PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Práce s pěveckým sborem - OPNH2H118A
Anglický název: Working With Choir
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. Mgr. MgA. Marek Valášek, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Předmět propojuje teoretické vědomosti s praktickými dovednostmi potřebnými pro práci se školní třídou nebo dětským pěveckým sborem ve škole.
Poslední úprava: Veverková Jana, Mgr. et Mgr. (30.01.2021)
Cíl předmětu
Sumarizace teoretických znalostí a praktických dovedností potřebných pro práci s dětským pěveckým sborem ve škole a pro nácvik sborové skladby v hodině hudební výchovy.
Poslední úprava: Veverková Jana, Mgr. et Mgr. (30.01.2021)
Deskriptory

Po dobu distančního vzdělávání bude výuka probíhat na platformě MS Teams podle stanoveného rozvrhu.

Poslední úprava: Veverková Jana, Mgr. et Mgr. (30.01.2021)
Literatura

FEDOR, V., VRCHOTOVÁ - PÁTOVÁ, J. Sborový zpěv a řízení sboru. Supraphon Praha-Bratislava 1969.

PECHÁČEK, S. Základy taktování. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-137-0.

KOLÁŘ, J.: Intonace a sluchová výchova, část teoretická. Praha : SPN, 1980

STAŠEK, Č.: ABC začínajícího sbormistra. Praha : Supraphon 1981 (nebo Receptář začínajícím sbormistrům, Praha : PUP, 1976)

PECHÁČEK, S. - VÁŇOVÁ, H. a kol.: Praktické úkoly z didaktiky Hv na 1. stupni ZŠ. 2. vyd. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0365-9.

Poslední úprava: Veverková Jana, Mgr. et Mgr. (30.01.2021)
Požadavky ke zkoušce

1. Aktivní pravidelná účast ve výuce, povolena jedna dvouhodinová absence. Při větším počtu absencí (individuální studium) prokáže student při zápočtu znalost teoretických okruhů (viz sylabus).

2. Osvojení teoretických poznatků zadaného okruhu.

3. Metodicky správný nácvik libovolně zvoleného tříhlasého sboru v semináři. Krátké rozezpívání (cca 5 cvičení) u nástroje, představení a předvedení skladby, nácvik po hlasech, kombinace hlasových skupin, obtížná místa, hlasová kultura - popis činností. Závěrečné předvedení s dirigováním, event. s násrojovým doprovodem. Notový materiál opatří student, nakopíruje nebo rozešle v příloze mailu spolužákům. Stejným způsobem poskytne ostatním návrh hlasových cvičení.

4. Rozezpívání s použitím klavíru - melodie v pravé ruce, v levé ruce T-D7 po půltónech. Houslisté mohou použít housle.

Poslední úprava: Stříteská Leona, PhDr., Ph.D. (28.01.2022)
Sylabus

  1. Rozezpívání. Typy cvičení a jejich význam. 
  2. Rozezpívání s klavírem,T-D7 po půltónech.
  3. Udávání tónů pomocí ladičky.
  4. Příprava sbormistra na zkoušku.
  5. Organizace a průběh sborové zkoušky.
  6. Metodologie nácviku sborové skladby.
  7. Hlediska výběru skladeb.
  8. Zdroje notového materiálu.
  9. Roční dramaturgický plán, dramaturgie vystoupení.
Poslední úprava: Stříteská Leona, PhDr., Ph.D. (28.01.2022)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK