|
|
|
||
Praxe 1 představuje náslechovou praxi, která je přípravou pro samotnou oborovou praxi studenta. Realizuje se na základních školách a v nižších ročnících víceletých gymnázií nebo doporučených školských zařízeních. Součástí je domluva studenta s vybranou školou pro jeho náslech. Student vybírá školu buď v místě svého bydliště, nebo ze seznamu fakultních škol, (který je pravidelně aktualizován příslušnou katedrou). Student je v rámci náslechové praxe v přímém spojení se svým zavádějícím učitelem. Má tak možnost sledovat pedagogické situace, které následně aplikuje do své oborové praxe. Součástí náslechové praxe je vedení pedagogického deníku, do kterého student sbírá výsledky práce žáků, podněty k hodnocení vlastní pedagogické činnosti, doporučenou literaturou pro samotnou oborovou praxi, portfolio složitých pedagogických situací a jejich možné řešení.
Poslední úprava: Selčanová Zuzana, Mgr., Ph.D. (10.09.2021)
|
|
||
Náslechová praxe představuje přípravu na: analýzu a reflexi vyučovacího procesu, rozbory vyučovacího procesu a zadávaných úkolů s fakultními učiteli a oborovými didaktiky, proces a produkt v hudební výchově – vokální činnosti, instrumentální činnosti, hudebně pohybové činnosti, hodnocení a klasifikace hudebních činností žáků, řešení výchovně vzdělávacích situací v procesu hudební výchovy, práci se žáky se speciálními potřebami či mimořádně nadanými žáky, seznámení s rámcově vzdělávacími programy jednotlivých typů škol a jejich následné promítnutí do tematických okruhů vyučovaného předmětu. Poslední úprava: Selčanová Zuzana, Mgr., Ph.D. (10.09.2021)
|
|
||
Součásti předmětu:
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe: 60 minut Poslední úprava: Selčanová Zuzana, Mgr., Ph.D. (10.09.2021)
|
|
||
Doporučená literatura: Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání Rámcový vzdělávací program pro základní umělecké vzdělávání HRABAL, Vladimír a Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010. NELEŠOVSKÁ, Alena - SVOBODOVÁ, Jana. Pedagogická praxe : praktická příručka určená studentům prezenčního studia oboru učitelství pro 1. st. ZŠ. Olomouc : Univerzita Palackého, 2000. ISBN80-244-0171-1. PAVELKOVÁ, I. Motivace žáků k učení: perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: Univerzita Karlova, 2002. PODLAHOVÁ, Libuše. Pedagogická praxe : (průvodce pro současné studenty a budoucí učitele). Olomouc : Univerzita Palackého, 1998. ISBN 80-7076-793-7. SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál 1999. STARÝ, K.; LAUFKOVÁ,V. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016. ŠEĎOVÁ, K.; ŠVAŘÍČEK, R. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012. ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R. Jak se učitelé učí: Cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučování. Brno: MU 2016. TOMKOVÁ, A., SPILKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M. a kol. Rámec profesních kvalit učitele. Hodnoticí a sebehodnotící arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012.
Tucker, J.L. Better Practice in Music Education. Maryland : Maryland State Department of Education, 2003. Available on: https://aems-edu.org/wp-content/uploads/Better_Practices_Music.pdf. Rodriguez, C. Music Education, Preparation of Teachers. Available on: https://education.stateuniversity.com/pages/2255/Music-Education-PREPARATION-TEACHERS.html. Poslední úprava: Selčanová Zuzana, Mgr., Ph.D. (10.09.2021)
|
|
||
1. náslechy - aspoň 12 vyučovacích hodin (ve skupině 3-4 lidí) nebo absolvování semináře (půlden), 2. vyplnění všech informací o násleších do on-line tabulky 3. reflexe: zodpovězení otázek, a to vyplněním souboru Reflexe náslechů/semináře a zasláním na mail vyučujícího: zuzana.selcanova@pedf.cuni.cz 4. Moodle kurz Bezpečné proškolení před praxemi. - dle nových podmínek GDPR je POVINNÝ- vygenerování certifikátu a zaslání na mail vyučujícího: zuzana.selcanova@pedf.cuni.cz Součástí kurzu jsou např. témata: Manuál MŠMT k provozu škol a školských zařízení 2020/21 vzhledem ke COVIDU 19 Základní pravidla a ustanovení pro realizaci praxí, požadavky na studenty a jejich práva Zdůvodnění začlenění bezpečnostní gramotnosti do pregraduální přípravy učitelů Bezpečnostní gramotnost Základní legislativní rámec ve školství Běžná rizika ve škole (úrazy) Dopravní bezpečnost ve školní praxi Mimořádné situace (požáry, ozbrojený útočník ve škole)
V závěru všech okruhů je TEST k ověření zvládnutí obsahu kurzu. Po jeho ukončení si můžete zkontrolovat správnost vyplnění, případně odpovědi revidovat. Po samostatném absolvování kurzu je potřeba, abyste si vygenerovali certifikát, který potvrzuje úspěšné splnění všech podmínek kurzu.
Odkaz na kurz: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=3351 pro vtup použijete své vlastní přihlašovací údaje do SIS, poté zadejte heslo: BezpecnaPraxeU
Poslední úprava: Selčanová Zuzana, Mgr., Ph.D. (10.09.2021)
|
|
||
Po skončení zápisu Vás bude kontaktovat vyučující dr. Z. Selčanová e-mailem. Vstupní konzultace se uskuteční 14. 10. od 8:15 do 9:00, v učebně R410. Poslední úprava: Selčanová Zuzana, Mgr., Ph.D. (10.09.2021)
|