PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Didaktika německého jazyka II - OPNG4G022A
Anglický název: Didactics of the German language II
Zajišťuje: Katedra germanistiky (41-KG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/2, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 20 / 40 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Jana Ondráková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
doc. PhDr. Jana Ondráková, Ph.D.
Mgr. Markéta Přádná
Anotace -
Cílem předmětu je rozvíjet poznatkovou základnu oborové didaktiky, tj. znalost soustavy základních didaktických poznatků a dovednost orientace ve složité problematice obsahu i procesu vyučování a učení se žáků. Na základě znalosti oblastí stanovování cílů, komunikační kompetence, plánování se v rámci tohoto předmětu seznámí studenti se základními principy rozvoje řečových dovedností, a to jak v teoretické, tak v praktické rovině. Studenti po absolvování předmětu dokáží volit vhodné a adekvátní postupy z hlediska odlišného složení cílové skupiny žáků s cílem realizovat individuální a diferencovaný přístup. Studenti se dále seznámí s typologií chyb a možnostmi jejich analýzy a korektury. Ukázky videonahrávek (i z praxe studentů) a jejich reflexe podporují u studentů rozvoj schopnosti vidět konkrétní aspekty výuky, problémové situace, ale i klást otázky a kriticky analyzovat a hodnotit zkušenosti vlastní i cizí. Následné mikrovýstupy studentů, včetně jejich sebehodnocení a hodnocení, podporují rozvoj schopnosti stanovovat cíle, plánovat, realizovat a hodnotit vlastní výuku i výuku jiných. Obsahem předmětu jsou témata: Rozvoj řečových dovedností: čtení s porozuměním, poslech s porozuměním, ústní projev a písemný projev. Druhy textů a práce s textem v hodině německého jazyka. Chyba, typologie chyb a jejich korektura. Individualizace a diferenciace ve výuce německého jazyka. Výuka německého jazyka u žáků se specifickými potřebami učení - žáci se specifickými poruchami učení, nadaní žáci.
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (22.01.2023)
Cíl předmětu

Studující:

  • vytvoří návrh vyučovací hodiny se zohledněním požadované struktury a s důrazem na osvojování řečových dovedností,
  • aplikuje získané didaktické a metodické znalosti a dovednosti při procvičování řečových dovedností, tj. čtení a poslech s porozuměním, ústní a písemný projev, mediace.
  • identifikuje různé druhy chyb a volí adekvátní způsoby pro jejich opravu
  • volí vhodné a adekvátní postupy z hlediska odlišného složení cílové skupiny žáků s cílem realizovat individuální a diferencovaný přístup.
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (25.01.2025)
Deskriptory
Celková časová zátěž studenta 150,0
Přidělené kredity 5
Zakončení Zk
Přímá výuka
Přednášky: 1
Cvičení: 2
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 35 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 60 minut
Samostudium literatury (za semestr) 15 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 13 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 25 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 30 hodin
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (22.01.2023)
Literatura

HENRICI, G., RIEMER, C. Einführung in die Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache mit Videobeispielen. 3. unveränderte Aufl. Band 1, 2. Hohengehren: Schneider Verlag, 2001. ISBN 3-87116-796-7, 3-87116-797-5.

HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988.

CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků: Úvod do vědního oboru. Praha: ACADEMIA, 2006. ISBN 80-200-1213-3.

KOEPPEL, R. Deutsch als Fremdsprache – Spracherwerblich reflektierte Unterrichtspraxis. 2. Überarb. Aufl. Hohengehren: Schneider Verlag, 2013. ISBN 978-3-8340-1185-5.

RÖSLER, D. Deutsch als Fremdsprache : Eine Einführung. Stuttgart: J.B. Metzler, 2012. ISBN 978-3-476-02300-1.

BARKOWSKI, H., KRUMM, H.J. (Hg.) Fachlexikon Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Tübingen: Francke (UTB), 2010. ISBN  978-3-8252-8422-0.

KRUMM, H.J., FANDRYCH, Chr., HUFEISEN, B., RIEMER, C. (Hg.) Deutsch als Fremd- und Zweitsprache : Ein Internationales Handbuch.  Berlin, New York: de Gruyter, 2010. ISBN 978-3-1102-4024-5.

Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Council of Europe. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0404-4.

JANÍKOVÁ, V., HANUŠOVÁ, S., GRENAROVÁ, R., KYLOUŠKOVÁ, H. Výuka cizích jazyků v inkluzivní třídě. Brno: Masarykova Univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6580-2.

ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-317-X.

 

Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (22.01.2023)
Požadavky ke zkoušce

Požadavky pro ukončení předmětu:

- aktivní účast na semináři (80 %)

- plnění průběžných úkolů

Požadavky pro ukončení zkoušky:

- zkouška proběhne ústní formou

- studenti si připraví přípravu na 3 vyučovací hodiny se zohledněním jazykových prostředků a řečových dovedností

Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (22.01.2023)
Sylabus

Rozvoj řečových dovedností: čtení s porozuměním.

Rozvoj řečových dovedností: poslech s porozuměním.

Rozvoj řečových dovedností: ústní projev.

Rozvoj řečových dovedností: písemný projev.

Druhy textů a práce s textem v hodině německého jazyka.

Mediace.

Chyba, typologie chyb a jejich korektura.

Individualizace a diferenciace ve výuce německého jazyka.

Výuka německého jazyka u žáků se specifickými potřebami učení - žáci se specifickými poruchami učení, nadaní žáci.

Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (18.02.2025)
Výsledky učení

Studující:

  •         definuje řečovou dovednost čtení s porozuměním,
  •         popíše roli čtení s porozuměním v jednotlivých metodách výuky cizích jazyků,
  •         srovná charakteristické znaky čtení a psaní s porozuměním
  •         charakterizuje kognitivní a metakognitivní strategie, které mohou žáci využívat při čtení s porozuměním,
  •         vyjmenuje styly čtení z hlediska rozsahu zpracovávaných informací
  •         uvede různé druhy cvičení v závislosti na fázi čtení s porozuměním,
  •         adaptuje text pro určitou cílovou skupinu žáků,
  •         rozeznává druhy textů a práce s nimi,
  •         vypracuje vlastní přípravu pro čtení s porozuměním,
  •         definuje řečovou dovednost poslech s porozuměním
  •         popíše roli poslechu s porozuměním v jednotlivých metodách výuky cizích jazyků,
  •         charakterizuje poslech s porozuměním jako komplexní proces tvořený auditivními, sémantickými, syntaktickými, pragmatickými a kognitivními komponenty,
  •         vyjmenuje styly poslechu z hlediska rozsahu zpracovávaných informací
  •         charakterizuje kognitivní a metakognitivní strategie, které mohou žáci využívat při poslechu s porozuměním,
  •         uvede různé druhy cvičení v závislosti na fázi poslechu s porozuměním,
  •         charakterizuje možnosti prezentace slyšeného textu
  •         uvede možnosti podpory porozumění textu při poslechu s porozuměním
  •         vypracuje vlastní přípravu pro poslech s porozuměním,
  •         definuje řečovou dovednost písemný projev,
  •         popíše roli písemného projevu v jednotlivých metodách výuky cizích jazyků,
  •         srovná charakteristické znaky písemného a ústního projevu,
  •         charakterizuje strategie, které mohou žáci využívat při čtení s porozuměním,
  •         uvede příklady druhů písemného textu,
  •         popíše jednotlivé fáze tvorby písemného textu,
  •         charakterizuje volné psaní,
  •         vypracuje vlastní přípravu pro psaný projev,
  •         definuje řečovou dovednost ústní projev,
  •         popíše roli ústního projevu v jednotlivých metodách výuky cizích jazyků,
  •         uvede stupně osvojení dovednosti ústního projevu,
  •         popíše možné příčiny obtíží při realizaci ústního projevu,
  •         charakterizuje fáze ústní produkce z hlediska psycholingvistiky,
  •         uvede základní principy uplatňované při rozvoji mluveného projevu,
  •         charakterizuje roli autenticity při rozvoji mluveného projevu,
  •         vyjmenuje druhy cvičení s ohledem na fázi mluveného projevu,
  •         srovná charakteristické znaky monologických a dialogických textů,
  •         vypracuje vlastní přípravu pro mluvený projev,
  •         objasní pojem mediace a uvede příklady mediačních aktivit,
  •         definuje pojem chyba v didaktickém procesu,
  •         uvede druhy chyb a jejich příčiny,
  •         charakterizuje fáze při práci s chybou – její identifikaci, klasifikaci a příčinu,
  •         uvede možnosti identifikace a opravy chyby z hlediska žáka a učitele,
  •         popíše možnosti opravy chyb v písemném a ústním projevu a použije je na konkrétních žákovských výstupech,
  •         definuje pojem individualizace a vnitřní diferenciace a uvede cíle vnitřní diferenciace,
  •         uvede možnosti vnitřní diferenciace (min. 6) a objasní jejich obsah,
  •         specifikuje alespoň 15 možných metod pro vnitřní diferenciaci,
  •         charakterizuje žáky se specifickými potřebami, především žáky se SPU (Legasthenie), porovná pojmy v češtině a němčině,
  •         charakterizuje typické projevy nadaných žáků v odlišných věkových skupinách,
  •         didaktizuje zadané téma pro tři výkonově odlišné skupiny (žáci se SPU, nadaní žáci, žáci s průměrným výkonem).
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (18.02.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK