PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Didaktika literatury pro děti a mládež - OPNG4G108C
Anglický název: Methodology of Literature for Children and Youth
Zajišťuje: Katedra germanistiky (41-KG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 15 / 15 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: němčina
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D.
Anotace -
Obsahovou kurzu náplň tvoří teoretická prezentace vybraných problémových okruhů odvisle od jednotlivých didaktických postupů (v přednáškách) a jejich konkrétních využití při práce s jednotlivými žánry LPDM a konkrétními díly (v seminářích). Kurz nepomíjí ani problematiku mediálního zpracování literárních děl, zohledňuje i práci s filmy určenými dětem či mládeži. Tematické okruhy přednášek: specifičnost práce s LPDM – modifikace didaktických zásad a principů. Faktory práce s textem. Algoritmus práce s textem: cesta do textu (hledání tématu a vs. základní údaje o díle a jeho autorovi), bytí v textu (analýza a první interpretace), cesta z textu (následná interpretace, kontextualizace, interkulturní aspekty recepce). Postupy práce s drobnými díly a/versus díly většího rozsahu. Témata seminářů (viz sylabus kurzu).
Poslední úprava: Bučková Tamara, PhDr., Ph.D. (23.02.2025)
Cíl předmětu
Cílem předmětu je přiblížit studentům význam literatury jako součásti VCJ a dále jako faktoru při rozvíjení osobnosti dítěte a to s důrazem na rozvíjení interkulturních a sociálních kompetencí, s nimiž jde ruku v ruce také prohlubování jazykových kompetencí.
Poslední úprava: Bučková Tamara, PhDr., Ph.D. (23.02.2025)
Deskriptory
 
Název předmětu  Didaktika literatury pro děti a mládež
Jazyk nemčina
Zakončení Z
Celková časová zátěž studenta 90
Odpovídající množství kreditů 3
 
Přímá výuka
Přednášky: 1
Cvičení: 1
 
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 60 min
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 30 min
Samostudium literatury (za semestr) 10
Práce se studijními materiály (za semestr)
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 40
 
Plnění předmětu
Seminární práce 10
Příprava na zápočet
Poslední úprava: Bučková Tamara, PhDr., Ph.D. (23.02.2025)
Podmínky zakončení předmětu - němčina

Aktive Teilnahme am Kurs

Didaktische Adaptation eines beliebigen KJL-Werke

Poslední úprava: Bučková Tamara, PhDr., Ph.D. (23.02.2025)
Literatura

ABRAHAM, Ulf; KEPSER, Matthis. Literaturdidaktik Deutsch. Eine Einführung. 3., neu bearbeitete und erweiterte Auflage. Berlin: Erich Schmidt Verlag, 2009. ISBN 978 3 503 09883 5.

BESEDOVÁ, Petra. Literatura pro děti a mládež ve výuce cizích jazyků. Hradec Králové: Gaudeamus, 2008. ISBN 978-80-7041-311-1.

BETTELHEIM, Bruno. Kinder brauchen Märchen. 16. Auflage. München: Taschenbuchverlag, 1993. ISBN 3-423-35028-8.

BOGDAL, K.H.; KORTE, H. (Hrsg.) Grundzüge der Literaturdidaktik. München : Deutscher Taschenbuch Verlag GmbH & Co. KG, 2002. ISBN 3-19-001430-2.

EDER, Ulrike (Hg.) a. Sprache erleben und lernen mit der Kinder- und Jugendliteratur I: Theorien, Modelle und Perspektiven für den Deutsch las Zweistsprachenunterricht (Kinder- und Jugendliteratur im Fremdsprachenunterricht. Wien: Praesens, 2015. ISBN 978-3-7069-0827-6.

EDER, Ulrike (Hg.) a. Sprache erleben und lernen mit der Kinder- und Jugendliteratur II: Theorien, Modelle und Perspektiven für den Deutsch las Zweistsprachenunterricht (Kinder- und Jugendliteratur im Fremdsprachenunterricht. Wien: Praesens, 2015. ISBN 978-3706908276.

KOLEČÁNI LENČOVÁ, Ivica; KOVÁČOVÁ, Michaela; TOMÁŠKOVÁ, Simona. Neue Wege im DaF-Unterricht. Bildende Kunst – Spielfilm – digitale Medien. Nümbrecht: Kirsch Verlag, 2018. ISBN 978-3-943906-44-8.

LENČOVÁ, Ivica. Literárny artefakt vo výučbe cudzích jazykov. Banská Bystrica, 2008. ISBN 978-8083-572-9.

KRUMM, H.J.; PORTMANN-TSELIKAS, P.R. (Hrsg.) Theorie und Praxis : Österreichische Beiträge zu Deutsch als Fremdsprache in Österreich. Bd. 6/2002. Schwerpunkt: Literatur im DaF. Insbruck; Wien; München; Bozen : Studienverlag, 2003. ISBN 3-7065-1805-8.

O´SULLIVAN, Emer; RÖSLER, Dietmar. Kinder- und Jugendliteratur im Fremdsprachenunterricht. Tübingen: Stauffenburg Verlag Brigitte Narr GmbH, 2013. ISBN 978-3-86057-297-9.

WERR, Christoph. Literatur zum Anfassen : Vorschläge zu einem produktiven Umhang mit Literatur. München : Hueber, 1987. ISBN 3-19-001430-2.

 

Poslední úprava: Bučková Tamara, PhDr., Ph.D. (23.02.2025)
Sylabus - němčina

1) Práce s poezií – s rytmem a melodií. Práce s konkrétní poezií – jazykem a vizuálními vjemy zprostředkovanými poezií. Kreativní psaní inspirované poezií – akrostichon, limeriky, konkrétní/experimentální poezie.

2) Práce s obrázkovou knihou, obrazovými alby, grafickou novelou a komiksem. Využití postupů výchovné dramatiky. Práce s výtvarnými technikami a fotografií jako doplňkovými komponenty literární výchovy, které lze chápat jako input k práci s jazykem.

3) Pohádky. Práce s dramatizací textu. (Pohádky bratří Grimmů).

4) Mezipředmětové vztahy: a) ekologie (např. Ch. Nöstlinger: Das Städchen Drumherum, Nagle einen Pudding an die Wand) b) dějiny – téma druhé světové války (např. literatura z terezínského ghetta), téma Německé demokratické republiky (C. Rutsch: Meine freie deutsche Jugend) c) základy společenských věd (Christiane F.: Wir Kinder vom Bahnhof ZOO; Otfried Preußler: Čarodějův učeň).

5) Současný román pro děti a mládež: a) detektivní příběhy. Práce s filmem a internetem jako komponenta literární výchovy. (E. Kästner: Emil und die Detektive, A. Steinhöfel: Rico, Oskar und die Tieferschatten); b) příběhy mladých dospělých (W. Herrndorf: Tschick). Práce s charakteristikou postavy.

7) Adaptace klasických literárních děl v LPDM. (Např. J. W. Goethe, F. Schiller, G. E. Lessing).

Poslední úprava: Bučková Tamara, PhDr., Ph.D. (23.02.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK