují, hodnotí a aplikují etické a právní aspekty využití AI ve vzdělávání.
  • Vymezí kontext a význam AI v moderním vzdělávání a určují její potenciál i výzvy.
  • Posoudí efektivitu různých AI nástrojů z hlediska jejich pedagogického přínosu.
  • Navrhnou didaktické metody a strategie, které integrují technologie do výuky.
  • Kriticky posoudí didaktické situace a reflektují získané zkušenosti k profesnímu rozvoji.
Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (17.02.2025)
Vstupní požadavky

Technické dovednosti v oblasti umělé inteligence nejsou třeba. Předpokládá se základní orientace v RVP v rámci své aprobace a stupně vzdělávání.

Doporučujeme studujícím vlastní ntb.

Předmět je určen pro učitele či budoucí učitele základních a středních škol. Předmět doporučujeme zejména studujícím ve 3. ročníku bakalářského studia, studujícím v navazujícím či magisterském studiu, event. studujícím v magisterském neděleném studiu od 3. ročníku výše.

Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (19.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK